تابناک: در کنار آن روزنامه ها هم در راستای رسالت های خود به اطلاع رسانی و تحلیل در فضای رسانه ای موجود می پردازند.
کد خبر: ۷۹۶۸۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۸ 19 August 2015

به گزارش تابناک اصفهان، در کنار آن روزنامه ها هم در راستای رسالت های خود به اطلاع رسانی و تحلیل در فضای رسانه ای موجود می پردازند.

با توجه به این مسئله سایت خبری تحلیلی تابناک اصفهان، هر روز مهم ترین گزاش یا اتفاق روزنامه های اصفهان را در اختیار مخاطبین می گذارد، تا از این مسائل با خبر باشند.

روزنامه اصفهان زیبا نوشت:

یکی از صنایعی که همیشه در گوشه و کنار کشور فعالیت داشته، صنعت زنبورداری است؛ صنعتی که بنا به گفته سازمان ملل متحد و فائو باعث کاهش فقر در جهان می شود. فعالیت گسترده این صنعت هم به دلیل علاقه ایرانی ها به عسل است. عسل از جمله ارزشمندترین مواد غذایی و سرشار از سودمندترین مواد حیاتی اعم از مواد آلی، معدنی، قندهای طبیعی و انواع ویتامین هاست. علی رغم اینکه عسل در طب سنتی جایگاه ویژهای دارد، در کشور ما نه تنها از جنبه درمانی به این محصول بی توجهی شده، بلکه در سبد غدایی خانواده ها نیز مورد بی مهری قرار گرفته که مصرف کنندگان یکی از دلایل عدم مصرف این محصول را تقلبی بودن و نبود عسل با کیفیت در بازار مصرف عنوان می کنند.اغلب مردم به علت اینکه نمی توانند عسل مرغوب را از نمونه های غیرطبیعی آن تشخیص دهند، ترجیح می دهند این ماده غذایی را از سبد غذایی خود حذف کنند، در حالی که اگر در مورد نوع عسل شناخت کافی وجود داشته باشد، به راحتی می توان عسل طبیعی را از نمونه هایبی کیفیت آن تشخیص داد. عده زیادی نیز هستند که شکرک زدن عسل را به عنوان عامل نامرغوب بودن آن تلقی می کنند، در حالی که این موضوع یک باور نادرست است.آنچه که در اصطلاح «رسوب کردن و شکرک زدن» می گویند و به خاطر وجود کلمه شکر در ذهن، تقلبی بودن عسل را تداعی میکند، چیزی جز پدیده «بلورین شدن» یا «کریستالیزاسیون» نیست. عسل به علت درصد بالای مواد قندی که دارد در واقع یک ماده جامد است که در شرایط بسیار شکننده ای به صورت مایع درمی آید. این ماده اشباع شده قندی باید در واقع جامد باشد، اما به طور اتفاقی مایع است، لذا به محض اینکه شرایط آماده شود، این دگرگونی فیزیکی یعنی بلورین شدن پدید می آید.

چگونگی تشخیص عسل طبیعی

عطر و طعم عسل مانند رنگ آن متناسب با گیاهی است که زنبورعسل از آن شهد فراهم آورده است. در مناطق مختلف عسل با غلظت های گوناگون به دست می آید و این تفاوت نمی تواند عاملی تعیین کننده برای شناسایی کیفیت عسل باشد؛ مثلا عسل هایی که در مناطق مرطوب به دست می آید، بیشتر دارای غلظت کم است. در مقابل عسلهایی که از مناطق کوهستانی به دست می آید دارای غلظت بالایی است. رنگ عسل نیز بستگی به نوع شهدی دارد که زنبور عسل از آن شهد جمع آوری کرده و از رنگ زرد بسیار روشن تا قرمز تیره و حتی سیاه متغییر است. همچنین منطقه جغرافیایی و شرایط آب و هوایی در تعیین رنگ عسل موثر بوده، بنابراین رنگ عسل مانند غلظت آن نمیتواند عاملی تعیین کننده برای شناسایی کیفیت عسل باشد. مصرف کنندگان باید به این نکته توجه داشته باشند که اگر میخواهند عسل را همراه با محلول های گرمی مانند آب جوش، شیر، فرنی و جوشانده های گیاهان دارویی مصرف کنند، حتما پس از ولرم شدن، عسل را به آنها بیفزایند تا خاصیت درمانی عسل محفوظ بماند. عسل طبیعی تنها ماده ای غذایی است که هرگز فاسد نمیشود و نیرومندترین و خطرناک ترین میکروب ها را در کمتر از 48 ساعت نابود می کند، به همین دلیل بهترین آنتی بیوتیک خوراکی طبیعی است که هیچ آسیبی به بدن نمیرساند. البته مردم نباید به هیچ عنوان عسل با موم استفاده کنند. موم ها منشأ آلودگی های ناشی از تجمع سموم آفت کش هاست. داروهایی که بعضا به زنبورها میدهند در موم رسوخ میکند که توصیه اکید این است که مردم عسل با موم نخرند. برای تهیه و فرآوری هر کیلوگرم عسل طبیعی، زنبورعسل باید 120 تا 150 هزار بار شهد جابه جا کند و از 10 میلیون گل، شهد برداشته و مسافتی برابر هفت مرتبه چرخش به دور کره زمین بپیماید. هر زنبور عسل در طول زندگی خود در صورتی که شرایط مساعد باشد و از هر بلای طبیعی و غیرطبیعی جان سالم بدر برد، تنها میتواند یک قاشق مرباخوری عسل فراهم کند.

کاهش تولید عسل

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران می گوید: با توجه به شرایط جوی گرد و غبار و خشکسالی 10ساله اخیر میانگین برداشت عسل طبیعی از هر کندو بین سه الی پنج کیلو بوده که با احتساب هزینه های برداشت، حمل و نقل و نگهداری و سایر مسائل قیمت هر کیلو عسل طبیعی حدود 50 هزار تومان اعلام شده است. عفت رییسی سرحدی تصریح کرد: مهم ترین محاسن صنعت زنبورداری گرده افشانی است که در کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته امتیاز خاصی نظیر یارانه برای زنبورداران در نظر می گیرند؛ زیراگرده افشانی مسبب از بین نرفتن گونه های گیاهی نایاب، حفظ اکوسیستم ها و افزایش بهره وری میشود. این صنعت به سرمایه زیادی نیاز ندارد. در واقع می توان کارکردن در این حوزه را در کنار کارهای دیگر راه انداخت و حتی حرفه ای برخورد کرد. آموزش صنعت زنبورداری در سراسر کشور مهیاست و این پتانسیل را دارد که بدون هیچ مشکلی، درآمد ایجاد کرد. به طور کلی برداشت عسل از سال 86 تاکنون به علت سرمازدگی و بیماری در زنبوراستانها کمتر شده و از سویی بیشتر استانهای کشور اعم از آذربایجان غربی، کردستان، لرستان، اصفهان، قزوین و قم میانگین برداشت عسل طبیعی از هر کندو بین دو الی پنج کیلو گزارش شده و در حالی که عمده ترین عسل چهارمحال و بختیاری گونگز بوده، برداشتی نداشته است.

قیمت روز عسل های طبیعی

قیمت یک کیلوگرم عسل طبیعی در برداشت کم با هزینه های کوچ و کارگری 30 تا 35 هزار تومان است که برای مصرف کننده کیلویی 45 تا 50 هزار تومان تمام می شود.

دغدغه پشت میزنشینی

این روزها دغدغه اصلی جوانان تحصیلکرده داشتن شغل مناسب و با امنیت شغلی بالاست، در حالی که به سختی می توان در دستگاه های دولتی مشغول به کار شد و طیف وسیعی از جویندگان کار در بخش خصوصی مشغول به کار می شوند که همین موضوع باعث به وجود آمدن نگرانی در مورد امنیت شغلی و جایگاه اجتماعی آنها می شود. به گزارش اصفهان زیبا به نقل از مهر، با وجود گرايش شديد جامعه به مشاغل پشت ميزنشيني و کم خطر، تنها ۳.۵ ميليون نفر شغل دولتي دارند و ۱۷.۶ ميليون نفر در بخش خصوصي فعاليت مي کنند. اشتغال در بازار کار ايران پرريسک است و آينده شغلي افراد چندان روشن نيست. بسياري از افراد مجبور مي شوند در دوران شغلي خود بارها جا به جا شوند و از شغلي به شغل ديگر کوچ کنند. برخي شرايط بهتري دارند و مي توانند همان شغل روز اول را ادامه و به سرانجام برسانند. به صورت کلي، فضاي حاکم بر بازار کار ايران به گونه اي است که حتي ممکن است معتبرترين شرکتها و بخش ها نيز به يکباره دستخوش تغيير و در نتيجه ريزش نيروي کار شوند. هرچند تمامي بازارهاي کار دنيا ماهيتا غيرقابل پيش بيني و تغيير پذير هستند، اما شناخت بازار کار در ايران دشوارتر و دل بستن به آن هزينه دارتر است.تجربه نشان مي دهد حتي در معتبرترين شغلها و بخشهايي که ممکن است کمتر دچار مشکل ريزش نيروي کار شوند نيز خطر بيکاري وجود دارد. از اين نمونه مي توان به تعطيلي برخي موسسات مالي غيرمجاز و در نتيجه سرگرداني نيروهاي اينبنگاه هاي مالي اشاره کرد. کارشناسان مي گويند پشت ميزنشيني و علاقه به آن، بلايي است که سالها بر سر بازار کار ايران نازل شده و تقريبا قريب به اتفاق جوانان جوينده شغل را به خود مشغول کرده است. نگاهي به آمارهاي بازار کار ايران نشان مي دهد در حال حاضر از ۲۱ ميليون و ۲۰۰ هزار شاغل کشور ۱۷ميليون و ۶۱۶ هزار نفر در بخش خصوصي که شامل تعاوني ها هم مي شود، فعاليت دارند و تنها 3 ميليون و ۵۸۲ هزارنفر توانسته اند اشتغال خود را از طريق زيرمجموعه هاي دولتي پيش ببرند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار