در نشست خبری معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان مطرح شد؛
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با بیان این که به گواه آمار اصفهان یکی از هوشمندترین شهرهای کشور است، گفت: آبیاری هوشمند، چراغ عابر پیاده هوشمند و پارکینگ هوشمند در خیابان هوشمند (Smart Street) اصفهان در یکی از یال‌های خیابان توحید منتهی به دانشگاه اصفهان اجرا خواهد شد.
کد خبر: ۷۸۶۶۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۱ 08 October 2019

 علیرضا صادقیان پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی یکی از معاونت‌های جوان و نرم‌افزاری شهرداری اصفهان است و وظیفه طراحی و تدوین فرایند‌ها را برای رسیدن به اهداف را برعهده دارد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان ادامه داد: ادارات کل سرمایه انسانی، برنامه‌ریزی و بودجه، تحول، خلاقیت و نوآوری، مدیریت هماهنگی مناطق و انفورماتیک از زیرمجموعه‌های معاونت برنامه‌ریزی شهرداری اصفهان هستند.

وی در تشریح سیمای کلی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: کلان‌شهر اصفهان جمعیتی قریب به 2 میلیون نفر دارد و بر اساس مطالعات این جمعیت روز به روز پیرتر می‌شود، امید به زندگی در اصفهان افزایش پیدا کرده و رشد جمعیت در حال کاهش است به طوری که تا سال 1430 رشد جمعیت در شهر اصفهان کمتر از یک درصد خواهد شد.

امید به زندگی در شهر اصفهان به 76 سال رسیده است

صادقیان عنوان کرد: امید به زندگی در شهر اصفهان به 76 سال رسیده و منطقه 8 شهرداری اصفهان با 241 هزار نفر جمعیت بیشترین جمعیت را در خود جای داده است، کم‌جمعیت‌ترین منطقه اصفهان، رهنان با 58 هزار نفر است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان اضافه کرد: 620 هزار خانواده در اصفهان زندگی می‌کنند و میانگین جمعیت خانواده‌های اصفهانی 2.3 نفر است، میانگین سنی شهروندان 33 سال و نسبت جنسیتی جمعیت آقایان و بانوان در اصفهان به ترتیب 51 به 49 و تقریباً برابر است.

وی با اشاره به این‌که روان‌سازی حمل و نقل مسافر در شهر اصفهان یکی از اهداف شهرداری تا سال 1405 است، بیان کرد: از میان سامانه‌های حمل و نقل عمومی کمترین میزان سفر با مترو و پس از آن با دوچرخه است و قریب به 50 درصد تردد در شهر با خودروی شخصی انجام می‌شود.

صادقیان افزود: تا پایان سال 97 بالغ بر 1.5 درصد مردم از مترو استفاده می‌کنند و با تبلیغاتی که انجام شد این رقم تا پایان شهریور امسال به 85 هزار نفر رسید، 4 درصد مردم از دوچرخه و 20 درصد از ناوگان اتوبوس‌رانی برای تردد در شهر بهره می‌برند.

موتورسیکلت‌ها آلاینده‌ترین وسیله نقلیه در اصفهان

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان تصریح کرد: موتورسیکلت‌ها آلاینده‌ترین وسیله نقلیه در شهر اصفهان هستند و دلیل این آلایندگی ظرفیت یک تا دو نفره موتورسیکلت و احتمال بالای آلایندگی ناشی از فرسودگی است.

وی یادآور شد: بودجه سال 1398 شهرداری اصفهان 4 هزار و 100 میلیارد تومان است که 30 درصد آن هزینه‌های جاری و 70 درصد اعتبارات عمرانی است که تا امروز 54 درصد آن محقق شده و تحقق کامل آن تا پایان سال دور از انتظار نیست.

بیشترین افزایش بودجه کلان‌شهرهای کشور متعلق به اصفهان است

صادقیان ادامه داد: بیشترین درصد افزایش بودجه در بین کلان‌شهرهای کشور متعلق به شهرداری اصفهان با 37 درصد افزایش است، بودجه سال گذشته شهرداری 3 هزار میلیارد تومان بود و نزدیک به 90 درصد آن تا پایان سال 97 محقق شد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان اظهار کرد: GDP استان اصفهان در سال 98 برابر با 100 هزار میلیارد تومان و GDP شهر اصفهان 40 هزار میلیارد تومان برآورد شده و بر این اساس بودجه شهرداری حدود 10 درصد تولید ناخالص داخلی شهر را شامل می‌شود

وی عنوان کرد: در زمان تصویب بودجه سال 98 برنامه راهبردی تا سال 1400 را تدوین کردیم و به تصویب شورای اسلامی شهر رساندیم، بودجه تا سال 1400 بر اساس هفت رویکرد اصلی شهرداری تصویب خواهد شد.

صادقیان در تشریح رویکردهای اصلی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در سال جاری روزهای پاک بیشتری را تجربه کردیم اما هنوز فاصله زیادی با شرایط مطلوب داریم و کاهش آلاینده‌های محیطی با تمرکز بر آلودگی هوا، حفظ و ارتقای سرانه فضای سبز و کنترل مشاغل آلاینده از برنامه‌های شهرداری برای تحقق این هدف است.

سرانه فضای سبز در شهر اصفهان 28 مترمربع است

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان اضافه کرد: سرانه فضای سبز در شهر اصفهان 28 مترمربع است البته این به معنای عادلانه بودن توزیع فضای سبز در اصفهان نیست اما در برنامه‌های آتی عدالت در توزیع و فضای سبز را پیگیری خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: رویکرد دوم شهرداری در سال‌های آینده بهینه‌سازی عبور و مرور شهری است، به هر میزان که استفاده از وسایل نقلیه عمومی افزایش یابد آلودگی هوا کاهش پیدا خواهد کرد و برای این کار باید افزایش جذابیت حمل و نقل عمومی در دستور کار قرار گیرد.

صادقیان اضافه کرد: بهره‌برداری بهینه از سرمایه‌های در اختیار شهرداری اصفهان یکی از اهداف در تدوین بودجه شهرداری تا سال 1400 است و باید نگاه جدی‌تری برای اداره ارزان‌تر شهر و در نتیجه آن تدارک امکانات بهتر برای شهروندان در دستور کار قرار گیرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: افزایش تاب‌آوری شهری با رویکرد افزایش ایمنی در شهر اصفهان و پیشگیری از وقوع حوادث با توجه به حرکت جمعیت به سمت سالمندی و لزوم افزایش امنیت شهروندان از رویکردهای دیگر شهرداری است.

وی اظهار کرد: بازآفرینی بافت ناکارآمد و تاریخی شهر اصفهان با تأکیدات ویژه در بودجه سال 98 در نظر گرفته شده و شهرداری و تصمیم قاطع برای رفع محرومیت از شهر به خصوص مناطق 2، 12 و 14 شهرداری دارد.

صادقیان تأکید کرد: سرزنده کردن فضای شهری می‌تواند در قالب افزایش تعاملات اجتماعی رقم بخورد و برگزاری کنسرت‌ها و جشن‌ها در اعیاد مذهبی و غیرمذهبی با همین هدف پیگیری می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان در تشریح یکی دیگر از رویکردهای شهرداری در تدوین بودجه افزود: تحقق طرح‌های توسعه و تکمیل تمامی پروژه‌های نیمه‌تمام شهرداری از نکات تدوین بودجه است که تکمیل سالن اجلاس و تکمیل خط یک مترو از جمله برنامه‌هایی با همین رویکرد محسوب می‌شود.

تدوین برنامه‌‌ای جامع برای زیباسازی شهر

وی خاطرنشان کرد: در طول سال‌های گذشته برنامه جامعی برای زیباسازی در شهرداری نداشتیم اما از اواسط سال گذشته سازمان زیباسازی مکلف به تدوین برنامه‌‌ای جامع شد که مراحل نهایی طراحی را سپری می‌کند و مطابق آن هر منطقه با توجه به بافت و فرهنگی که دارد زیباسازی می‌شود.

صادقیان در تشریح راه‌های برقراری عدالت مکانی عنوان کرد: ایجاد خزانه واحد یکی از برنامه‌های موفق شهرداری اصفهان بود در این برنامه درآمد مناطق و سازمان‌های پردرآمد در مناطق کمتر توسعه یافته صرف می‌شود و این هنوز یکی از برنامه‌های شهرداری و اجرای آن متوقف نشده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان تصریح کرد: مطالعات نشان می‌دهد یکی از دلایل استفاده مردم از وسایل نقلیه شخصی ارزان بودن سوخت است، از سوی دیگر در بسیاری از مناطق شهر اصفهان مشکل پارکینگ نداریم و پیدا کردن جای پارک خودرو برای مردم آسان است که در نتیجه آن مردم رغبتی استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی پیدا نمی‌کنند.

وی اظهار کرد: درآمد از چالش‌های تمام کلانشهرها است که به درآمدهای پایدار و ناپایدار تقسیم می‌شود، یکی از تلاش‌های شهرداری حرکت به سمت درآمدهای پایدار است چرا که برخی از مناطق شهرداری مانند منطقه یک در آینده درآمدی از محل صدور پروانه و تراکم نخواهند داشت چرا که زمینی برای ساخت و ساز وجود ندارد.

صادقیان افزود: برای افزایش سهم درآمدهای پایدار در سبد درآمدهای شهرداری، سازمان‌های وابسته به شهرداری موظف شده‌اند طرح‌هایی را اجرا کنند، به عنوان مثال در بخش مدیریت پسماند تبدیل پسماندها برای تولید برق یکی از راه‌های افزایش درآمد است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با اشاره به این‌که تمامی شهرهای جهان به سمت هوشمندسازی می‌روند، تصریح کرد: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان به دنبال آن رفته تا خطوط فیبر نوری را به دارندگان مجوز ارائه کنند که یک منبع درآمد پایدار خواهد بود.

اصفهان یکی از هوشمندترین شهرهای کشور است

وی تأکید کرد: به گواه آمار اصفهان یکی از هوشمندترین شهرهای کشور است، طراحی کارت، باشگاه و پروفایل شهروندی یکی از اقدامات انجام شده در راستای هوشمند‌سازی است، در این کارت به افرادی که بیشتر از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند امتیازاتی برای حضور در باشگاه‌های ورزشی داده خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان یادآور شد: کارگزاری 350 کیلومتر فیبر نوری و 204 کیلومتر کانال مستقل از شرکت مخابرات از اقدامات سازمان فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان در حوزه زیرساخت‌های شهر هوشمند است.

وی در مثالی عنوان کرد: طرح‌های آبیاری هوشمند، چراغ عابر پیاده هوشمند و پارکینگ هوشمند از جمله برنامه‌های اجرایی معاونت فاوا است که در خیابان هوشمند (Smart Street) اصفهان در یکی از یال‌های خیابان توحید منتهی به دانشگاه اصفهان اجرا خواهد شد.

صادقیان بیان کرد: زیست‌پذیری و رقابت‌پذیری در کنار 250 شاخص عملیاتی برای سنجش نتیجه اجرای پروژه‌های شهرداری در معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان مورد بررسی قرار می‌گیرد که همزمان با هفته آمار و برنامه‌ریزی جزئیات نتایج آن را منتشر خواهیم کرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان تأکید کرد: آینده‌پژوهی جمعیت و انرژی در شهر اصفهان از مطالعات شهرداری برای سال‌های پیش رو است، مطالعاتی پیرامون عدالت مکانی و توزیع امکانات در شهر انجام داده‌ایم که نتایج آن در آینده مشهود خواهد بود.

وی با بیان این‌که مطالعات فرونشست زمین در اصفهان انجام شده، خاطرنشان کرد: اصفهان به دلیل خشکی زاینده‌رود و برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی در شمال و شمال شرق آسیب دیده و میزان فرونشست در آن بیش از حد استاندارد است، این نشست در جنوب اصفهان کمترین میزان را داشته اما موضوعی قابل جبران نیست.

صادقیان یادآور شد: اداره کنترل پروژه در این معاونت تشکیل شده و به هیچ پروژه اجازه توقف در اجرا را نخواهیم داد، اگر قرار باشد اعتباری از پروژه‌ای به پروژه دیگر اختصاص یابد با نظر مدیریت شهری بر اساس اولویت‌ها خواهد بود و در ساختار جدید هیچ شخصی این امکان را ندارد که رأساً تغییری در اعتبارات ایجاد کند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان ادامه داد: طرح تعالی سازمانی از سال گذشته در شهرداری اصفهان به عنوان اولین شهرداری در کشور در حال اجراست، این طرح در شهرداری فواید بسیاری داشت و به همین دلیل مقرر شده تا تمامی شهرداری‌های مناطق و سازمان‌های وابسته در این ارزیابی برون سازمانی مشارکت کنند.

وی عنوان کرد: بالغ بر 15 هزار نفر برای شهرداری کار می‌کنند که بخشی از آن‌ها به صورت حجمی و بخشی در قرارداد با شرکت‌های همکار شهرداری مشغول به فعالیت هستند، از سال 98 جذب نیروهای همکار تنها از طریق یک شرکت انجام می‌شود و تعدد شرکت‌های متعدد سابق وجود ندارند.

شهرداری اصفهان هنوز هم نیروی مازاد دارد

صادقیان با اشاره به این‌که مازاد نیرو هنوز در شهرداری وجود دارد، خاطرنشان کرد: در طول 18 ماه گذشته با استفاده از مصوبه شورای شهر 600 نفر از کارکنان را بازنشسته کردیم، هنوز مشکل نیروی متخصص را در شهرداری داریم و طرح تطابق شغل و شاغل با همکاری اساتید دانشگاه در شهرداری اصفهان در حال اجرا است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان تصریح کرد: سقف حمایت از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد که در گذشته 1.5 میلیون تومان بود امسال به 2.5 میلیون تومان و حمایت از پایان‌نامه‌های دکتری از سه میلیون تومان به پنج میلیون تومان رسیده که البته این منوط به طی فرآیندی مشخص است.

صادقیان در تشریح برنامه 1405 شهرداری اصفهان عنوان کرد: این برنامه ششمین برنامه پنج ساله شهرداری اصفهان است، از سال جاری به آسیب شناسی برنامه اخیر پرداختیم تا مشکلات بازی دو برنامه قبلی در این برنامه تکرار نشود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان افزود: این برنامه سه فاز دارد که دو راهبردی آن شناخت، تجزیه و تحلیل و تجویز برای شهرداری خواهد بود و برنامه سوم که فاز عملیاتی برنامه است تا پایان سه ماهه اول سال 99 تدوین خواهد شد.

وی بیان کرد: جلسات متعددی با اقشار مردم برای احصاء مشکلات برگزار کردیم و پیشکسوتان مدیریت شهری در 50 جلسه به تحلیل شرایط شهر اصفهان پرداختند.

صادقیان با اشاره به این‌که زیست‌پذیری و رقابت‌پذیری از رویکردهای اصلی این برنامه است در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم فاز اول این برنامه تا پایان مهرماه به نتیجه رسیده و پس از آن وارد فاز تجویز شویم تا بتوانیم برنامه 5 ساله ششم شهرداری اصفهان را تا سالروز شهرداری‌ها که در تابستان قرار دارد به شورای اسلامی شهر ارسال کنیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار