رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) فرماندهی انتظامی اصفهان گفت: ۸۲ درصد از مجموع جرایم فضای مجازی در این استان مربوط به حوزه اقتصادی است.
کد خبر: ۷۸۶۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۸ 08 October 2019

سرهنگ سیدمصطفی مرتضوی گفت: جرایم اقتصادی در ۶ ماه گذشته از سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰۰ درصد رشد داشت و ۲ برابر شده و  ۳۶ درصد از جرایم شبکه‌های اجتماعی مربوط به موضوعات اخلاقی است.

وی خاطرنشان کرد: وقوع جرایم در این حوزه و در این مدت سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴۸ درصد و در عین حال میزان کشفیات  ۱۰۸ درصد رشد داشت.

رییس پلیس فتای استان اصفهان اظهارداشت: تمرکز اصلی ما بر جرایم اقتصادی، شامل برداشت‌های غیر مجاز از حساب‌های بانکی و کلاهبرداری مالی در بستر اینترنت است که فراوانی و افزایش اینگونه جرایم بیش از هر چیز در حوزه برداشت‌های غیرمجاز است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین آسیب‌های فضای مجازی برای مردم بواسطه استفاده از درگاه‌های جعلی پرداخت الکترونیک (فیشینگ)  رخ می‌دهد تصریح کرد: ۶۵ درصد کل جرائم اقتصادی نتیجه استفاده از صفحات جعلی و فیشینگ است.

مرتضوی ادامه  داد: اینگونه درگاه‌های جعلی بمناسبت‌های مختلف و با موضوع‌های از جمله اربعین، فروش بلیط سفرهای اربعین، رزرو اتوبوس،  ثبت نام کارت سوخت و یارانه راه اندازی می شود و از مردم کلاهبرداری می‌کنند.

 وی خاطرنشان کرد: استفاده از رمزهای یکبار مصرف عامل مهمی در پیشگیری از وقوع جرایم اقتصادی و برداشت‌های غیر مجاز از حساب کاربران محسوب می شود و در صورتی که مردم حساب‌های بانکی  خود را به رمز یکبار مصرف مجهز کنند، به طور تقریبی وقوع این مدل از جرایم به صفر می رسد.

رییس پلیس فتای استان اصفهان بیان کرد: فرهنگ سازی استفاده از رمز های یکبار مصرف در جامعه کمک بزرگی به امنیت مالی شهروندان در حوزه برداشت های غیر مجاز خواهد کرد.

وی ادامه داد: شهروندان باید نسبت به مسائل فضای مجازی حساسیت و هوشیاری بیشتری داشته باشند و تعامل ۲ طرفه بین پلیس و مردم برقرار باشد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار