مشهد مقدس به دلیل حجم بالای حضور زائران و مجاوران از جمله کلانشهرهایی است که سرانه مصرف نان در آن بالا است و به تبع آن، حجم ضایعات نان نیز افزایش یافته است.
کد خبر: ۷۸۹۰۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲ 18 August 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از تسنیم، بحث کیفیت نان و ارتقای آن از جمله مسائل مهمی است که می‌تواند نقش اثرگذاری حتی در شکوفایی اقتصادی کشور ایفا کند، نگاهی به آمار روزانه و حجم نان‌هایی که به دلیل کیفیت پائین کنار گذاشته می‌شود می‌تواند اهمیت این مسئله را بیش از پیش مشخص کند.

مشهد مقدس به دلیل حجم بالای حضور زائران و مجاوران از جمله کلانشهرهایی است که سرانه مصرف نان در آن بالا است و به تبع آن، حجم ضایعات نان نیز افزایش یافته است. در این میان بسیاری از شهروندان کیفیت پائین نان را عامل اصلی هدررفت و دور ریزی بخشی وسیعی از نان می‌دانند.

کیفیت پائین نان برخی نانوایی‌ها

مرضیه. ج یکی از شهروندانی که برای تهیه نان به یکی از نانوایی‌های حاشیه بولوار هاشمیه مشهد مراجعه کرده است در این زمینه می‌گوید: روزانه بین 5 تا 7 قرص نان مصرف می‌کنیم که عمده آن مربوط به وعده صبحانه و ناهار است، عمده نان مصرفی خود را نان سنگگ انتخاب کرده‌ایم زیرا هدررفت و دورریز این نان بسیار کمتر از سایر نان‌ها است.

وی می‌افزاید: کیفیت عمده نانوایی‌های لواش در مشهد پائین است در حالی که نان لواش معمولا استفاده بلندمدت تری دارد و قابلیت فریز کردن و در یخچال نگهداری کردن را نیز دارد اما متاسفانه به دلیل کیفیت پائین نمی‌توانیم حجم زیادی نان لواش خریداری کنیم و عمدتا برای مصرف روزانه از این نوع نان استفاده می‌کنیم.

این شهروند مشهدی با اشاره به اینکه نان‌های صنعتی معمولا کیفیت بالاتری را دارند افزود: این روزها تعداد مراکز عرضه این نان در مشهد افزایش یافته است و به دلیل کیفیت بهتری که دارد مردم علاقه بیشتری برای تهیه این نوع نان دارند هرچند که قیمت بالاتری نیز دارد.

ضرورت تغییر فرهنگ مصرف

شهروند دیگری در منطقه دانش آموز مشهد نیز تمامی مشکل دورریز نان را ناشی از کیفیت پائین نمی‌داند و معتقد است فرهنگ عمومی مردم در این زمینه باید اصلاح شود.

فاطمه. آ در این زمینه می‌گوید: بسیاری از موارد که برای تهیه نان به نانوایی مراجعه می‌کنم شاهد هستم که افراد برای مثال نان بربری را در تعداد بسیار بالا خریداری می‌کنند حال آن که نان بربری جزو نان‌هایی است که معمولا کاربرد بلندمدت ندارد و برای یک وعده و یا حداکثر دو وعده استفاده می‌شود.

وی می‌افزاید: زمانی که خودمان فرهنگ صحیح استفاده از نان را در خانواده نهادینه نمی‌کنیم نباید انتظار زیادی برای بهبود کیفیت نان نیز داشته باشیم هر چند نباید انکار کرد که کیفیت پائین نیز عامل مهم دیگری در دورریز نان است.

نان؛ جایگزین پول خرد

شهروند دیگری که برای تهیه نان به منطقه لادن مشهد مراجعه کرده است تمامی مشکلات را ناشی از مصرف مردم و یا کیفیت پائین نان نمی‌داند و نکته دیگری را عنوان می‌کند که در نوع خود بدیع است. وی می‌گوید: در بسیاری از نانوایی‌های مشهد شاهد هستیم که نانوایان به جای ارائه بقیه پول، نان را به چند تکه مجزا تقسیم می‌کنند و اگر پول خرد نداشته باشند تکه‌ای نان را به عنوان بقیه پول به مشتری می‌دهند.

رضا. ب در این زمینه ادامه می‌دهد: بسیاری از مواقع همین نان اضافه دقیقا همان نانی است که خانواده آن را دورریز می‌کنند و واقعا این نحوه برخورد با این نعمت الهی جای تامل دارد.

بازار داغ نان سنتی

شهروند دیگری نیز در این زمینه می‌گوید: در بسیاری از مناطق مشهد برخی مغازه‌ها نان‌های محلی و سنتی را عرضه می‌کنند که یا به همین شیوه پخت شده و یا از روستاهای اطراف مشهد به شهر منتقل شده است و کیفیت بسیار بهتری دارند.

وی می‌گوید: معمولا دورریز این نوع نان‌ها بسیار کمتر است و کیفیت بالاتری نیز دارند و نانوایی‌های سطح شهر نیز باید کیفیت خود را ارتقا دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار