معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: میانگین رشد سالانه جمعیت سالمندان به ۳.۴ درصد رسید در حالی‌که نرخ رشد جمعیت در کشورمان ۱.۳ درصد است.
کد خبر: ۷۸۶۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۷ 08 October 2019

محمد نفریه در مراسم امضای تفاهم نامه شهر دوستدار سالمند بین شهرداری اصفهان و شورای ملی سالمندان (بهزیستی) با همکاری صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در اصفهان افزود: در زمان حاضر نزدیک به ۱۰ درصد از جمعیت کشورمان سالمند هستند و تا سال ۱۴۳۰ از هر چهار ایرانی، یک نفر در رده سنی سالمندان قرار خواهد داشت که معادل ۲۵ درصد جمعیت کل کشور است.

وی با بیان این که بیش از ۸۰ درصد سالمندان به صورت مستقل زندگی می‌کنند، اظهارداشت: ۱۳ درصد آنها به کمک نیاز دارند و حدود پنج درصد وابسته به حضور دیگران هستند.

نفریه به سیاست‌های دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور و سازمان بهزیستی اشاره و اضافه کرد: بر این اساس تلاش می شود تا حضور سالمندان در بستر خانواده پر رنگ تر شود.

وی تاکید کرد: سالمندی موفق است که دوران کودکی، نوجوانی، جوانی و میانسالی خود را  به شکل مطلوب گذرانده و خدمات خوبی دریافت کرده است که افزایش بهداشت عمومی، سلامت جامعه، توسعه شهرها و کلانشهرها در آن نقش بسزایی دارد.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد سالمندان در شهرها زندگی می کنند، تصریح کرد: این موضوع می طلبد که برای حضور فعال سالمندان در جوامع شهری برنامه‌ریزی خاص داشته باشیم.

نفریه درباره انتخاب اصفهان به عنوان شهر دوستدار سالمند، توضیح داد: معیارهایی مانند کلانشهر بودن، برخورداری از فرهنگ متعالی و ظرفیت های مناسب برای توسعه، بالاتر بودن سهم جمعیت سالمندان آن نسبت به میانگین کشوری و گردشگر پذیر بودن در این انتخاب نقش داشت.

نسبت جمعیت سالمندان در اصفهان در مقایسه با میانگین کشوری بالاتر و حدود ۱۱ درصد است در حالی که این رقم در کشور ۹.۶ درصد می‌باشد.

وی ادامه داد: شهرهای دوستدار سالمند در دنیا بیشتر مورد هدف گردشگری قرار می گیرند تا برای سایر جوامع الگوسازی شود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی همچنین تاکید کرد: شهر دوستدار سالمند، شهر دوستدار انسانیت و امید به آینده است.

ضرورت ورود دستگاه های اجرایی برای حمایت از سالمندان 

شهردار اصفهان نیز در این مراسم سالمندان را سرمایه های اجتماعی خواند و گفت: باید همه دستگاه های اجرایی وظایف خود را در حمایت و صیانت از این افراد به خوبی انجام دهند.

قدرت الله نوروزی با بیان اینکه شهرداری اصفهان به دنبال تحقق شهر فرهنگی با مولفه های زیست پذیری فرهنگی است، افزود: برای رسیدن به این هدف باید به همه گروه های سنی به طور واقع بینانه نگاه و وظایف مربوطه به درستی انجام شود.

وی به انتخاب اصفهان به عنوان شهر دوستدار کودک در سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: ما همکاری خوبی با یونیسف در این زمینه داشته و اصفهان، استحقاق تبدیل شدن به چنین شهری را دارد.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه ما به انسان بدون در نظر گرفتن ویژگی های فردی توجه می کنیم، تصریح کرد: در جامعه ای که به سمت توسعه پایدار حرکت می کند باید همگان، فارغ از گروه سنی، کارگزار توسعه بوده و مشارکت فعال داشته باشند.

نوروزی با اشاره به اینکه دنیا به سمت سالمندی می رود، اظهار داشت: ما باید شهری را طراحی کنیم که برای آینده سالمندان، مکانی امن باشد و آنها نگرانی یا دغدغه نسبت به رفع نیازهای خود نداشته باشند.

وی با بیان اینکه برنامه های بسیاری برای طراحی شهر دوستدار سالمند در اصفهان اجرا شده است، گفت: حتی در برخی محله ها که جمعیت سالمندان زیاد است در انتخاب گُل در فضای سبز دقت شده است تا برای آنها مفید باشد.

اجرای طرح های مشارکتی برای سالمندان

همچنین مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه اصفهان از اسفند سال ۹۴ به عنوان نامزد شهر دوستدار سالمند در کشور مطرح بود، گفت: در اردیبهشت سال ۹۵ دبیرخانه شورای سالمندان در معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان تشکیل و در دی سال گذشته به پیشنهاد صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، این شهر به عنوان پایلوت در ایران معرفی شد و طرح های شهر دوستدار سالمند در سه منطقه این کلانشهر اجرا می شود.

مرضیه فرشاد با بیان اینکه سه بنیاد فرزانگان در اصفهان فعال است، خاطرنشان کرد: تا کنون طرح های پژوهشی برای افزایش مشارکت سالمندان، تطبیق شهر اصفهان با معیارهای شهر دوستدار سالمند و آسیب شناسی مناسب سازی اماکن شهری برای سالمندان در این شهر انجام شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار