کد خبر: ۷۹۵۷۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴ 19 August 2015
آماده سازي افراد براي رويارويي با موفقيت هاي دشوار امري ضروري به نظر مي رسد ، به همين دليل روان شناسان آموزش مهارت هاي زندگي را آغاز کرده اند.

 اين آموزش ها به تواناهايي گفته مي شود که زمينه سازگاري رفتار مثبت و منفي را فراهم مي کند و لذا فرد قادر مي شود ضمن پذيريش مسئوليت هاي اجتماعي و بدون لطمه به خود و ديگران بتواند مشکلات را به شکل موثري حل نمايد.

اهميت و ضرورت اين آموزش ها زماني مشخص مي شود که بدانيم آموزش مهارت هاي زندگي موجب ارتقاي توانايي هاي رواني – اجتماعي مي شود و به فرد در مواجه با کشمکش ها و موقعيت هاي زندگي ياري بخشد و با فرهنگ و محيط خود مثبت و سازگار باشد و سلامت روان خود را حفظ کند.

رفتارهاي اجتماعي مثبت در مدارس تعامل اجتماعي بين افراد ، افزايش توانايي حل مسئله ، خودآگاهي ،‌کاهش خشم و اضطراب و افسردگي ، ايجاد جايگاه مهار دروني ، مقبوليت اجتماعي ، خود پنداره مثبت ، همگي در جهت تقويت مهارت هاي زندگي کلامي و غيرکلامي موثر هستند.

سلامتي بخش اصلي يک زندگي باطراوت است و مدارس نقش مهمي در آگاه ساختن کودکان و نوجوانان پيرامون مهارت هاي زندگي دارند.

يافته هاي پژوهشگران حاکي از اين است که آموزش مهارت هاي زندگي بر سلامت روان دانش آموزان تاثيرگذاشته است و مدارس در پيشگيري از آسيب هاي رواني – اجتماعي و ارتقاء سطح بهداشت روان دانش آموزان نقش مهمي دارند، به اين دليل در سال هاي اخير برنامه هاي پيشگيرانه مبتني بر مدرسه گسترش يافته است.

شواهد نشان مي دهند که آموزش مهارت هاي زندگي بر کاهش اضطراب و بي خوابي دانش آموزان ، برکاهش کژکاري هاي اجتماعي و بر کاهش افسردگي آن ها بسيار موثر بوده است ، بدين ترتيب نقش و اهميت برنامه مهارت هاي زندگي با توجه به اهداف سازنده آن ها در ابعاد گوناگون زندگي نسل جوان و نوجوان انکارناپذير است.

لذا ضروري است با ايجاد زمينه هاي مناسب به امر ارتقاي بهداشت رواني و سطح سلامت در مدارس پرداخته شود و شرايطي فراهم آيد تا کودکان و نوجوانان با موضوعات بهداشت رواني براي دستيابي به روان سالم ياري شوند.

سرهنگ احمد صادقي
معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان قم
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار