مرکز آمار ایران ، امروز اطلاعات مربوط به نرخ تورم در 12 ماه منتهی به آبان 98 را بر حسب تقسیم بندی استانی اعلام نمود. بر اساس آنچه این مرکز رسمی اعلام نموده است میانگین نرخ تورم در کل کشور 28.3 است که برای استان آذربایجان شرقی 29.6 درج شده و نشان می دهد تورم در اتسان ما بالاتر از میانگین کشوری است .
کد خبر: ۷۹۲۳۳۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۴ 28 October 2019

به گزارش تابناک تبریز، تورم در واقع به سطح افزایش قیمت کالاهای پرمصرف اطلاق میگردد و شاخصی است برای ارزیابی موفقیت یا عدم موفقیت اقتصاد یک جامعه یا کشور. بالابودن نرخ تورم در استان نشانه ای است از عملکرد مدیران اقتصادی استان که باید اظهار نمود در سال 96 تا 97 این عملکرد موفق نبوده است و نشانه این عدم توفیق در این داده های معتبر خود را عرضه میدارد. مثلا در آذربایجان غربی با آن همه موضوعات امنیتی و چالش ها نرخ تورم نسبت به استان ما بسیار کمتر است و این نشان مید هد در عرصه اقتصادی موفق تر از استان ما عمل نموده اند.


اگر در گذشته مسائلی چون خروج کالا از مرزهای استان بعنوان عاملی در افزایش سطع عمومی قیمت ها عنوان میشود این امر دیگر مطرح نیست چرا که از سال پیش خروج کالاهای اساسی که اتفاقا شاخص اندازه گیری تورم هم هستند ، از پایانه های مرزی ممنوع اعلام شده است.


از اظهار نظر کارشناسان می توان چنین برداشت نمود که تورم در استان ما ناشی از کاهش توان تولید کالا در وهله نخست و در وهله دوم از عدم کنترل مناسب بر سیستم توزیع کالا بوده است . به نظر میرسد اگر این دو مولفه مورد توجه جدی مسئولین استان قرار نگیرد ، وضعیت اقتصادی استان رو به بهبود نخواهد بود.


غلامرضا منصوری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :