نمایشگاه آثار «اتو پینه» -هنرمند فقید آلمانی و موسس گروه «زیرو»- در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد.
کد خبر: ۸۰۰۶
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۶ 25 February 2015

به گزارش ایسنا‌، موزه هنرهای معاصر تهران شامگاه سه‌شنبه، 5 اسفند ماه، در احاطه‌ی نورهای رنگارنگ آثار «اتوپینه» هنرمند فقید آلمانی بود.

نمایشگاه این هنرمند که با استقبال علاقه‌مندان افتتاح شد‌، شاهد حضور هنرمندان و مهمانان ویژه‌ای بود.

علی مرادخانی (معاون هنری وزیر ارشاد )،مجید ملانوروزی‌ (سرپرست موزه هنرهای معاصر‌)، میشایل فراهیر فون اونگرن اشترنبرگ (سفیر آلمان در ایران)، احمد مسجد جامعی (عضو شورای شهر تهران‌)،محمود حسینی‌زاد‌ (مترجم نویسندگان آلمانی‌ در ایران)، لوریس چکناواریان (موزیسین و رهبر ارکستر )، بهمن عبدی‌، رضا یحیایی‌، علی شیرازی‌، احمد خلیلی‌، آنه محمد تاتاری‌ و... از چهره‌های حاضر در افتتاح این نمایشگاه بودند.

اجرای این مراسم را اکبر عالمی بر عهده داشت که به دو زبان فارسی و انگلیسی برای حاضران صحبت می‌کرد و با شوخی‌هایش با آلمانی‌ها و حاضران فضای خاصی به این مراسم داده بود.

نمایشگاهی برای کمک به دیپلماسی فرهنگی

مجید ملا نوروزی -سرپرست موزه هنرهای معاصر- در ابتدای مراسم با اشاره به برگزاری این نمایشگاه در جهت معرفی هنرمندان بزرگ جهان و مکتب‌ها و شیوه‌های نوین هنر معاصر دنیا در ایران، گفت: «اتو پینه» موسس گروه بزرگ «زیرو» بود که پس از جنگ جهانی دوم هنر را از نو شروع کردند، آن‌ها با بازگشت به گذشته آلمان، آثارشان را با بنیان‌های شرقی و بیان فلسفی آلمانی درآمیختند. موزه‌ هنرهای معاصر پیش از این میزبان نمایشگاه دو عضو دیگر این گروه بود و حالا نمایشگاه آثار موسس «زیرو» را برپا می‌کند. برگزاری این نمایشگاه می‌تواند کمک بزرگی در جهت دیپلماسی فرهنگی هنری باشد و به منتقدان هنری کمک کند تا در زمینه تطبیق هنرهای دو طرف نقد بنویسند.

او افزود: اگر یاری شرکت DHL برای حمل و نقل آثار «اتو پینه» از کشورهای آمریکا ، سویس و آلمان نبود،‌ این نمایشگاه هرگز برگزار نمی‌شد. دو بنیاد «زیرو» و گالری «برکنر» نیز خیلی در این مورد به ما کمک کردند.

سپس فیلمی از نحوه انتخاب و نصب آثار «اتو پینه» در موزه هنرهای معاصر برای حاضران پخش شد.

هنرمندی که می‌گفت آزادی پایانی ندارد

سپس یوآخیم یگا -نماینده گالری ملی برلین- پشت تریبون قرار گرفت و با اظهار خوشحالی از برگزاری این نمایشگاه در تهران گفت: تفکر «اتو پینه» این بود که رویاها را تجسم ببخشد و این تفکر به شعر احمدرضا احمدی -شاعر ایرانی- بسیار نزدیک است. سال 1961 پینه با خودش رویای جهانی را تصور کرد که بزرگ و دوست داشتنی بود. او تعریف جدیدی را از هنر ارائه و فلسفه زندگی را به آثارش وارد کرد. کارهایی از آثار او به نام «اسکای آرت» یا هنر آسمانی با چیزهای ساده از آتش و دود درست شده‌اند. کارهایی که «پینه» در فضاهای شهری انجام داد الهام‌بخش و نو بودند. بخشی از آثار او با عنوان رنگین کمان در این نمایشگاه در معرض قضاوت شما است.

او افزود: این نمایشگاه بزرگترین نمایشگاه این هنرمند پس از درگذشت او در سال گذشته است. من به نام همسرش الیزابت پینه و گالری ملی برلین از کسانی که این نمایشگاه را برپا کردند، تشکر می‌کنم. پینه قبل از مرگش می‌دانست که قرار است نمایشگاهی از آثارش در تهران برپا شود و از این موضوع بسیار خوشحال بود و همچنین باید از موزه هنرهای معاصر به خاطر در اختیار قرار دادن فضای بزرگ برای بازسازی آثار این هنرمند، تشکر بکنم.

یگا همچنین درباره دلیل انتخاب نام «رنگین کمان» برای آثار او توضیح داد: شاید این آثار تبلور بخشی از تمام کارهای پینه است که در طول زندگی خود خلق کرد. این آثار شاید برگردان طیف حیرت‌آوری درباره هنر باستان ایران باشد. درک ما از هستی به خصوص جادوی آفرینش و آنچه که اطراف ما را فراگرفته در این آثار متبلور شده است. رنگین کمان یک مدیا و یا رسانه قابل انعطاف در خلقت است که در یک لحظه در آسمان شکل می‌گیرد. در سال 1972 پینه رنگین کمانی را برای المپیک خلق کرد که یک پیام داشت: دوستی و صلح.

او ادامه داد: خیلی از آثار دیگر پینه متوجه آسمان هستند و به آن اشاره دارند. آرزوی این هنرمند بود که هنر ارتقا بدهد و به آن وسعت ببخشد. آنچه که در محوطه موزه می‌بینید برای پیشرفت و فعل و انفعالات هنر او لازم بود. در سال 1961 پینه گفتاوردی داشت که در آن آمده است: بزرگترین کاری که کردم این بود که در آسمان بی‌کران شب نور پخش کنم. با این کار می‌خواستم به بشریت بگویم آزادی پایانی ندارد.

سپس دوئت کمانچه و پیانو با نوازندگی آرش کامور و شایان شکرابی برای حاضران اجرا شد.

گاهی یادم می‌رود در آلمان زندگی می‌کنم یا ایران!

میشایل فراهیر فون اونگرن اشترنبرگ -سفیر آلمان در ایران- سخنران دیگر این مراسم بود؛ او گفت: این نمایشگاه شادی زیادی را برای بازدید کنندگان به وجود می‌آورد. نمایشگاه پینه چهارمین نمایشگاه بزرگی است که طی 10 سال گذشته در موزه هنرهای معاصر از هنرمندان آلمانی برگزار شده است و امیدوارم باز هم به این جا برگردیم. پینه یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های حضور ما در ایران در سال 2015 است.

او درباره شخصیت این هنرمند آلمانی گفت: او یک هنرمند طراز اول و فیلسوف بود و بر هنر آلمان به خصوص طی 50 سال گذشته تاثیر داشت. او خیلی به دنبال این بود که نمایشگاهی در تهران بگذارد و یک اثر هم به صورت اختصاصی برای نمایشگاه موزه خلق کرده است.

سفیر آلمان سپس خطاب به مرادخانی گفت: تبادل فرهنگی بین ایران و آلمان باید دو طرفه باشد. اگر بخواهم به نمونه‌ای از علاقه ارتباط آلمانی‌ها با اینجا اشاره کنم، باید از توریست‌هایی بگویم که هرسال تعدادشان در ایران افزایش پیدا می‌کند. در حال حاضر طوری شده که هرجا می‌روم چند کلمه آلمانی به گوشم می‌خورد و گاهی یادم می‌رود که در ایران هستم یا آلمان! خیلی خوب است که از هنرمندان ایرانی هم در نمایشگاه‌های در موزه‌های آلمان برپا شود.

تحقق دیپلماسی فرهنگی ار موفقیت‌های دولت تدبیر و امید است

علی مرادخانی -معاون هنری وزیر ارشاد- نیز در این مراسم با تشکر از سفیر آلمان برای کمک به برگزاری این نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر تهران، گفت: دیپلماسی فرهنگی که در دولت تدبیر و امید مطرح شد در وجوه مختلف پدیدار شده است و این از موفقیت‌های دولت به شمار می‌رود. اتو پینه به تنهایی کسی بود که در حوزه دیپلماسی فرهنگی کارهای اساسی انجام داد؛ به خصوص با نگاهی که به شرق داشت.

او افزود: در طول یک سال و اندی که از روی کار آمدن دولت یازدهم می‌گذرد، چند جشنواره تئاتر‌، موسیقی و نمایش برگزار کرده‌ایم که هنرمندان زیادی از اقصی و نقاط جهان در آن‌ها حضور پیدا کردند و‌ آثار خود را ارائه دادند. همچنین چند نمایشگاه از آثار هنرمندان ایرانی در کشورهای مختلف برپا شده است.امیدوارم نمایشگاه‌هایی که چند ماه آینده از آثار هنرمندان ایرانی در کشورهای مختلف برگزار می‌شود، این دیپلماسی فرهنگی را بیش از پیش تحقق ببخشد.

مرادخانی همچنین اظهار کرد: مهم‌ترین وجه فراموش شده این بحث این است که ایران کشوری با فرهنگ بسیار غنی و عمیق است و می‌تواند برای دنیا در فضای دیپلماسی امروز ارمغان بزرگی داشته باشد. امیدوارم این فعالیت‌ها به یک درک متقابل،‌ دقیق و درست نسبت به واقعیت بیانجامد تا در آینده بتوانیم با این نگاه روابطمان را عمیق‌تر و صحیح‌تر کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار