در پنجمین جلسه کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات عنوان شد:
نایب رئیس کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان گفت: مهلت ثبت صادرات ریالی به عراق و افغانستان تمدید شد.
کد خبر: ۷۸۰۴۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹ 16 September 2019

به گزارش تابناک اصفهان به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، احمد پزنده، رئیس کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات در این جلسه با اشاره به مشکلات فراوانی که تعدد و گاه تضاد بخشنامه‌های صادر شده در سال‌های اخیر برای فعالان اقتصادی ایجاد نموده، تصریح کرد: با اقدامات و پیگیری‌های هیأت رئیسه و هیأت نمایندگان دوره نهم و مذاکرات انجام شده، مقرر شد به منظور کاهش تعداد بخشنامه‌ها و کاستن از تبعات سوء صدور بخشنامه‌های متعدد، سازمان‌های دولتی بخشنامه‌های خود را ابتدا با تشکل‌های اقتصادی همان بخش هماهنگ نموده و سپس بخشنامه‌ها و اصلاحات آنها را صادر کنند.
فرشته امینی، نایب رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان گفت: با پیگیری‌های اتاق بازرگانی اصفهان در بانک مرکزی، افرادی ‌که تا 16 مردادماه سال گذشته به عراق و افغانستان صادرات ریالی داشته؛ اما در مهلت مقرر، موفق به ثبت کوتاژهای آن در سامانه جامع تجارت نشده‌اند، می‌توانند صادرات ریالی خود به این کشورها تا تاریخ 16 مردادماه 97 را در سامانه ثبت نمایند. وی تاکید کرد: این سامانه مجدداً و به صورت موقت تا 25 شهریورماه جاری در دسترس بوده و این مهلت به هیچ وجه قابل تمدید نخواهد بود و در صورت عدم استفاده از فرصت مذکور، تعهدات ارزی این دسته از صادرکنندگان رفع نخواهد شد.
بشیر خالقی‌پور، مدرس دانشگاه به بیان اصول مذاکره در زیست بوم تجاری پرداخت. وی با بیان اینکه امروزه ابزارهای اقتصادی تجارت تغییر یافته است، معرفی ساختار خود، صورت بندی مسایل و مشکلات و تدوین برنامه ریزی‌های ارتباطی را از گام‌های اقتصادی تجارت دانست. این مدرس دانشگاه، ابزارهای ارتباطی- تعاملی تجارت را شامل ارتباط مؤثر، فن بیان و قدرت مذاکره بیان و تصریح کرد: منظور از فن بیان، برخورداری از مهارت‏های خوب شنیدن، خوب بیان کردن و اقناع سازی و نیز مهارت‏های ارائه‏ بهینه کالا، خواسته و یا مسأله و منظور از قدرت مذاکره، شناخت میدان و تدوین سناریوی مذاکره و مخاطب شناسی است.
رضا دانش، مسئول کارگروه صادرات کمیسیون تجارت، مهم‌ترین معضلات صادرات کشورمان را بازارهای محدود صادراتی، تنوع اندک کالاهای صادراتی و عمدتاً صادرات مواد اولیه و خام بیان کرد و افزود: از نظر این کارگروه، مهم‌ترین مشکلات صادرکنندگان مربوط به مشکلات نقل و انتقال ارز است که به علت وجود این معضل، صادرکنندگان ناگزیرند از خدمات یک کارگزار یا شرکت واسطه استفاده کنند. همچنین، مشکلات حمل و نقل بین‌المللی، خلق‌الساعه بودن قوانین کشور، تعدد بخشنامه‌ها، هزینه بر بودن پوشش‌های بیمه‌ای و اعتبار سنجی صندوق ضمانت صادرات برای صادرکنندگان نیز از دیگر معضلات صادرکنندگان است. وی تحقیقات بازار و بازاریابی محصولات، معرفی و شناسایی فورواردهایی در مسیرهای با تردد بالا و ... را از جمله راهکارهای مرتفع نمودن این مشکلات دانست.
پایان امینی، مسئول کارگروه برند تجاری و مالکیت صنعتی نیز گفت: مالکیت صنعتی اساس تجارت است. وی بر ترویج و اصلاح فرهنگ مالکیت صنعتی در میان مخاطبان اصلی، ایجاد هماهنگی و همکاری با نهادهای اصلی؛ به‌ویژه اداره کل مالکیت صنعتی، همکاری با مراکز مالکیت فکری سایر اتاق‌های بازرگانی داخلی و خارجی و ... تاکید کرد.
جواد متولیان، مسئول کارگروه واردات و بازرگانی داخلی، از دریافت دو ضمانت‌نامه ارزش افزوده و حقوق ورودی به صورت مجزا و در فواصل زمانی مختلف برای تولیدکنندگان انتقاد کرد و گفت: با توجه به زمانبر بودن ارائه این ضمانت‌نامه‌ها می‌توان با تجمیع مبالغ آن در یک ضمانت‌نامه واحد، در وقت صرفه‌جویی نمود.
امید نقیه، مسئول کارگروه حمل و نقل و گمرک نیز بر لزوم تأسیس انجمنی در حوزه حمل و نقل بین‌المللی به‌منظور رفع مشکلات صادرکنندگان در این زمینه تاکید کرد.
محمد اطرج، مسئول کارگروه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز خواستار توجه ویژه به صادرات نرم افزار و خدمات مهندسی، توسعه اقتصاد دیجیتال، آشنایی فعالان اقتصادی به سرمایه‌گذاری جسورانه و خطرپذیر، همچنین توجه ویژه به استارتاپ‌ها شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار