کد خبر: ۸۰۷۵۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸ 22 December 2019

از مناطق شمال غرب لیبی خبر می‌رسد، درگیری‌های سنگین میان نیروهای دولت وفاق ملی (دولت مستقر در طرابلس و به رسمیت شناخته شده در سازمان ملل) با نیروهای ژنرال خلیفه حفتر (وابسته به آمریکا، فرانسه، رژیم سعودی، مصر و امارات) ادامه دارد.

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، در روزهای گذشته بیشترین درگیری‌ها میان نیروهای دولت وفاق ملی و نیروهای ژنرال حفتر در استان طرابلس، پایتخت لیبی گزارش شده است که همچنان میان طرفین جریان دارد.

نیروهای ژنرال حفتر (موسوم به نیروهای ارتش ملی) از ۲ هفته قبل عملیات گسترده ای را برای سیطره و تصرف بخش‌هایی دیگر از مناطق شمال غربی لیبی آغاز کرده‌اند و موفق شدند پیشروی‌هایی را در برخی محورها به دست آورند.

آرشیو

به گفته منابع میدانی، در محور جنوبی شهر طرابلس (پایتخت لیبی) منطقه «سیده خدیجه» و پایگاه «حمزه» از کنترل نیروهای دولت وفاق ملی خارج شده و به اشغال نیروهای ژنرال خلیفه حفتر درآمده است.

نیروهای ژنرال حفتر پیشروی هایی را هم در محور جنوبی محله «عین زاره» در حومه جنوبی شهر طرابلس داشته اند اما در محور «مرکز آموزشی پلیس» در شمال  اردوگاه «یرموک» همچنان میان طرفین درگیر دست به دست می شود؛ نیروهای دولت وفاق ملی تاکنون موفق شده اند کنترل این مرکز آموزشی را در دست داشته باشند.

نیروهای دولت وفاق ملی با انجام یک عملیات معکوس تا حدود زیادی توانستند نیروهای ژنرال حفتر را از حومه مرکز آموزشی پلیس دور کنند؛ هدف اصلی نیروهای حفتر از تلاش برای اشغال مناطق جنوبی نزدیک شدن به مرکز شهر طرابلس است.

به گزارش مشرق، در محور جنوب غرب شهر طرابلس نیز نیروهای ژنرال حفتر با تصرف منطقه «البریه» موفق شدند مناطق تحت اشغال را در شمال فرودگاه طرابلس به همراه جاده فرودگاه - طرابلس را از محور غربی امن‌تر کنند.

در جنوب غرب استان طرابلس نیز منطقه «طویشه» و «سوق السبت» از کنترل نیروهای دولت وفاق ملی خارج شدند و پیشروی نیروهای حفتر در این محور با هدف قطع جاده اصلی «العزیزیه - طرابلس» صورت می گیرد تا خطوط کمک رسانی نیروهای دولتی در این منطقه مسدود شود.

مناطق «الزیاینه، القویعه، الخوالق» و جمعه بازار مرکزی در حومه شرقی استان طرابلس به تصرف درآمدند و نیروهای حفتر در تلاش هستند با پیشروی به سمت مناطق ساحلی، مسیر کمک رسانی از سمت «سرت و مرغاب» را به سمت شهر طرابلس قطع کنند.

در حال حاضر نیروهای تحت فرمان ژنرال خلیفه حفتر از حومه جنوب غرب استان طرابلس با شهر طرابلس (پایتخت لیبی) حدود ۲۸ کیلومتر فاصله دارند؛ از محور جنوب غرب استان نیز فاصله نیروهای حفتر با شهر طرابلس حدود ۱۷ کیلومتر است.

نیروهای ژنرال حفتر از حومه جنوب شرق استان طرابلس با مرکز شهر طرابلس ۲۲ کیلومتر فاصله دارند اما بیشترین خطر مربوط به محور جنوب شهر طرابلس است و فاصله در این محور ۴ کیلومتر است که یک خطر جدی برای پایتخت محسوب می شود.

آرشیو

براساس اطلاعات اطلاعات به دست آمده، نیروهای ژنرال خلیفه حفتر دامنه نفوذ را در محور شمالی استان «مرغاب» افزایش داده اند؛ مناطق جنوبی استان مرغاب و شمال سرت نیز که عمدتا بیابانی هستند به سیطره نیروهای حفتر درآمده است.

پیشروی‌های نیروهای ژنرال حفتر در محورهای شمال غرب لیبی به خصوص در حومه شهر طرابلس باعث شده رئیس دولت وفاق ملی به دولت ترکیه متوسل شود و از آنکارا برای مقابله با نیروهای حفتر درخواست کمک کند.

روند تحولات میدانی نشان می‌دهد کمک های تسلیحاتی ترکیه به دولت وفاق ملی نتوانسته از پیشروی نیروهای حفتر جلوگیری کند و به همین دلیل فائز سراج از رجب طیب اردوغان خواسته نیروهای ترکیه به صورت مستقیم وارد عمل شوند.

به گزارش مشرق، گروهی از نیروهای ویژه ارتش ترکیه به شهر طرابلس رسیده اند و مقرر شده ترکیه تا یک ماه آینده یک پایگاه نظامی در طرابلس احداث کند؛ دولت وفاق ملی لیبی از سوی دولت ترکیه و رژیم قطر حمایت می‌شود.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
ترکیه تنها پناهگاه مظلومین
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
ترکیه هشتمین قدرت نظامی جهان ودوم قدرت ناتو وارد میشود حفتر با باباش گفتر هم هیچ کاری از دستشون برنمیاد زنده باد اردوغان وارث امپراطوری تورکان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار