معاون آبفار خراسان رضوی خبر داد:
معاون نظارت بر بهره برداری آبفار خراسان رضوی گفت: ۴۵۰ روستا در خراسان رضوی به صورت سیار آبرسانی می‌شوند به دلیل اینکه منابع آبی از آنها بسیار دور بوده و یا کیفیت آنها بسیار پایین است.
کد خبر: ۷۵۷۸۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳ 12 August 2015
علی متدین در نشست خبری بازدید از آزمایشگاه آب و فاضلاب روستایی شهرستان مشهد که در اتاق جلسات شرکت آب و فاضلاب مشهد برگزار شد اظهار داشت: شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی 550 هزار مشترک را تحت پوشش دارد.

وی تصریح کرد: طول شبکه انتقال آب خراسان رضوی 20 هزار کیلومتر با هزار و 400 منبع آبی است 3 تصفیه خانه فاضلاب و 17 دستگاه آب شیرین کن که وظیفه خدمات رسانی به جمعیت روستایی را به انجام می‌رسانند.

معاون نظارت بر بهره برداری آبفار خراسان رضوی با بیان اینکه خراسان رضوی از نظر تعداد روستا در کشور رتبه نخست کشور را دارد خاطر نشان کرد: با توجه به چالش‌هایی مثل رشد جمعیت، کاهش منابع آبی، شور شدن آنها و افزایش روزافزون آلاینده‌ها نیاز به وجود برنامه پایش محسوس است.

متدین افزود: در این برنامه باید منابع آبی را نظارت کرده و کیفیت را اندازه گیری کنند در همین راستا نخستین آزمایشگاه در این شرکت سال 85 بوده که در مشهد دایر شده هم اکنون 24 آزمایشگاه در استان فعالیت می‌کنند که شامل 17 آزمایشگاه میکروبی 2 شیمی درجه 2 آزمایشگاه فاضلاب ریزآلاینده معدنی بیولوژی و آلاینده‌های کربنی است.

وی در ارتباط با دسته بندی مختلف آزمایشگاه‌ها خاطر نشان کرد: با توجه به وجود سموم، موادآلی و یا حتی مواد نفتی آب‌های تولیدی باید در آزمایشگاه ریزآلاینده آلی مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرند و همچنین در آزمایشگاه ریز آلاینده معدنی وجود فلزات سنگین را مورد آزمایش قرار می‌دهند.

معاون نظارت بر بهره برداری آبفار خراسان رضوی افزود: در آب‌های سطحی یک سری موجودات زنده در داخل آنها رشد می‌کنند ضرورت دارند که این مواد شناسایی شوند زیرا اگر این موجودات حذف نشوند و موادگندزدا به آب اضافه شوند ترکیبات سرطان زایی در آب ایجاد می‌کنند.

متدین با بیان اینکه 85 پارامتر را در آزمایشگاه‌های آبفار خراسان رضوی شناسایی می‌کند خاطرنشان کرد: پس از انجام آزمایش‌های مختلف اگر مواردی باشد هشدارهای لازم به شرکت‌های زیرمجموعه اعلام می‌شود.

وی اظهارکرد: گرچه در آزمایشگاه‌ها دستگاه‌های پیشرفته لازم است ولی کافی نیست در حال حاضر برند آب و فاضلاب روستایی نیروی انسانی است که در این واحدها وجود دارد و خدمات زیادی را به شرکت‌های آب و فاضلاب دیگر استان‌ها ارائه می‌دهند.

متدین با بیان اینکه صحت داده‌های خروجی آزمایشگاه‌ها مرتبا مورد پایش قرار می‌گیرند خاطرنشان کرد: در صحه گذاری‌هایی که برای نمونه‌ها به انجام می‌رسد آزمایشگاه‌های خراسان رضوی به رتبه بسیار خوبی دست پیدا کرده است.

وی با اشاره به دیگر مزیت‌هایی که آزمایشگاه‌های آبفار خراسان رضوی دست پیدا کرده اند بیان کرد: کسب گواهینامهiso/iec17025 توسط آزمایشگاه‌های آبفار خراسان رضوی همچنین در بحث استانداردسازی آزمایشگاه‌های این شرکت توانسته اند مواد مرجع مورد نیاز برای انجام آزمایش‌ها را تولید کنند.

معاون نظارت بر بهره برداری آبفار خراسان رضوی با تأکید بر اینکه موضوع بحران آب بسیار جدی است خاطرنشان کرد: هم اکنون 450 روستا در خراسان رضوی به صورت سیار آبرسانی می‌شوند به دلیل اینکه منابع آبی از آنها بسیار دور بوده و یا کیفیت آنها بسیار پایین است.

متدین افزود: میزان مصرف آب در کشور ما بسیار زیاد است و باید برای کاهش آن برنامه عملیاتی چیده شده و اقداماتی در دستور کار قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه کمبود اعتبارات، خدمات رسانی را با مشکل مواجه کرده است تصریح کرد: هم اکنون این نهاد به دلیل کسری اعتبارات 60 میلیارد تومان دیون دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار