مدیر‌کل میراث فرهنگی اصفهان:
تابناک: مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان از نوبت ثبت جهانی 3 اثر تاریخی دیگر شامل قنات‌های وزوان در شهر وزوان‌، مزدآباد در شهر میمه و قنات مون در اردستان در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: یک سوم صنایع دستی جهان در اصفهان قرار داشته و در تلاش هستیم تا با همه توان اصفهان را به پایتخت صنایع دستی جهان اسلام تبدیل کنیم‌.
کد خبر: ۷۹۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۲ 25 February 2015
به گزارش تابناک به نقل از اداره روابط عمومی و امور فرهنگی استان اصفهان، فریدون اللهیاری در اجلاس شورای اسلامی استان اصفهان اظهار داشت: خوشبختانه تمامی نمایندگان شوراهای اسلامی‌، 24 شهرستان اصفهان به لزوم صیانت از میراث فرهنگی و صنایع دستی و توسعه گردشگری واقف بوده و این برای اداره‌کل میراث فرهنگی مسرت‌بخش است.

وی افزود: در سازمان میراث فرهنگی معتقد هستیم هرگونه سخن‌، پیشنهاد و حتی انتقاد دلسوزانه‌ در حوزه‌های مأموریتی سازمان‌، پشتوانه مهمی برای ادامه فعالیت‌های ما است.

مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان بیان کرد: همگی ما امروز به این نکته واقف هستیم که یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های معنوی و هویتی هر ملتی از جمله ملت بزرگ ایران‌، میراث فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد در حوزه‌های فرهنگی جامعه ما سخنان شعارگونه بسیار گفته شده، اما در عمل این حوزه‌ها فراموش می‌شوند، تصریح کرد: با این وجود به آگاهی شما منتخبان ملت در شوراهای اسلامی می‌رسانم که امروز از سطح کلان نظام گرفته تا سایر سطوح به ویژه در دولت یازدهم به 3 حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اهمیت ویژه‌ای داده شده و همگان معتقد هستند این 3 حوزه از محورهای اصلی توسعه کشور به شمار می‌روند.

اللهیاری گفت: امروز در استان اصفهان بر همین اساس محورهای اصلی توسعه استان به ویژه در برنامه ششم توسعه کشور گردشگری در راس برنامه قرار داده شده، بنابراین همگی باید برای توسعه گردشگری بر مبنای هویت فرهنگی خود به ویژه در گستره این استان تاریخی کوشش کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر نگاهی به وضعیت توسعه کشور بیندازیم، در‌می‌یابیم که در 2 حوزه صنعت و کشاورزی کشور به طور تقریبی به مرز اشباع رسیده، و این در حالی بوده که در بسیاری موارد در برخی از این حوزه‌ها همچون کشاورزی دچار خسارت‌های سنگینی شده‌ایم.

مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اظهار داشت: معتقد هستم در عین حال که همچنان باید به حوزه صنعت و کشاورزی توجه داشته باشیم، به تدریج باید به فکر صنایع جایگزین نیز باشیم‌.

وی به روستای زفره در شرق اصفهان پس از بروز خشکسالی اشاره کرد و افزود: با حمایت سازمان و کمیته امداد هم‌اکنون 70 نفر در این روستا در رشته قلم‌زنی مشغول فعالیت هستند.

اللهیاری بیان کرد: زمان آن رسیده که همگی مسئولان استان به این باور برسند که سراسر استان اصفهان به اندازه تمام ایران حتی بیشتر از بسیاری کشورهای پیشرفته جهان در حوزه گردشگری از استعداد توسعه صنعت گردشگری برخوردار است‌.

وی تصریح کرد: من در حالی این نکته را به شما می‌گویم که با همین شرایط کنونی ما در برخی از مناطق استان همچون خوروبیابانک به مرز اشباع رسیده‌ایم.

مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: اگر نگاهی به وضعیت زیر‌ساخت‌های خود در استان داشته باشیم، در‌می‌یابیم که در چه حدی از پیشرفت قرار داریم‌.

وی با اشاره به 20 هزار اثر شناسایی شده و یک هزار و 800 اثر به ثبت ملی رسیده و 4 اثر ثبت جهانی و مدیریت این آثار خاطرنشان کرد: در سال آینده عزم جدی برای ثبت آثار تاریخی داریم، چرا‌که ثبت ملی آثار یکی از ملاک‌های اصلی نگهداری و حفظ آثار است.

اللهیاری از نوبت ثبت جهانی 3 اثر تاریخی دیگر شامل قنات‌های وزوان در شهر وزوان‌، مزدآباد در شهر میمه و قنات مون در اردستان در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: یک سوم صنایع دستی جهان در اصفهان قرار داشته و در تلاش هستیم تا با همه توان اصفهان را به پایتخت صنایع دستی جهان اسلام تبدیل کنیم‌.

وی با ابراز تأسف از عدم اختصاص اعتبارات مکفی در شهرستان‌ها برای حفظ میراث فرهنگی اظهار داشت: از اعضای شوراهای اسلامی شهر درخواست می‌کنیم تا فرمانداران‌، شهرداران دهیاران و اعضاهای شورای اسلامی شهر و روستا اهتمام ویژه‌ای در تخصیص اعتبارات شهرستانی به کار برند و در این راستا میراث فرهنگی نیز از طریق اختصاص بودجه ملی به حفظ آثار تاریخ کمک می‌کند.

مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: شورا‌های اسلامی نباید شورای شهرداری باشد، بلکه باید بین میراث فرهنگی و توسعه منطقی شهرها توازن ایجاد کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :