کد خبر: ۷۷۰۰
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۵:۱۶ 26 February 2015

بودجه سال 94 شهرداری تهران که دارای 44 تبصره بود برخی از این تبصره ها روزسه شنبه در یکصد و سی و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران بررسی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا در این نشست ابتدا پیش از شروع بررسی بودجه سال 94 دستور جلسه اول مربوط به اعتراض فرمانداری در خصوص مصوبه مجوز دریافت عوارض استقرار شعب بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری در شهر تهران بود.

در متن اعتراض فرمانداری آمده است مصوبه «مجوز دریافت عوارض استقرار شعب بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری در شهر تهران» وزیر کشور مجوز دریافت عوارض استقرار شعب بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری در شهر تهران را که مشابه با مصوبه اخیر بوده داده است بر همین اساس نیاز نیست که تغییر جزئی در متن اعمال شود.

علیرضا دبیر عضو شورای اسلامی شهر تهران در این باره گفت: قدرت لابی بانک ها بسیار زیارد است و دریافت عوارض حق شهر است و بانک ها نیز باید عوارض شهری را با توجه به فعالیت های اقتصادی و تجاری که دارند پرداخت کنند.

وی افزود: در همین راستا و با توجه به اعتراض فرمانداری نسبت به پرداخت عوارض از سوی بانک ها، کلمه عوارض حذف و به جای آن بهای خدمات عنوان می شود.

* بررسی تبصره بیستم بودجه شهرداری تهران

رییس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به تبصره بیستم گفت: بر اساس این تبصره شهرداری تهران موظف به اختصاص دادن مبلغ 150 میلیارد ریال برای انجام مطالعات در مرکز مطالعات شهرداری تهران است.

وی افزود: بر اساس این تبصره سه نفر ناظر از کمیسیون تلفیق یعنی «رییس کمیسیون برنامه و بودجه» و«دو نفراز اعضای کمیسیون های شورا» منتخب اعضا بر عملکرد این مرکز نظارت کنند.

علیرضا دبیر خاطرنشان کرد: شهرداری باید فهرست پروژه های مورد نظر را تا 15 اردیبهشت ماه به کمیسیون تلفیق اعلام کند زیرا قراردادهای بدون تایید کمیسیون تلفیق بی اعتبار است و کمیسیون تلفیق در 15 روز باید این پروژه ها را بررسی کند.

چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران در این ارتباط پیشنهاد کرد لیست پروژه ها تا اول اردیبهشت ارائه شود و کمیسیون تلفیق تا 15 اردیبهشت درباره آن نظر بدهد.

مجتبی شاکری نیز پیشنهاد کرد به جای سه نفر پنج نفر بر حسن اجرای پروژه ها نظارت کنند.

وی تصریح کرد: دو نفر از کمیسیون های تخصصی نیز عضو این تیم باشند و مدیریت یکپارچه و متمرکز بر پروژه ها انجام شود.

دنیامالی نیز با بیان اینکه عنوان پروژه ها نیز باید پژوهشی باشد نه مطالعاتی تاکید کرد: کمیسیون ناظر و کمیسیون تلفیق در این تبصره با یکدیگر عملکرد موازی دارند.

در پایان این تبصره با اعمال پیشنهادات به تصویب رسید.

* بررسی تبصره بیست و یکم بودجه شهرداری تهران

دبیر گفت: بر اساس این تبصره شهرداری تهران موظف به هزینه کرد بودجه هزینه ای راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ را پس از تایید معاونت حمل و نقل و ترافیک است.


وی با بیان اینکه در سال 94 بودجه راهنمایی و رانندگی 70 میلیارد تومان است گفت: این در حالی است که بودجه مورد نیاز سال آینده 980 میلیارد ریال بود.


دبیر با تاکید بر اینکه بودجه راهنمایی و رانندگی طی سالهای گذشته بد برنامه ریزی شده است خاطر نشان کرد: تاکید داریم که موافقت نامه ها را باید معاونت حمل و نقل شهرداری تایید کند.

وی گفت: مبادله موافقت نامه کار بزرگی است زیرا هر زمان که شورای اسلامی شهر تهران اراده کند می تواند از راهنمایی و رانندگی گزارش عملکرد بخواهد.


* تبصره بیست و دوم بودجه شهرداری تهران

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: بر اساس این تبصره شهرداری تهران مجوز اجرای طرح های عمرانی، خدماتی، فرهنگی در مناطق مختلف شهرداری تهران مطالبات سازمان های دولتی و نهادها و نیروهای مسلح بابت املاک و مستغلات واقع در این طرح ها را بعد از توافق تهاتر کند و درآمد آن را بعد از توافق در ردیف های درآمد و هزینه ثبت کند.

علیرضا دبیر در پاسخ به اعتراض رحمت اله حافظی که این بند را خارج از سقف بودجه می دانست و با رای دادن به آن مخالفت می کرد گفت: شورای اسلامی شهر تهران باید از این تبصره حمایت کند در صورت نبودن این تبصره بوستان ولایت و پادگان جی نیز نبودند زیرا این تبصره تهاتر با دولت است و این برای شهر فرصت است.

وی گفت: املاک سپاه یا دستگاه اجرایی در طرح اتوبان شهید شوشتری قرار دارد و این املاک به صورت غیر نقد تهاتر می شوند. به منظور نظارت بیشتر ما می توانیم تاکید داشته باشیم که یک نسخه از این توافق نامه به شورا ارسال شود.

اسماعیل دوستی عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران ضمن مخالفت با این تبصره با بیان اینکه پارک ولایت بیش از یکصد هزار میلیارد تومان ارزش دارد خاطر نشان کرد: این مبلغ در هیچ جای بودجه گنجانده نشده است و این یک ظرفیت و گشایش برای شهرداری تهران است نباید آن را ببندیم.

* بررسی تبصره بیست و چهارم بودجه

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا اسلامی شهر تهران با اشاره به تبصره بیست و چهارم گفت: با توجه به ضرورت نظارت بر نحوه دریافت کارمزد سازمان ها وشرکت های وابسته شهرداری تهران، سهم کارمزد هر یک از سازمان ها و شرکت های مذکور در قبال اجرای پروژه های عمرانی واگذاری از محل بودجه عمومی شهرداری تهران نباید بیش از سه درصد اعتبارات مربوطه در سقف تعیین شده مندرج در موافقتنامه باشد.

دبیر تصریح کرد: این مصوبه شورای اسلامی شهر تهران است قبلا تا 20 درصد بالاسری می گرفتند اما ما با این تبصره بالاسری را محدود کرده ایم و کمک شهرداری در حد حقوق و دستمزد پرسنل است.


* بررسی تبصره بیست و پنجم بودجه

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: سال گذشته 100 میلیارد ریال بودجه تاکسی رانی در نظر گرفته شد و پیشنهاد شهرداری برای سال 94 حدود 17 میلیارد تومان بود است.

وی افزود: سازمان تاکسی رانی 22 میلیارد تومان درخواست داشت تا سامانه کال سنتر را نیز در سال 94 راه اندازی کند اما ما این بودجه را حذف کردیم تا با کمک بخش خصوصی آن را راه اندازی کنند.

دبیر تاکید کرد: بر اساس این تبصره مبلغ یکصد و شصت میلیارد ریال تحت عنوان کمک به ساماندهی رانندگان تاکسی برای اعطای وام قرض الحسنه، اعطای وام برای خودروهای فرسوده، پرداخت کمک هزینه انجام معاینه فنی خودروهای تاکسی، تامین پوشش بیمه تکمیلی، کمک جهت دریافت دفترچه خدمات درمانی صرفا برای رانندگان بالای پنجاه سال هزینه می شود.

دوستی پیشنهاد کرد: بندی به این تبصره جهت عدم تخصیص این تسهیلات به رانندگان متخلف اضافه شود.

در نهایت با جمع بندی رییس شورا عبارت وام قرض الحسنه را مطابق آیین نامه انضباطی پرداخت کنند و کمک به بیمه تکمیلی خانواده ها به تبصره اضافه شد.

* تبصره بیست و ششم

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سازمان نوسازی همه املاک خود را در اختیار شهرداری قرار داده و بدهی سازمان نوسازی را شهرداری تقبل کرده است خاطرنشان کرد: برای کارگزاری این املاک شهرداری باید عوارض نوسازی آن را پرداخت کند با وجود اینکه املاک بیش از هزار میلیارد تومان برای شهرداری درآمد دارد. این تبصره اجازه می خواهد که 300 میلیارد تومان فیش نوسازی را صادر کند.

بر اساس این تبصره شهرداری تهران مکلف به تهاتر مطالبات ناشی از صدور پروانه برای واحدهایی که توسط سازمان نوسازی در بافت فرسوده ایجاد شده اند را از طریق تملک املاک ساخته شده تا سقف سه هزار میلیارد ریال است.


* تبصره بیست و هفتم

دبیر در این خصوص گفت: بر اساس تبصره بیست و هفتم شهرداری تهران اجازه دارد در صورت تحقق منابع اعتباری بیش از منابع از محل افزایش وصولی درآمدهای ردیف های مصوب یا فاینانس، با رعایت اولویت تامین منابع مورد نیاز اعتبارات ردیف های مصوب، نسبت به افزایش سهم اعتبار مصوب پروژه های ذیل این تبصره پس از تصویب شورای اسلامی شهر تهران اقدام کند و مراتب را در اصلاحیه بودجه منظور کند.

وی خاطر نشان کرد: بابت خطوط 3، 6 و هفت مترو تا سقف دو میلیارد یورو برای فاینانس هایی که به تصویب هیات محترم دولت نیز رسیده است اقدام کرده و معادل ریالی منابع تحقق یافته در حساب های درآمد و ردیف های اعتباری منظور کند.

دبیر ادامه داد: برای پرداخت مطالبات پیمانکاران مازاد بر اعتبار مصوب، حداکثر تا سقف سه هزار و پانصد میلیارد ریال از محل افزایش درآمد هزینه کند و بابت تصویه تعهدات تملک املاک تصرفی تا مبلغ سه هزار و ئانصد میلیارد ریال از محل افزایش درآمدها پرداخت کند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: شهرداری تهران باید نسبت به ارایه مطالعات مربوط به احداث تونل شهید احمد متوسلیان حد فاصل بزرگراه شهید صیاد شیرازی تا آزادگان به شورای اسلامی شهر تهران و پس از تصویب نهایی آن از طریف سرمایه گذاری بخش خصوصی اقدام نماید.

وی افزود: در صورتی که شهرداری بالای 17 هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد باید با تصویب شورا این برنامه ها را اجرا کند و یکی از پروژه ها که کمیسیون برنامه و بودجه با آن مخالف است پروژه احداث پژوهشگاه و بیمارستان رویان به مبلغ ششصد میلیارد ریال است.

احمد دنیامالی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: سال گذشته در تبصره بیست و هفت عملکرد نداشتیم و بند مترو سنواتی است و درباره آن مشکلی نداریم.

وی افزود: سه خط مترو از اولویت های فاینانس خارج شده اما طی ملاقاتی که با آقای جهانگیری داشتیم ایشان قول داد یکی از این خطوط به اولویت تبدیل شود.

دنیامالی با بیان اینکه درباره پروژه تونل متوسلیان باید اصلاحی انجام شود گفت: شهرداری باید نسبت به ارایه نظام پذیرش اقدام کند و پژوهشگاه رویان نیز متعلق به جهاددانشگاهی است.

وی افزود: بر اساس توافق انجام شده باید مرکزی که در داخل دارند به شهرداری اعطا شود و شهرداری مرکزی را خارج از شهر برای آنها بسازد.

مازیار حسینی معاون عمرانی شهرداری تهران درباره پژوهشگاه رویان گفت: شهرداری با توافق با جهاد دانشگاهیاموال رویان در اختیار شهرداری قرار می گیرد و تا زمان ساخت پژوهشگاه جدید ساختمان های قدیم در اختیار رویان باقی می ماند.

وی با اشاره به برنامه توسعه تونل شهید متوسلیان تاکید کرد: طراحی شبکه در طرح تفصیلی نوشته شده است از انتهای بزرگراه شهید صیاد شیرازی طرح توسعه بزرگراهی وجود دارد و این طرح در شبکه آورده شده ولی نحوه اجرای آن در مرحله شناخت انجام می شود.

چمران در جمع بندی سخنان اعضا با بیان اینکه ما در این تبصره ها پروژه هایی را پیش بینی می کنیم برای اینکه شهرداری کارش را منظم انجام دهد. ما برای درآمدهای اضافی یا فاینانس برنامه ریزی می کنیم.

چمران گفت: فاینانس را باید از منابع اضافی درآمد جدا کنیم. ومترو در اولویت یک قرار دارد.


بررسی ادامه بودجه به جلسه عصر موکول شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار