امسال ماهانه 5 جنگل در اصفهان سوخت؛
تابناک: شکارچیانی که به هر دلیل از اقدام به شکار در مناطق حفاظت شده بازمانده اند یا دچار خسارتی شده‌اند معمولا با آتش زدن جنگل‌ها و مراتع انتقام خود را می‌گیرند که این امر بیشتر در مراتع موته که جزو مناطق مهم حفاظت شده اصفهان است، به چشم می آید.
کد خبر: ۸۱۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳ 23 August 2015
به گزارش تابناک اصفهان، آتش سوزی مراتع و جنگل ها شاید در استان اصفهان به نسبت استان های شمالی و غربی کشور که پوشش گیاهی غالب آن درختان و جنگل هاست، کمتر به چشم بیاید اما به دلیل کافی نبودن پوشش گیاهی درخت و مرتع در استان اصفهان، کوچکترین آتش سوزی در مراتع و جنگل ها در اصفهان بیشترین تبعات زیست محیطی و خسارات مالی را در پی دارد.

استان اصفهان دارای شش میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع و جنگل است که نگهداری از این سرمایه محیط زیستی که برای استانی مانند اصفهان که با معضلی بزرگ به نام ریزگردها دست به گریبان است، اهمیتی دوچندان دارد که می توان میزان این اهمیت را در مقایسه با دیگر استان هایی که بیشترین میزان جنگل ها را دارند نیز بیشتر دانست.

اما با وجود اهمیت و ارزشی که جنگل‌ها و مراتع دارد حفاظت از آنها نیاز به توجه بیشتری را می طلبد که به نظر می رسد آمار و ارقام در دست از آتش سوزی جنگل ها و مراتع این امر را به مرحله عملیاتی نرسانده است.

به گفته سرهنگ شبانی، فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان، 15 و نیم هکتار از جنگل های استان اصفهان و 127 هکتار از مراتع استان اصفهان سال گذشته در آتش سوخت که در مجموع 18 مورد آتش سوزی در جنگل ها و مراتع استان اصفهان به وقوع پیوست.

این آمار سالانه از بین رفتن جنگل ها و مراتع در مقایسه با کاشت مراتع و جنگل ها سرعت بیشتری دارد و اصفهان سالانه با خطارات بیشتری از ریزگردها و گرد و غبار نزدیک تر می شود که ماحصل آن طی سال های اخیر افزایش بیماری‌های تنفسی و قلبی در برخی نقاط استان بوده است.

از طرفی واکاوی علل آتش سوزی جنگل ها و مراتع در استان اصفهان نیز دارای اهمیتی به اندازه نگهداری از این سرمایه هاست به گونه ای که مهمترین عامل آتش سوزی جنگل ها و مراتع در استان اصفهان به گفته سرهنگ شبانی عامل انسانی است.

این عامل انسانی می تواند به صورت سهوی و عمدی، در بروز آتش سوزی موثر باشد به گونه ای که عامل سهوی با روشن کردن آتش از سوی گردشگرانی که به این مکان می روند و باقی مانده آتش را خاموش نمی کنند رخ می دهد. اما آتش سوزی های عمدی اغلب از سوی شکارچیان غیرمجاز و به منظور انتقام جویی صورت می گیرد.

شکارچیانی که به هر دلیل از اقدام به شکار در مناطق حفاظت شده استان بازمانده اند یا دچار خسارتی در این بین شده اند معمولا با آتش زدن جنگل ها و مراتع انتقام خود را می گیرند که این امر بیشتر در مراتع موته که جزو مناطق مهم حفاظت شده اصفهان است، به چشم می آید.

اما یکی دیگر از دلایل عمدی برای به آتش کشیدن جنگل ها، مسئله تغییر کاربری مراتع و جنگل هاست که از سوی افراد سودجو برای تصاحب زمین هایی که در حریم جنگل ها و مراتع قرار دارد صورت می گیرد. به گونه ای که بعد از آتش زدن جنگل ها چون دیگر پوشش گیاهی از بین رفته است، زمین ها به راحتی قابل تغییر کاربری و فروش می شوند.

معضل از بین رفتن پوشش گیاهی در اصفهان همچنان ادامه دارد به گونه ای که با گذشت چهار ماه از سال 22 مورد آتش سوزی مراتع و جنگل ها در استان اصفهان رخ داد که به دنبال آن 40 هکتار از مراتع استان در آتش سوختند.

در شرایطی که اصفهان وضعیت مناسبی در کنترل ریزگردها و گرد و غبار ندارد، ریه های شهرهای آن به جای کاهش عوارض بیماری خود دچار مشکلات بسیار شده اند و به جای اینکه هروز به مساحت پوشش گیاهی استان اضافه شود، از سهم استان در داشتن جنگلها و مراتع نیز کاسته می شود. مسئله ای که اگر با همین روند ادامه یابد، قطعا تبعات انسانی و طبیعی آن کمتر از خشک شدن زاینده رود برای اصفهانی ها نخواهد بود!.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :