طبیعت زیبای این روز های مهران با گرمای بیش از حد به گونه ای متفاوت رخ می نماید تا درختان سبز حاشیه جاده این شهر به سمت ایلام در معرض خطر نابودی قرار گیرند.
کد خبر: ۷۷۳۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۷ 16 August 2015
به گزارش تابناک ایلام، وجود کمربند فضای سبز در شهرستان مهران می تواند نقش عمده ای در توسعه فضای سبز، ایجاد تفرجگاه برای استفاده مردم، زائران عتبات عالیات، ایجاد بادشکن و تلطیف هوای گرم شهرستان مهران داشته باشد.
عوامل طبیعی بویژه گرمای هوا و نرسیدن آب کافی موجب شده است که بسیاری از درختان بویژه در حاشیه جاده و پارک های جنگلی که طی سالیان گذشته در جهت بیابان زدایی کاشت شده اند بطور مستمر کاهش یابد.
هرچند برنامه جامعی برای شناخت دقیق میزان خسارات وارد شده و راه های حل آن تهیه نشده است ، ولی تحقیقات پراکنده و همچنین مشاهدات روزمره کارشناسان نشان می دهد که بسیاری از درختان در شهرستان مهران نیازمند حمایت فوری هستند.
رییس منابع طبیعی مهران با بیان اینکه بیش از 98 هزار هکتار از اراضی مهران بیابان تشکیل می دهد، گفت: بیش از 23 هزار هکتار از اراضی مهران جنگل های طبیعی هستند که از این میزان، 17 هزار هکتار در بخش صالح آباد و پنج هزار هکتار جنگل طبیعی در بخش مرکزی است.
صید احمد نظربیگی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: در سال های گذشته از بخش صالح آباد تا مهران به طول 35 کیلومتر انواع گونه های خشکی پسند و مقاوم در جهت مقابله با بیابان زدایی در حاشیه جاده کاشت شده است.
وی اظهار کرد: این گونه درختان به آب بسیار کمی نیازمندند و تنها در اوایل کاشت طی دو یا سه سال به آب نیاز دارند.
رییس منابع طبیعی مهران با تایید خشکی برخی از درختان در حاشیه جاده گفت: با وجود مقاوم بودن این گونه های کاشت شده اما بدلیل اینکه درختان تا یک ظرفیت گرمایی را متحمل می شوند افزایش درجه حرارت هوا به بیش از 52 درجه در روزهای اخیر باعث خشکی برخی از درختان شده است.
نظربیگی افزود: اقدامات منابع طبیعی برای برگشت پذیری درختان نیز طی یک ماه گذشته آغاز شده و چندین مرحله آب کانال مربوط به امور آب شهرستان برای آبیاری این درختان هدایت شده است.
وی یادآور شد: با اقداماتی که انجام شده درختان به مرحله وضعیت برگشت پذیری رسیده اند و امیدواریم ظرف هفته های آینده شاهد سرسبزی دوباره این درختان در شهرستان گرمسیری مهران باشیم.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار