طرح هادی در روستاها به منظور حفظ جمعیت و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها به اجرا گذاشته شد و امروز شاهد چهره بوم گردی و گردشگری در روستاهای هستیم که با ایجاد جو توریستی شاهد رونق اقتصادی در روستاها باشیم.
کد خبر: ۷۸۷۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۸ 09 October 2019

به گزارش خبرنگار تابناک در اصفهان، روستا دیگر آن جاده خاکی و دیواره های فرو ریخته و سقف های گلی و بدون امکانات نیست امروز وقتی صحبت از روستا میشود یعنی آسفالت و جاده سازی های صاف و صیقلی و جداره سازی های پیشرفته و سنگ فرش کردن معابر و خانه های شیک و مدرن به سبک شهری در روستاها هست .
روستاها از زمانی که طرح هادی را به خود دید مدرن و شکل و شمایل شهری پیدا کرد و اگر چه شاهد حفظ جمعیت در برخی از روستاها شد و در برخی دیگر از روستاها هم سبب بازگشت مهاجرت ها شد اما به خاطر اینکه مردم روستا بیشتر به دامداری و کشاورزی مشغول هستند و از سویی با خشکسالی مواجهیم بنابراین جوانان روستایی را محل دائم سکونت خود قرار نمی دهند.
هر چند امروزه روستاها محلی برای رفت و آمد توریست ها شد.
مدیر بنیاد مسکن روستایی کاشان با اشاره به روستای علی آباد کاشان به عنوان یک روستایی که امروزه چهره گردشگری گرفته و تاکنون یک فاز از طرح هادی به اجرا درآمده است،اظهار داشت: جمعیت این روستا بالغ بر ۱۷۰ نفر و دارای ۶۵ خانوار است که با اجرای طرح هادی تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع سنگ فرش و جدول گذاری شده است.
بهروز ستاری از تخصیص اعتبار ۱۰۰ میلیون تومانی برای اجرای طرح هادی از سوی دهیاری خبر داد و افزود: همچنین ۱۲۰ میلیون تومان اعتبار از سوی فرمانداری اختصاص یافته است.
وی با بیان اینکه در هفته بین ۲ تا ۳ هزار نفر توریست به این روستا می آیند، گفت: تاکنون ۲۰ درصد برگشت جمعیت به روستای علی آباد کاشان داشتیم.
وی نیز به روستای نشلج کاشان اشاره کرد و ادامه داد: این روستا دارای ۳ هزار نفر جمعیت است و دارای ۴ فاز اجرای طرح هادی هست که تاکنون ۲ فاز آن تکمیل شده است.
مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کاشان اظهار داشت: روستای نشلج دارای معابر فرعی زیادی است و با اعتباری بالع بر 150میلیون تومان بالای ۲هزار و ۵۰۰ متر مربع سنگ فرش در نشلج شده است.
وی با بیان اینکه روستای نشلج کاشان بزرگترین روستا استان اصفهان است، گفت: همچنین ۲هزار متر مربع جداره سازی صورت گرفته است.
ستاری از اجرای طرح های توسعه در روستاها خبر داد و گفت: به منظور ایجاد اشتغال زایی بدنبال ایجاد بازارچه هایی برای فروش صنایع دستی در روستاها هستیم.
وی گفت: خوشبختانه در این روستا شاهد افزایش جمعیت هستیم و در هیچ دوره ای شاهد کاهش جمعیت نبودیم.
وی از یکصد جمعیت ساکن دائمی در روستای دره کاشان خبر داد و گفت: این روستا دارای ۱۶۸ خانوار و جمعیتی بالغ بر ۴۹۲ است که شغل اصلی آنها گلاب گیری است .
ستاری اضافه کرد: تاکنون ۵ فاز طرح هادی برای روستا تعریف شده است و سال گذشته ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار برای اجرای طرح اختصاص یافته است و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار نیز از محل حوادث غیر مترقبه در سال 98 تخصیص یافته است.
وی گفت: در حال حاضر ۱۶ هزار متر مربع از روستا را اسفالت کردیم.
مدیر بنیاد مسکن روستایی کاشان با اشاره روستای دره با وجودی که در فاصله ۵ کیلومتری از کاشان قرار دارد اما بخاطر کوهستانی بودن روستا دارای آب و هوایی کاملا متفاوتی است، اظهار داشت: در تمامی روستا در قالب اجرا طرح هادی سنگ فرش کردن معابر و جداره سازی ها و آسفالت کشی ها صورت می گیرد.
با توجه با رویکرد گردشگری و بوم گردی در روستاها تاکنون شاهد اقدامات زیادی از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اصفهان در سطح روستاها بودیم که نوید دهنده چرخه اقتصادی در روستاها است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار