کد خبر: ۷۵۸۴۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶ 01 July 2019

هیچ وقت دست خالی به خانه بر نمی‌گردند و همیشه چیز جدیدی خریده اند

خرید‌هایی که بیشترشان بلا استفاده مانده و تنها نتیجه‌ای که دارند، پیامک‌هایی است که از کم شدن موجودی کارت‌های بانکی برایشان آمده، هر مسیری را طی می‌کنند و به هر کجا سر می‌زنند، خود را در محل خریدی پیدا می‌کنند که پشت صندوق ایستاده‌اند و رمز کارت‌شان را به فروشنده می‌گویند.

معمولا آدم‌ها برای خرید سه انگیزه دارند:

یکی کاربردی است، یعنی افراد براساس توانایی مالی، صرفه جویی زمانی و کاربرد، کالایی که به آن نیاز دارند را خرید می‌کنند.

دیگری احساسی است، یعنی افراد به جنبه‌های دلبخواهی خرید توجه می‌کنند و واقعا نیاز چندانی به آن کالا ندارند

سومین انگیزه خرید، هویتی ست، برخی از افراد تمایل دارند مارک و نوعی خاص از کالا‌ها را بخرند.

اما مردان چگونه خرید می‌کنند؟

خرید برای مردان به اندازه زنان جذابیت ندارد، چیزی که مجله فوبرز در مقاله‌ای به آن اشاره دارد، به طوری که برای اغلب مردان خرید لباس به معنی جراحی مغز خودشان است.

مردان حتی حاضرند مبلغ بیشتری برای خرید کالای مورد نظرشان بدهند تا این که ساعت‌ها منتظر پیدا کردن آن چه می‌خواهند با قیمت ارزان‌تر بمانند.

در مجله وال‌استریت، دلیاپاسی مدیر عامل گروه تحقیقاتی و حمایت از حقوق زنان ادعا می‌کند: برای مردان بدترین نتیجه این است که دست خالی از فروشگاه خارج شوند، به گفته جیم فاستر، مشاور بازاریابی و مربی خرده‌فروشی، مردان به طورکلی تنها خرید می‌کنند و آن‌ها به ندرت قیمت‌ها را مقایسه می‌کنند، مردان به رنگ توجه چندانی ندارند و در مواقع کمی، کیفیت‌ها را مقایسه می‌کنند.

شیوه خرید زنان در DNA آنهاست

براساس مطالعات انجام شده توسط موسسه آی. ام. پی در سال ٢٠٠٧، دیدگاه زنان به خرید به ذات آن‌ها بازمی‌گردد، یعنی در DNA آن‌ها نهفته است، شیوه خرید کردن یک زن در ١٨ سالگی با شیوه خرید او در ٥٤ سالگی تفاوتی ندارد و این ذهنیت مادام العمر است.

مطالعات آی. ام. پی نشان می‌دهد که زنان براساس الگو‌های خرید به چهار گروه تقسیم می‌شوند:

زنانی که سعی می‌کنند تاثیرگذار باشند: این گروه بیش از یک سوم زنان را شامل می‌شود و تقریبا ٨٠ درصد این گروه فکر می‌کنند بهتر است هنگام خرید به حراجی‌ها سر بزنند تا این که دنبال خرید آخرین مد‌های روز باشند.

زنانی که خرید‌های امن می‌کنند: آن‌ها زمان و مکان مناسب همه چیز را می‌دانند، از جمله زمان خرج کردن و زمان پس انداز. آن‌ها تمایل به خرید‌های کلاسیک دارند: اقلامی که استفاده‌های طولانی مدت دارند

زنانی که مشتریان وفادار هستند: حدود یک پنجم از زنان خرید برای آنان کاری است که دوست دارند انجام دهند، نه تجربه‌ای سرگرمی کننده یا ماجراجویی، با این حال آن‌ها مایل اند مشتریان مادام العمر و وفاداری باشند.

زنانی که جذب محصولات جدید می‌شوند: به ازای هر ١٠ زن، یک زن در این گروه قرار می‌گیرد که خریداران فوق العاده‌ای هستند و دائم دنبال تجربه‌های جدید و شروع روند‌های جدید در خریدند.

اما ٤ دلیل برای خرید‌های احساسی:

مد یا تقلید: به همین دلیل است که صاحبان کالا سعی می‌کنند در تبلیغات محصول خود از افراد مشهور و معروف استفاده کنند تا انگیزه تقلید و مد را در خریداران تقویت کنند.

جذابیت: این انگیزه قوی دلیل محکمی برای خرید کالا‌هایی مثل انواع عطرها، لوسیون‌ها، لوازم آرایش، پوشاک و ... است.

عادت‌ها: عادت کرده اند که فقط یک خرید داشته باشند

راحتی و رفاه: برای رفاه بیشتر در زندگی، محل کار و یا تفریحات اقدام به خرید می‌کنند.

چگونه چرخه خرید احساسی را بشکنیم؟

هزینه‌ها را نقد و یک جا پرداخت کنید، کارت کشیدن یا نسیه گرفتن کنترل مخارج را از دست تان خارج می‌کند.

بیش از حد تحت تاثیر تبلیغات قرار نگیرید

حواستان به حقه‌های قیمت گذاری باشد، ۱۹۹‌هزار تومان همان ۲۰۰ هزار تومان است.

ارزش هر کالا را با کیفیت خودش بسنجید، نه با کالا‌های دیگری که به شما پیشنهاد می‌شود.

منتظر حراجی‌ها و تخفیف‌ها بمانید، پالتوی زمستانه در فصل تابستان ارزان‌تر است.

دقت کنید:

در بودجه بندی تان کمی پول برای تفریح کنار بگذارید، تفریح را بعنوان جایزه در نظر بگیرید تا بتوانید روحیه تان را حفظ و از ولخرجی‌های حساب نشده پیشگیری کنید.

تنها خرید کنید

بودجه‌بندی کنید

پس از آنکه مدتی مخارج تان را کنترل کردید، برای هر گروه بودجه ماهانه یا هفتگی اختصاص دهید، حواس تان باشد کل بودجه از درآمد تان کمتر باشد و تا جای ممکن پس انداز کنید.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار