به گفته دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان دستمزد کنونی کارگران حتی یک چهارم هزینه سبد زندگی آنها را مطابق استانداردها تامین نمی کند.
کد خبر: ۷۶۷۲۷۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹ 30 July 2019

به گزارش تابناک، واژه هایی همچون سبد معیشت خانوار، سبد تغذیه ای، دستمزد، یارانه و ... کلمات هستند که این روزها برای مسئولان تبدیل به نمودارهایی در جداول پر زرق و برق ثبت می شوند تا در پایان دوره خدمت خود از آن به عنوان خدمتی برای مردم یاد کنند .

اما این روزها حال و احوال این نمودارها در بسیاری از حوزه ها از جمله معیشت مردم بیشتر رنگ های قرمز هشدار به خود گرفته و در این بین نیز مسئولان تنها به اعلام وضعیت بحران اکتفا می کنند که معلوم نیست این اعلام وضعیت دقیقا چه معضلی را حب خواهد کرد و اصلا افرادی که باید نسبت به آن واکنش داشته باشند مردم هستند که در حذف کالاها از سبد معیشت خود بیشتر اقدام کنند یا به مسئولان دیگر که شاید آنها راهی به پیش ببرند.

به هر حال بدون اغراق باید پذیرفت حال و روز مردم چندان تعریفی ندارد و بزرگ نمایی نیست اگر بگوییم این سبد معیشت هر روز کوچک تر از روزهای قبل خود می شود به گونه ای که در سال های اخیر به کوچکترین حد خود رسیده است.

آمار و ارقامی که مسئولان آنها را تنها در چارچوب یک سری اعداد و ارقام می دانند برای خانواده ای که باید در بهترین شرایط با حقوق اداره کار که کمتر از 2 میلیون تومان است زندگی خود را بگذرانند همچون پتکی است که زندگی را سخت تر از گذشته می کند.

از سوی دیگر به گفته دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان امروز عدد خطر فقر بالای 2 میلیون تومان است که دستمزد کنونی کارگران حتی یک چهارم هزینه سبد زندگی آنها را مطابق استانداردها تامین نمی کند. این موضوع نشان می دهد که وضعیت معیشت بیش از گذشته به خطر افتاده است.

اصغر برشان با بیان اینکه بر اثر شدت تحریم‌ها و همچنین تورم همراه با رکود در حال حاضر شرایط اقتصادی جامعه کارگری و مزدبگیران بحرانی است، اظهار کرد: با وجودی که امسال رقمی نزدیک به 40 درصد افزایش مزد داشتیم، اما کارگران در ابتدای سال و قبل از دریافت این مبلغ حدود دو برابر تاوان این افزایش را دادند، به این معنا که قدرت خریدشان دو برابر کاهش یافته است.

او با انتفاد از اینکه  در شرایط کنونی نه تنها شاهد حمایت تامین اجتماعی نیستیم بلکه در بحث درمان بسیاری از اقلام دارویی کمیاب شده و یا مراکز بهداشت و درمان اعم از تامین اجتماعی یا بیمه سلامت از جریان دارو در شبکه بیمه ای خود امتناع می‌کنند اضافه کرد: حتی اثری از کالاهای اساسی ارزان قیمت در شبکه های توزیع شرکت های تعاونی‌، فروشگاه های رفاه و رنجیره ای برای کارگران و کارمندان نیست.

به هر حال گفتن مشکل و ارائه نکردن راه حل برای مردمی که زندگی سختی را در حال تجربه کردن هستند سودی ندارد.

مضاف بر این هستند افرادی که در کنار تامین معیشت درگیر بیماری هایی هستند و تامین هزینه ها سخت تر از گذشته بر آنها زندگی را دشوار کرده است.

به رغم تمام فعالیت های صورت گرفته راه های نرفته و اهمال کاری های بسیاری را مردم شاهد بوده اند و تنها منتظر مانده اند شاید در آینده وضعیت بهبود پیدا کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :