خانه کوزه‌کنانی در کوچه چهارباغ(کوچه پنجه) و سرای عزیز‌ا...‌اف دو اثر تاریخی در مشهد هستند که این روزها خطر تغییر کاربری و خروج از فهرست ثبت آثار ملی این دو هویت تاریخی پایتخت معنوی ایران را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۷۹۲۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۴ 19 August 2015
به گزارش تابناک خراسان به نقل از شهرآرا، خانه کوزه‌کنانی که در عهد قجر بنا شد و تیرماه سال‌٨٢ در فهرست ثبت آثار ملی قرار گرفت، سال گذشته و با رأی به نفع مالک شخصی آن از عنوان خود خلع شد تا دیگر نشود از آن به‌عنوان یک اثر تاریخی ملی یاد کرد.

سرای عزیزا...‌اف دومین اثری است که در فهرست آثار تاریخی ملی به ثبت رسیده و حالا پرونده شکایت دوازده مالک آن در انتظار رأی قاضی است تا مشخص شود که آیا می‌تواند همچنان در این فهرست بماند و این عنوان را با خود داشته باشد یا خیر. از‌آنجا‌که این هراس برای دوستداران آثار تاریخی و فرهنگی شهر وجود دارد که مالک یا مالکان این بناهای تاریخی مشهد شبانه دست به تخریب بنا و تغییر کاربری آن بزنند اخیرا تلاش‌های گسترده‌ای از‌سوی رسانه‌ها و مسئولان برای عدم تغییر کاربری و خارج‌شدن سرای عزیزا...‌اف از فهرست آثار تاریخی ملی صورت گرفته است.

* بناهای تاریخی، سرمایه ملی هستند

حجت‌الاسلام نصرا... پژمان‌فر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی‌ و ناظر خانه ملت در شورای عالی میراث فرهنگی از‌جمله افرادی است که با جدیت پیگیر این موضوع است.

او در‌خصوص آخرین اقدامات انجام‌شده برای جلوگیری از خروج سرای عزیزا...‌اف از فهرست ثبت آثار ملی و تغییر کاربری و به طبع آن تخریب خانه کوزه‌کنانی پیش از این در گفتگو با ما گفته بود : این بناهای تاریخی با توجه به ویژگی‌های برجسته تاریخی و معماری که دارند، یک سرمایه ملی هستند و از نظر معنوی متعلق به همه‌ ایران است.

وی با بیان اینکه مرمت و تداوم بقای این دو اثر تاریخی مشهد و سپردن آن به نسل‌های آینده امری ضروری است، خاطرنشان کرد: سازمان میراث فرهنگی تلاش شایسته‌ای برای ثبت و حفاظت از ابنیه تاریخی که پیوند‌دهنده کشور با گذشته فرهنگی آن است، به عمل می‌آورد؛ اما بااین‌حال اخیرا مشاهده می‌شود که برخی افراد به‌طور سازمان‌یافته با تمسک به نقایص ذی‌ربط از طریق دیوان عدالت اداری اقدام به خارج‌کردن این آثار ملی از ثبت حفاظتی کرده و این مفاخر تمدنی را که متعلق به فرهنگ و تاریخ جامعه است، اسباب رسیدن به منافع شخصی خود می‌کنند.

پژمان‌فر با اشاره به برگزاری جلسه شورای عالی میراث فرهنگی وعده داد: در این جلسه مباحث کلان در حوزه میراث فرهنگی مطرح شد و شرایط برای طرح موضوع دو خانه تاریخی مشهد فراهم نشد.

مقرر شد با آقای جهانگیری جلسه‌ای برگزار شود

با این حال روز گذشته و پس از پایان جلسه شورای عالی میراث فرهنگی نتایج این پیگیری ها و نامه نگاری ها را از نصرا... پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی و عضو ناظر خانه ملت در شورای عالی میراث فرهنگی جویا شدیم که وی در گفتگو با ما اظهار کرد :پیش از آغاز جلسه شورای عالی میراث فرهنگی نامه‌ای را که خطاب به معاون‌اول رئیس‌جمهور تنظیم کرده بودم و در آن خواستار جلوگیری از خروج خانه های تاریخی از فهرست آثار ملی و تغییر‌کاربری سرای عزیزا...‌اف و خانه کوزه‌کنانی شده بودم به ایشان دادم .

وی ادامه داد: آقای جهانگیری، معاون‌اول رئیس‌جمهور پس از اطلاع از موضوع، نامه را پاراف کرده و به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دستور دادند که جلوی تخریب و تغییر کاربری این دو اثر تاریخی در مشهد گرفته شود.

حجت الاسلام پژمان‌فر خاطرنشان کرد: مقرر شد با آقای جهانگیری جلسه‌ای برگزار شود تا در سطح ‌کلان‌، موضوع خروج خانه‌های تاریخی از فهرست ثبت آثار ملی یک بار به طور کامل بررسی و تعیین‌تکلیف شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه پیشنهاد ما این است که دولت ضمن بررسی کارشناسی، لایحه‌ای برای حفاظت ابنیه تاریخی از دست‌اندازی سودجویان تدوین و برای بررسی و تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه کند،‌ تاکید کرد: موضوع را تا حصول نتیجه و احقاق حقوق آثار و ابنیه تاریخی پیگیری خواهیم کرد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار