در گفت‌وگو با ایسنا تشریح شد:
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان معتقد است که اگرچه چرخ صنعت این استان با مدیریت منابع آبی فعلی می‌چرخد اما در نگاهی کلان‌تر توسعه ایران و خصوصا توسعه صنعتی کشورمان منوط به انتقال آب بین‌حوضه‌ای به کویر مرکزی و مناطقی از شرق کشور است.
کد خبر: ۷۹۱۷۴۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵ 26 October 2019

به گزارش تابناک سمنان: حسن آلبویه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: توسعه اقتصادی ایران و خصوصا توسعه صنعتی آن منوط به انتقال آب شرق کشور و خصوصا استان سمنان به عنوان یکی از مستعدترین نقاط برای توسعه صنعتی در کشور است.

وی با اذعان به اینکه توسعه صنعتی کشور باید حتما در شرق کشور اتفاق بیفتد ادامه داد: برخی از استان‌های غربی کشور اشباع شدند و بسیاری از استان‌ها نیز فاقد زیرساخت‌ها و شرایط لازم و از جمله زمین و فضای مناسب برای توسعه صنعتی هستند لذا شرق کشور و خصوصا استان سمنان که موقعیت بسیار خوبی دارد،مستعدترین نقطه برای توسعه صنعتی است.

عضو شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استانبا بیان اینکه همه خطوط انرژی و آب، برق، گاز و...قابل انتقال است خاطرنشان کرد: زمین و اراضی مستعد برای توسعه صنعتی و شرایط اقلیمی مناسب برای تولید را نمی‌توان انتقال داد اما اگر در یک بخش کمبودی هم باشد،همه خطوط انرژی به راحتی قابل انتقال هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان با بیان اینکه در نیمه غربی کشور، زمین و فضای کالبدی مورد نیاز برای توسعه صنعتی را ندارد گفت: شرق کشور که محدوده بسیار وسیعی از آن در استان سمنان واقع شده از ظرفیت بالایی برای توسعه برخوردار است این استان بیشترین اراضی بلامعارض را در سطح کشور دارد ضمن اینکه از همه زیرساخت‌های لازم برای توسعه صنعتی برخوردار است و علاوه بر این شرایط اقلیمی آن برای تولید در چهارفضل بسیار مناسب است.

وی انتقال آب بین حوضه‌ای به این استان برای تحقق توسعه صنعتی در کشور را ضروری خواند و افزود: اگر این اتفاق بیفتد شاهد جهشی بزرگ در صنعت کشور و استان خواهیم بود.

آلبویه با بیان اینکه ما آب را نه برای نیاز صنعت استان که برای تکالیف ملی‌مان می‌خواهیم اضافه کرد: زیرساخت‌های فعلی جوابگوی اشتغال استان سمنان هست اما استان سمنان به دلیل شرایط مستعدش تکالیف ملی دارد که برای عمل به آن نیازمند انتقال آب است.

وی با بیان اینکه کل آب بخش صنعت استان در حال حاضر دو درصد است افزود: بخش صنعت با این سهم اندک، اشتغال زیادی در استان ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه برای رفع نیازهای آبی صنعت استان در کوتاه‌مدت باید از تغییر کاربری برخی چاه‌های کشاورزی بهره گرفت خاطرنشان کرد: برای تامین نیاز آبی صنعت در این استان چاره‌ای جز استفاده از آب‌های نامتعارف و خصوصا پساب‌ها نیست و خوشبختانه رئیس سازنان برنامه و بودجه کشور دستوراتی در این ارتباط داده است.

این عضو کارگره اشتغال استان با بیان اینکه به جد دنبال انتقال پساب شهری به استان هستیم گفت: البته برای این مهم باید تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در استان تکمیل و ساخته شوند تا فاضلاب شهری برای بخش صنعت قابل استفاده شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان با بیان اینکه انتقال پساب‌های شهری برای مصارف صنعتی حتما اتفاق می‌افتد اظهار کرد: البته باید این مهم را در نظر داشت که این حجم از پساب‌ها در مجموع رقم آنچنانی نیست که بتواند بستری فراهم کند که استان در حوزه صنعت بتواند به تکالیف ملی‌اش عمل کند.

وی با بیان اینکه برای بلندمدت هیچ راهی جز انتقال آب بین‌حوزه‌ای نیست بیان کرد: اگر فقط بحث اشتغال و نیاز صنعتی استان باشد همین منابع فعلی و استفاده از آب‌های نامتعارف می‌تواند جوابگوی نیاز استان سمنان باشد اما استان سمنان دارای تکالیف ملی است و همانگونه که عرض کردم بنا به دلایلی که بخشی از آن ذکر شد توسعه صنعتی کشور باید در شرق کشور که بخش وسیعی از آن در محدوده جغرافیایی استان سمنان، اتفاق بیفتد ؛چرا که بهره‌مندی استان از زیرساخت‌های ارتباطی چه در حوزه ریلی و هوایی و چه در حوزه جاده‌ای، موقعیت ممتاز و سوق‌الجیشی این استان و قرار گرفتن بر سر دو کریدور مهم شمال-جنوب و شرق به غرب، فراهم بودن زیرساخت‌های حوزه انرژی و اقلیم مستعد استان که امکان تولید در 12 ماه سال را به فعالان این بخش می‌دهد، همه و همه شرق کشور و خصوصا سمنان که از نظر وسعت ششمین استان پهناور کشور است را به منطقه‌ای ممتاز برای سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت و تولید تبدیل کرده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار