بحران کمبود نیروی انسانی در مدارس استان اصفهان که از معلمان مقاطع مختلف در سال تحصیلی کنونی شروع شد، اکنون به مشاوران مدارس هم رسیده است، به طوری که درحال حاضر مدارس استان با کمبود ۱۶۰۰ نیروی مشاوره در مدارس مواجه است و این کمبود بیشتر در مقطع ابتدایی دیده می شود.
کد خبر: ۸۰۳۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰ 07 December 2019

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص کمبود مشاوران مدارس استان اصفهان، اظهار کرد: میانگین اختصاص مشاور به مدارس استان اصفهان، هر ۱۵ نفر یک ساعت است، درحالیکه میانگین واقعی باید حداقل هر ۸ نفر یک ساعت باشد.

غلامرضا شاهمرادی بابیان اینکه باتوجه به آمار دانش آموزان در مدارس دولتی و با احتساب هسته های مشاوره، ۲۴۰۰ نیرو برای مشاوره در مدارس نیاز داریم، گفت: این نیروها باید کل مدارس ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم را پوشش دهند، البته آمار دانش آموزان مدارس غیردولتی جدا حساب می شود، همچنین باید برای هسته ها و مراکز مشاوره نواحی و مناطق آموزش‌وپرورش استان نیز درنظر گرفته شوند، چون علاوه بر مدارس، هسته و مرکز مشاوره نیز برای بررسی مشکلات خاص دانش آموزان فعال هستند.

وی، میانگین فعلی اختصاص مشاوره در هسته ها و مراکز مشاوره مناطق و نواحی اداره کل آموزش‌وپرورش استان را هر ۳۵۰ نفر یک ساعت مشاوره اعلام کرد.

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان با بیان اینکه هم اکنون حدود ۸۰۰ مشاوره یعنی یک سوم نیروی مورد نیاز را در اختیار داریم، تصریح کرد: با این تعداد نیرو باید طبق آئین نامه های موجود، ابتدا دوره متوسطه اول و بعدازآن اگر نیروی مازاد وجود داشت دوره متوسطه دوم، هسته ها و بعد از آن مدارس ابتدایی را پوشش دهیم که باتوجه به نیروی موجود، عملا چنین چیزی امکان پذیر نیست.

وی به اجرای برخی طرح ها به منظور جبران کمبود مشاوران در مدارس اشاره کرد و گفت: استفاده از ظرفیت همکاران علاقمند در مدارس یکی از این طرح هاست. به‌عنوان مثال معلمان زیادی داریم که تحصیلات روانشناسی و مشاوره دارند، ولی در پست های دیگر مشغول فعالیت هستند و یا اینکه تحصیلات خود را در زمینه روانشناسی ادامه داده اند که به خصوص در مدارس ابتدایی چنین مواردی زیاد داریم.

اجرای طرح رابطان مشاوره در مدارس ابتدایی استان

شاهمرادی از اجرای طرح رابطان مشاوره در مدارس ابتدایی استان خبر داد و افزود: باتوجه به شرایط تعیین شده، مدارس این افراد را به ما معرفی می کنند و بعد از گذراندن دوره های ضمن خدمت و توانمندسازی به‌عنوان پل ارتباطی بین مدارس و هسته های مشاوره معرفی می شوند. وظیفه این افراد شناسایی دانش آموزان دارای مشکل و ارجاع آنها به هسته های مشاوره است.

وی همچنین به استفاده از ظرفیت انجمن های اولیا و مربیان در این زمینه اشاره کرد و گفت: با انجمن اولیا و مربیان جلساتی داشته ایم که در بحث آموزش خانواده کار بیشتری انجام دهد و خانواده ها را نسبت به شناخت مشکلات و مسائل دانش آموزان حساس و آگاه کنند، در عین حال که باید در بحث توانمندسازی مدیران مدارس هم کار ویژه ای انجام دهیم تا مجموع این عوامل درکنار هم باعث تسهیل روند مشاوره دانش آموزان شود.

امکان اضافه شدن هزار نیرو در سال آینده عملا غیرممکن است

شاهمردای از برنامه ریزی برای جذب حدود دو هزار نفر رابط مشاوره در مدارس خبر داد و گفت: وضعیت موجود مشاوره در مدارس فعلا نامناسب است، درحالیکه امکان اضافه شدن هزار نیرو در سال آینده عملا غیرممکن است، پس باید از ظرفیت موجود بهترین استفاده را ببریم که رابطان مشاوره یکی از این ظرفیت هاست.

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان ادامه داد: با توجه به اینکه شاهد افزایش خروجی و بازنشستگی نیروهای اداره کل آموزش استان هستیم، یکی از برنامه های دیگر استفاده از ظرفیت همکاران بازنشسته در قالب مشاور به صورت حق التدریس است که البته تعدادشان زیاد نیست.

توانمندسازی مشاوران، در دستور کار جدی اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی

وی توانمندسازی مشاوران را در دستور کار جدی اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش‌وپرورش استان عنوان کرد و افزود: تمام نیروهای مراکز و هسته های مشاوره باید در مصاحبه شرکت کرده، مجوز کار در هسته ها و مراکز را بگیرد و بعد از دو سال روند کار آنها بازدید و نظارت می شود که درصورت رضایت می توانند کار خود را ادامه دهند و اگر عملکردشان رضایت بخش نبود از این پروسه خارج می شوند.

شاهمردای بیشترین مشاوره مدارس را پیرامون مسائل تحصیلی همچون اضطراب، افسردگی و یا مشکلات خانوادگی عنوان کرد که عمدتاً با مشاوره‌های فردی و گروهی حل می شود و افزود: برخی مسائل دانش آموزان نیاز به کار تخصصی دارد، در بسیاری از موارد دانش آموزان نیاز به مداخله و حتی بستری شدن و یا دارودرمانی دارند که این موارد باید به هسته ها و مراکز ارجاع و به صورت تخصصی پیگیری شود.

وی با تاکید براینکه مسائل و مشکلات دانش آموزان در نواحی و مناطق مختلف یکسان نیست، گفت: این مشکلات در مقاطع تحصیلی مختلف نیز تفاوت دارد و هر مقطع شرایط خاص خودش را دارد.

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش‌وپرورش استان از دوره ابتدایی به‌عنوان مقطعی یادکرد که بیشترین نیاز به مشاوره را دارد و گفت: چون عمدتاً مشاوران را در دوره متوسطه اول که نیاز به مشاوره تحصیلی دارند ساماندهی می‌کنیم و بعدازآن متوسطه دوم و بعد ابتدایی؛ بنابراین کمترین نیرو را در مقطع ابتدایی داریم، درحالیکه این مقطع پایه است و اگر در ابتدایی مشاور باشد شاید خیلی از مسائل از همان ابتدا شکل نگیرد و در مقاطع بالاتر به خیلی از مشاوره‌ها نیاز نباشد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار