کد خبر: ۷۸۸۵۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵ 18 August 2015

خبرگزاری تسنیم: وزیر نیرو که برای توضیح در مورد عدم پرداخت حقابه کشاورزان اصفهانی به مجلس آمده بود، گفت: استان اصفهان به صورت تاریخی با مشکل خشکسالی مواجه بوده و وزارت نیرو بیش از وظایف قانونی خود عمل کرده است.

به‌گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، بررسی سوال منطقه‌ای حسن کامران نماینده اصفهان از وزیر نیرو در مورد پرداخت خسارات و حقوق حقابه‌داران اصفهانی در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس قرار گرفت.

حمید چیت‌چیان وزیر نیرو با حضور در صحن علنی مجلس طی سخنانی در پاسخ به این سوال اظهار داشت: وضعیت کمبود آب یک نگرانی جدی و یک درد مضاعف است و منطقه اصفهان در طول تاریخ دائما در معرض خشکسالی و قحطی بوده و تقریبا هر 30 سال یک بار در اصفهان یک خشکسالی بسیار شدید اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه این وضعیت با مدیریت منابع آب اصفهان کاهش یافته، تصریح کرد: اما اصل موضوع که خشکسالی رخ می‌دهد خارج از اراده مسئولین است و آمار نشان می‌دهد که در 59 سال اخیر 25 سال زاینده‌رود دچار خشکسالی بوده است.

وزیر نیرو ادامه داد: این در حالی است که اکنون زمین‌های زراعی منطقه نسبت به چندین دهه گذشته بیش از 5 برابر شده و جمعیت این استان نسبت به دوران صفویه 50 برابر شده است.

«سطح زیر کشت در کل حوزه زاینده‌رود حداکثر 48 هزار هکتار نوشته شده است و در اثر آب‌های تونل‌های یک و دو کوهرنگ به استان آمد، سطح زیر کشت این دو استان به حدود 200 هزار هکتار افزایش پیدا کرده، همچنین در 6 سال اخیر متوسط ورودی به سد زاینده به 950 میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده است.

وزیر نیرو همچنین گفت: کار وزارت نیرو اضافه کردن به این منابع بوده و آمارها نشان می‌دهد آب شرب اصفهان 308 میلیون مترمکعب، آب برای مصارف صنعتی در استان 91 میلیون مترمکعب، کشاورزی و باغات غرب اصفهان 217 میلیون مترمکعب و کشت بهاره 274 میلیون مترمکعب بوده و براین اساس 491 میلیون متر مکعب آب تحویل کشاورزان شده که کشاورزان با این حقابه کشت‌شان را انجام داده‌اند.

وی با اشاره به میزان خسارت پرداختی به کشاورزان گفت: براساس مواد قانونی در سال 93 و 94 در دو نوبت دولت به پیشنهاد وزارت کشور، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزارت نیرو 60 و 48 میلیارد تومان در دو نوبت برای پرداخت خسارت حقابه به کشاورزان پرداخت کرد.

چیت‌چیان در ادامه سخنان خود گفت: در حال حاضر از آن میزانی که در زمان شیخ بهایی به کشاورزان حقابه داده شده آب بیشتری به مردم داده شد، در واقع میزان آبی که به کشاورزان داده شده به هیچ وجه از میزان حقابه کمتر نبوده اما از آنجا که میزان اراضی تحت کشت به 200 هزار هکتار افزایش پیدا کرده بود، لذا طبیعی است که با این میزان آب قابل تامین نیستند.

وزیر نیرو با بیان اینکه شورای عالی آب تصمیم گرفته آب شرب و آب صنعت نسبت به آب کشاورزی در اولویت قرار دهد، گفت: پس از دوران شیخ‌بهایی تاکنون از نظر حقوقی کار درست و مستندی انجام نشده بود اما این دولت یک چارچوب حقوقی روشن و مستند و قانونی تدوین کرد که به اختلافات استان‌ها و شهرستان‌ها در مورد میزان حقابه پایان داد.

وی در پایان سخنان خود در مورد قطع آب زاینده‌رود گفت: برای اینکه کشاورزان بتوانند کشت خود را انجام دهند جریان آب زاینده‌رود را قطع کردیم تا برای فصل پاییز و زمستان ذخیره شود لذا کشاورزان سال آبی جاری را کشت انجام دادند و انشاءالله در سال آبی آینده نیز کشت انجام می‌شود.

کامران: باران به داد کشت امسال کشاورزان رسید وگرنه مدیریت درستی نداشتیم

به گزارش تسنیم، حسن کامران  نماینده مردم اصفهان نیز در سخنانی به تشریح سوال خود پرداخت و گفت: کشاورزان اصفهان از زمان صفویه که بر سر آب اختلاف به وجود آمد، به کشاورزان توسط برنامه شیخ بهایی حقابه پرداخت کردند، یعنی از شهرکرد تا باتلاق گاوخونی دارای حقابه شدند.

وی ادامه داد: این سهم حقابه در سال‌های گذشته به صنعت داده می‌شد و صنایع بدون پرداخت مبلغی از این آب استفاده می‌کردند. در دولت قبل گفته شد 70 میلیارد به عنوان خسارت حقابه پرداخت می‌کنیم اما دولت جدید آن را لغو کرد و بعد مقرر شد 50 میلیارد تومان پرداخت کنند که آن را هم ندادند و گفتند 60 درصد آن پرداخت می‌شود.

نماینده مردم اصفهان ادامه داد: با توجه به اینکه ما در آینده نیز دچار مشکل هستیم چرا که امسال هم کم‌آبی وجود داشت، باید دولت تکلیف را مشخص کند یا به کشاورزان آب بدهد یا خسارت آنها را پرداخت کند و این خسارت هم تاکنون 700 میلیارد تومان برآورد شده است.

کامران با اشاره به سخنان وزیر نیرو که گفت وزارت نیرو بالاتر از وظایف قانونی خود عمل کرده، گفت: اگر وزارت نیرو به وظیفه قانونی خود عمل کرده پس چه کسی آب کشاورزان را به فولاد و یا پالایشگاه فروخت؟ آیا کسی جز وزارت نیرو این کار را انجام داد؟

وی تصریح کرد: کشاورزان با اینکه آبی نداشته‌اند، رودخانه زاینده‌رود را ساماندهی کردند و اگر وزارت نیرو می‌خواست این کار را انجام دهد، 10 میلیارد تومان هزینه می‌برد.

نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه حقابه کشاورزان حق‌الناس است که باید به آنها پرداخت شود، گفت: براساس مصوبه شورای عالی آب، به هر کسی که حقابه آن به فروش رفته باید خسارت پرداخت شود، البته توضیح عادلانه این است که حقابه مردم را نباید کسی بفروشد.

کامران در ادامه سخنان خود  یک کلیپ از مشکلات مردم اصفهان پخش کرد که در آن مردم با تجمع در محل زاینده‌رود نسبت به خشک‌ شدن زاینده‌رود و ندادن حقابه کشاورزان اعتراض کردند. در این کلیپ برخی کشاورزان نسبت به خشکسالی و ندادن حقابه و یا خسارت آن معترض بودند که پخش این کلیپ انتقادات برخی از نمایندگان را در بر داشت.

محمدرضا باهنر نایب‌رئیس مجل نیز پس از قطع این کلیپ خطاب به حسن کامران گفت: برخی نمایندگان می‌گویند این فیلم برای چند سال پیش است. لطفا در این مورد توضیح دهید.

کامران با تایید این موضوع گفت: این مشکلات همچنان ادامه دارد و امسال هم اگر کشت انجام شد به این دلیل بود که باران به درد مردم رسید و نه من نماینده و مسئولین دولتی، بنابراین مشخص است که ما درست مدیریت نکردیم و نتوانستیم حق و حقوق مردم را پرداخت کنیم در حالی که حقابه از نظر حقوقی و فقهی حق کشاورزان است و استفاده آن در غیر از چیزی که تعیین شده مسئولیت شرعی داشته و تصرف در حق الناس است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار