معاون پژوهشی دانشگاه جامع علمی کاربردی از افزایش 20 درصدی پذیرش دانشجو در این دانشگاه در سال جاری خبر داد و گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی امسال بیش از 90 هزار دانشجو پذیرش داشته است.
کد خبر: ۸۰۴۷۸۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۳ 10 December 2019

مهدخت بروجردی علوی اظهار کرد: نسل اول دانشگاه ها تنها آموزش محور بودند و در نسل دوم پژوهش نیز وارد شد. دانشگاه های نسل سوم مهارتی هستند که در حل مشکلات کشور مشارکت دارند.

به گفته بروجردی یکی از معیارهای دانشگاه جامع علمی کاربردی داشتن محیط واقعی کار است که در 10 سال اول 313مرکز مطابق با اصل اولیه مجوز تاسیس شدند. در ده سال دوم تاسیس دانشگاه 313 مرکز به ۸۴۲ مرکز افزایش یافت که این رقم تا سال 94 به هزار و 70 مرکز رسید.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از این مراکز فاقد محیط واقعی کار، آزمایشگاه، مدرسان باتجربه و کارآزموده بودند، اظهار کرد: برخی مراکز کلاس های مناسب و امکانات لازم نداشتند، از این رو پایش مراکز در دستور کار قرار گرفت.

معاون پژوهشی دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: در گذر زمان دانشگاه از آن هدف متعالی دور شده بود و در دوره جدید تلاش شد که دانشگاه به رسالت اصلی خود بازگردد، درنتیجه از آنجاییکه 20 درصد مراکز علمی کاربردی در استان تهران واقع شده اند، گسترش عالی در تهران ممنوع اعلام شد.

وی نخستین اقدام را ساماندهی مراکز اعلام کرد و گفت: به این ترتیب که دادن مجوز کاملاً متوقف شد و از آن به بعد تعداد مراکزی که به آنها مجوز داده شد، به هشت مرکز کاهش پیدا کرد.حدود 570 مرکز دولتی و غیر دولتی تعطیل شدند که شامل مراکز فاقد کیفیت لازم بودند.

بروجردی افزود: بر اساس تصمیم دولت، آموزش عالی کشور باید تنها در دست وزارت علوم باشد و سایر وزارتخانه ها نباید دانشگاه داشته باشند. از این رو  مراکزی که وابسته به دستگاه‌های اجرایی بودند، تعطیل شدند.

وی با بیان اینکه 14 هزار کد رشته محل در دانشگاه جامع علمی کاربردی وجود داشت، گفت: به‌منظور ساماندهی وضعیت دانشگاه جامع، تعداد کد رشته محل ها به پنج هزار و 200 کد رشته کاهش یافته است.

معاون پژوهشی دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: همچنین در حوزه پایش مدرسان نیز اقداماتی انجام شد، دانشگاه جامع علمی کاربردی 90 هزار مدرس داشت که اکنون این رقم به 40 هزار نفر کاهش یافته است.

بروجردی خبر داد: دانشگاه در حال تهیه و ساماندهی سامانه «جذب مدرسان» است که فراخوان در اواخر آذر و اوایل دی ماه به شکل پایلوت در 2 استان راه‌اندازی می‌شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی سه رسالت مهم برای خود دارد،تصریح کرد: این سه رسالت شامل قانون گرایی، کیفیت گرایی و ماموریت گرایی است و در راستای رسالت کیفیت گرایی، داشگاه مراکز را به چهار سطح تقسیم کرد.

معاون پژوهشی دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: سطح یک دانشگاه هایی هستند که تمام ویژگی هارا دارند، دانشگاه هایی که در سطح چهار قرار بگیرند نیز از رده دانشگاه های جامع علمی کاربردی خارج و دیگر قادر به پذیرش دانشجو نیستند. اکنون بین 30 تا 40 مرکز سطح 4 داریم که باید تا آخر این ترم مشکلات خود را حل کنند.

بروجردی اظهار کرد: برخی مراکز در پرکردن داده هایی که منجر به سطح بندی میشود، مهارت لازم را ندارند و بر همین اساس سطحی که شایسته آنها است نمیگیرند. بنابر این تصمیم داریم به کسانی که مسئولیت پرکردن این فرم هارا دارند آموزش های لازم ارائه شود تا به درستی این فرم هارا پرکنند.

وی با بیان اینکه 140 مرکز نوآوری در کشور مجوز فعالیت دارند، گفت: تا پایان سال 20 رویداد شتاب که به کسب و کارهای نوپا منجر میشود راه اندازی میشود.

معاون پژوهشی دانشگاه جامع علمی کاربردی خبر داد: در تمام استان ها کلینیک های مشاوره وجود دارد. همچنین در حوزه پژوهشی 23 عنوان کتاب به چاپ رسیده است، برای این موضوع اساتید توسط فراخوان انتخاب شده و 3 داور مرکز نشر دانشگاهی این کتاب‌ها را داوری کردند.

وی برگزاری آزمون یکپارچه را نخستین گام برای کیفیت بخشی در مدرک دانشگاه جامع دانست و گفت: این اقدام سندی است که این دانش اموخته از آزمون های استاندارد با موفقیت گذر کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار