کد خبر: ۷۶۲۲۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۰ 18 March 2018

«محمد صنعتی» را همه به عنوان پیشکسوت وخیر ورزشی می شناسند و کمتر کسی از پنجاه سال خدمات فرهنگی او آگاهی دارد .
«محمد صنعتی» مردی که نقش وتاثیر او در گسترش فرهنگ وعلم در استان کم از ورزش نبوده است. وی در سال ۱۳۴۳ به عنوان یکی از حامیان فرهنگ استان از سوی استاندار وقت سعید فیروزآبادی مورد تقدیر قرار گرفته و گلدان نقره ای به وی اهدا شده است اما این تازه آغاز راه «محمد صنعتی» در جهت پیشرفت فرهنگ و علم دیار کریمان بود. چندی پیش در نشست فارغ التحصیلان اولین دوره دانشگاهی کرمان ورودی های 55-54 از «محمد صنعتی» دعوت شد و از سوی رییس دانشگاه باهنر در حضور دانشجویان قدیمی مردان و زنانی که حالا پا به سن گذاشته بودند، به روی سن دعوت شد و در حالی که پرده اشک چشمانش را پوشانده بود ،چند کلامی از گذشته ها و داستان تاسیس دانشگاه باهنر برای دانشجویان سخن گفت و در ادامه یک گلدان نقره از طرف دانشگاه به رسم یاد بود به ایشان اهدا شد. این اتفاق بسیار نیکو و قابل تقدیر باعث شد تا با نگاهی به اسناد تاریخی مروری داشته باشیم به نقش «محمد صنعتی » در تاسیس دانشگاه در شهرکرمان، در دهه چهل خورشیدی روزنامه اطلاعات در هر شهر یک شورای مشورتی داشت که از فرهنگیان و بزرگان تشکیل شده بود .در سال ۴۷ مسعودی مالک روزنامه اطلاعات به کرمان سفر می‌کند و در یادداشت‌هایش از سفر به کرمان به محتویات جلسه شورای مشورتی روزنامه اطلاعات که «محمد صنعتی» هم عضو آن بوده و درخواست تأسیس دانشگاه در آن شورا می‌پردازد. عباس مسعودی در بازگشت به تهران از «محمد صنعتی» به عنوان یکی از مردان خود ساخته کرمان یاد می‌کند و تیتر روزنامه اطلاعات را اینگونه می‌زند: «کرمانی ها دانشگاه می‌خواهند» درسال ۱۳۵۰ و در حالی که بیش از دوسال از درخواست رسانه‌ای شده کرمانی ها برای ساخت دانشگاه می‌گذرد جلسه‌ای تحت عنوان جنبش نیکوکاری در مشهد برگزار می‌گردد و «محمد صنعتی» به عنوان دبیر جنبش نیکوکاری کرمان در این مراسم حضور دارد. در آنجا با مرحوم «افضلی پور» آشنا می‌شود و باز هم درخواست ساخت دانشگاه کرمان را می‌دهد و در پی چند جلسه مرحوم افضلی‌پور را برای این مهم راغب می‌کند که در نهایت در سال ۱۳۵۳ به همت زنده یاد «افضلی‌پور» کلنگ دانشگاه کرمان به زمین زده می شود و اتفاق بزرگی برای استان کرمان رخ می‌دهد و یکی از بزرگترین دانشگاه های کشور در کرمان تاسیس می شود که امروز آن را به نام دانشگاه شهید باهنر می شناسند . با مرور مستندات فوق در می‌یابیم که قلب این مرد خود ساخته « محمدصنعتی» از دیرباز همواره به مهرجوانان کرمان می‌تپیده است و او برای سعادت جوانان کرمان و آبادی دیار کریمان از هیچ کوششی فرو گذار نکرده است.
مردی که گذر سالها هرگز از انگیزه‌اش برای همراهی و حمایت از جوانان و مردم شهر کم نشده است . مردی که تمام دست آوردهایش که بسیاری را همواره در کار خیر هزینه کرده و می کند، ثمره دست رنج خودش بوده و به معنای واقعی کلمه خود ساخته است. صنعتی که ۵۰ سال از عمر خود را برای رشد وتوسعه فرهنگ و علم در کرمان گذاشته است در سالهای ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ در زمره پنج خیر ورزش یار کشور نیز قرارگرفته است. البته فعالیت‌های این مرد خودساخته‌ی کرمانی هرگز به این امور محدود نبوده است .هر جا که نیاز بوده برای شهرش پا به میدان گذاشته است.نگارنده شخصاً شاهد پیگیری و تلاش‌های «محمد صنعتی» در زمان استانداری دکتر ده‌مرده برای اجرای کمربندی شهر کرمان بوده است. آن روزها با توجه به اتفاقات ناگوار و تصادفاتی که به دلیل نبود کمربندی و تردد ماشین های سنگین در شهر رخ می داد در بازدید دکتر دهمرده از دفتر محمد صنعتی وی درخواست مردم کرمان برای اصلاح وضعیت موجود و پیشنهاد احداث کمربندی را داد و تا مدتها آن را مصرانه پیگیری می کرد.محمد صنعتی برای آزاد سازی اراضی که در مسیرکمربندی قرار گرفته بودند به عنوان یک چهره خود ساخته و پیشکسوت مورد قبول عامه مردم بارها پا در میانی کرد و موفقیت های بسیاری داشت ودر نهایت این کمربندی برای مردم کرمان احداث شد.
نزدیک نوروز است از «محمدصنعتی»نوشتم تا به عنوان یک رسانه اندکی دین خود را به خدمتگزاران فرهنگ،ورزش و جوانمردی ادا کرده باشیم و با نوشتن و گفتن از خدمات آنها شاید عده ای با آگاهی از این اتفاقات الگو گرفته و برای آینده شهرشان همچون صنعتی و صنعتی‌ها بکوشند. امیدوارم «محمد صنعتی» در کمال صحت و سلامت همینگونه پرنشاط برای مردم کرمان بماند و به خدمات خود ادامه دهد.
انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار