داور چهارمین جشنواره نمایش های خیابانی و فضای باز تبریزیم گفت: این جشنواره می تواند با تعریف موضوعات و مسایل شهر و شهروندی، دامنه موضوعات برای پذیرش طرح را تعمیم بخشد.
کد خبر: ۷۸۳۸۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۲ 17 August 2015
به گزارش خبرنگارما ، "سیروس همتی" با بیان اینکه موضوعات شهر و شهروندی، دامنه گسترده ای از مسایل اجتماعی و فرهنگی است، اظهار داشت: مسایلی چون تعامل شهروندان با همدیگر در مراودات روزانه، نوسازی و معماری بافت شهر، فرهنگ رانندگی، محیط زیست، تکریم سالمندان، بهداشت روانی، فرهنگ استفاده از اینترنت، حقوق شهروندی و ... در ذیل این مسایل قرار گرفته است و می توان با پرورش ایده هایی که در این زمینه تراوش می کند، از آنها طرح های خوبی استخراج کرد.

وی افزود: مسایلی چون الگوی صحیح مصرف آب و مدیریت پسماند و ... موضوعاتی هستند که همواره به آنها پرداخت می شود و ایده های فراوانی در این زمینه تولید می شود.

همتی با مثبت ارزیابی کردن این رویکرد نسبت به موضوعات مشخص، تاکید کرد: با همه اینها بهتر است که موضوعات جدید هم در طرح های نمایش های خیابانی ورود پیدا کند و زمینه معرفی و بررسی مسایلی که یک شهروند در شهر با آنها درگیر است، رفع شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در اکثر طرح ها مسایلی تکراری و واحد مورد بررسی قرار می گیرد که این با ذات مفهوم شهر و شهروندی همخوانی ندارد.

به اعتقاد وی، آموزش شهروندی مفهومی فراگیر از شهر و شهروند است که مسایلی و موضوعات مهم و فراوانی را در برمی گیرد و می تواند دامنه وسیعی از درونیات یک شهروند تا مفهوم اجتماع را شامل شود.

وی اظهار داشت: در این فرایند لازم است که موضوعاتی چون خود، خانواده و محیط مورد بررسی های دقیق قرار بگیرد و تا در فرایند هر سه موضوع، تئاتری ناب و نهایتاً جشنواره ای ناب را به دست بیاوریم.

وی خاطر نشان کرد: هر اندازه این فرایند با رویکرد توجه به فرد جلو رود، انتظار برای کسب نتایج مطلوب هم به لحاظ تربیتی و هم به لحاظ تکنیکی بهتر خواهد بود.

داور چهارمین جشنواره نمایش های خیابانی و فضای باز تبریزیم، همچنین با بیان اینکه نمایش های خیابانی همواره نیازمند بررسی مقطعی کلی طرح توسط نویسنده اش هستند؛ خاطر شان کرد: در صورتی که نویسنده طرح ایده ای مکتوب در دست داشته باشد، می تواند در طول زمان منتهی به اجرا، تقویت و بهبود متن خود کمک کند.

همتی، با طرح این پیشنهاد که می توان با برگزاری کارگاه های نمایشنامه نویسی برای نمایش های خیابانی، نتیجه ای مطلوب تر کسب کرد، اظهار داشت: فقدان تحقیق، طرح های مکتوب و نگاه مبتنی بر یک نگرش علمی، بهره گیری از یک طرح منسجم و قدرتمند را با ضعف روبرو می کند و باعث می شود که طرح ها نتیجه مطلوب را کسب نکنند.

وی، در ادامه با بیان اینکه جشنواره تبریزیم، در مجموع جشنواره ای قابل تحسین است، افزود: اینکه یک جشنواره در دوره چهارم خود شاهد حضور گروه هایی در بخش مهمان از کشورهای مختلف باشد، نشانه مثبتی است و می توان این نکته را به فال نیک گرفت.

وی، دلیل این رخداد را تلاش قابل تحسین دبیرخانه جشنواره طی ادوار پیشین خود خواند و افزود: این تلاشی است که منجر به افزایش جنبه های علمی، عملی و ملی جشنواره کمک کرده و آن را به جایگاه و اعتباری که دربرگیری جهانی دشته باشد رسانده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار