بررسی آمار مطالعه در استان
کتاب گنجینه فکری و فرهنگی ارزشمندی است که در شکل‌گیری فرهنگ عمومی نقشی وافر دارد و از موثر‌ترین ابزارها برای ارتقای آگاهی‌های عمومی و تولید فکر و اندیشه به شمار می‌رود
کد خبر: ۸۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۱ 25 February 2015

به گزارش تابناک ارومیه ،به گفته اكثر جامعه شناسان، اقوام و مللی كه با مطالعه مانوس بوده و كتاب و كتابخوانی در میانشان رواج بیشتری داشته است، توانسته اند فرهنگی ماندگارتر و پویاتر از خود به جای بگذارند و میراث فرهنگی و گنجینه های معارف و دستاوردهای عالمان و فرهیختگان خود را به نسل های دیگر منتقل كنند.

کتاب گنجینه فکری و فرهنگی ارزشمندی است که در شکل‌گیری فرهنگ عمومی نقشی وافر دارد و از موثر‌ترین ابزارها برای ارتقای آگاهی‌های عمومی و تولید فکر و اندیشه به شمار می‌رود توسعه فرهنگ کتابخوانی در بین کشورهای جهان یک استراتژی بلند مدت است.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی مردم بیشتر خود را سرگرم بازی با ابزار تکنولوژی کرده اند و کمتر به فرهنگ و مطالعه و حتی تربیت فرزندان اهمیت میدهند.

وجود انواع گوشی های پیشرفته،تبلت و لپ تاب مردم را به خود مشغول کرده و هر زمانی که از این ابزار خسته میشوند سراغ تلویزیون و برنامه های سرگرم کننده آن میروند.

کتاب در این شرایط به ورطه فراموشی سپرده شده است.موضوعی که باید در خانواده ها جدی گرفته شده و بعنوان یک فرهنگ به فرزندان یاد داده شود.

بالطبع یكی از راه های ترویج فرهنگ كتابخوانی، مردمی كردن و تامین منابع و ایجاد انگیزه در یكایك افراد جامعه است.

مهم ترین محورهایی كه در راستای تحقق این سیاست فرهنگی و نهادینه كردن فرهنگ كتابخوانی بایستی مدنظر قرار گیرد، عبارتند از: حاكمیت ارزش ها ،آداب سنن،باورهای اجتماعی و مبانی اصیل اسلامی بر تمام فعالیت ها و برنامه ها، حمایت از نویسندگان و اهل قلم متعهد، تقویت و تعالی مبانی فكری و اعتقادی ، استفاده از توان فكری و اجرایی عموم جامعه ، مشاركت و استفاده از امكانات و مقدورات همه سازمان ها به ویژه بسیج، جمع كردن فعالیت های كتاب و كتابخوانی در یك سازمان و اجرای یك رویه واحد و جلوگیری از اقدامات ناهماهنگ و پراكنده به منظور اعمال سیاست های واحد و منسجم، تنوع و نوع آوری و جذابیت در فعالیت های كتابخوانی با رویكرد به نیازهای جوانان و نوجوانان، حمایت از ناشران و مولفان برای حمایت از تولید كتاب های مفید، ارزان قیمت و موثر، نظارت مداوم بر جریانات كتاب و كتابخوانی، استفاده از روش برنامه های تبلیغی، تشویقی، ایجاد، توسعه، تجهیز و اداره كتابخانه ها با استفاده از امكانات و روش های عملی برای ارتقای توانمندی فكری افراد جامعه.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد مطالعه و كتاب خواني وضعيت مطلوبي در ايران ندارد و اقدامات لازم و جدي جهت ترويج و اشاعه فرهنگ مطالعه صورت نگرفته است.

براساس آمارهای جهانی متوسط سرانه مطالعه در جهان 45 دقیقه است که کشور ژاپن با 90 دقیقه رتبه نخست مطالعه در جهان را به خود اختصاص داده است.

در ایران اعداد و ارقامی که هر سال مسئؤلان از میزان مطالعه در کشور ارائه می کنند هر چند با هم متفاوت است اما در همه این آمار یک محورمشترک بوده و آن هم پایین بودن سرانه مطالعه در ایران است.

با این وجود بررسی بیشترین آمارهای ارائه شده با احتساب میانگین زمان مطالعه هر ایرانی در 24 ساعت شبانه روز نشان میدهد که ایرانی ها در شبانه روز 19 دقیقه مطالعه می کنند.

از آنجا که این آمار با احتساب مطالعه کتاب های درسی از سوی 10 میلیون دانش آموز و 4 میلیون دانشجو انجام شده بسیاری از تحلیل گران توسعه در ایران از کاهش مدت زمان مطالعه ایرانیان در شبانه روز نگرانند و آن را آسیبی جدی برای آینده کشور میدانند.

جدیدترین آمار مطالعه در آذربایجان غربی از سوی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار آذربایجان غربی اعلام شده است. وی با اشاره به کاهش سرانه مطالعه مردم آذربایجان غربی در سال 93 به نسبت سال 92 می گوید: سرانه مطالعه سال 93 در آذربایجان غربی به 18 دقیقه رسیده است که باید این کاهش به صورت جدی مورد آسیب شناسی قرار گیرد.

در سال 92 مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی اعلام کرده بود که سرانه مطالعه در آذربایجان غربی 19 دقیقه است.

با این احتساب مردم آذربایجان غربی به نسبت سال گذشته یک دقیقه از زمان مطالعه خود کاسته اند. آماری که با احتساب روند رو به رشد سرانه مطالعه در جهان نگران کننده بوده و لزوم بررسی و آسیب شناسی آن را پررنگ تر می کند.

در همین راستا،یکی از شاخص های مورد نظر در موضوع سرانه مطالعه، آمار عضویت در کتابخانه ها و محلات امانت و فروش کتاب است. از این لحاظ آمارهای ارائه شده از سوی مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی نشان میدهد که تنها دو درصد مردم آذربایجان غربی عضو کتابخانه ها هستند.

وی با انتقاد از اینکه ساماندهی خاصی در جهت ترویج مطالعه در آذربایجان غربی وجود ندارد، می گوید: در شهرهای آذربایجان غربی بسیاری از کتابفروشی ها تبدیل به نوشت افزار فروشی شده اند و این امر موجب محدود شدن ترویج فضای مطالعه شده است.

علی فیروز با اشاره به وجود یک میلیون و 370 هزار جلد کتاب در کتابخانه های آذربایجان غربی می گوید: از این تعداد، یک میلیون و 200 هزار جلد در کتابخانه های نهادی و 166 هزار جلد در کتابخانه های مشارکتی موجود هستند که این امار آذربایجان غربی را از نظر وجود کتاب در کتابخانه ها، در 6 ماهه اول در رده دهم کشور قرار داده است.

وی در ادامه از مراجعه یک میلیون و 700 هزار به کتابخانه های آذربایجان غربی در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: رتبه استان در این زمینه در کل کشور رتبه هفتم است که سعی داریم با تجهیز بیشتر کتابخانه های استان و توسعه آنها، این رتبه را بهبود ببخشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار