مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان اظهار کرد: گاهی به منظور تعریض معابر برخی ساختمان‌ها باید عقب‌نشینی کنند بدین منظور یک حالت برد_ برد را درنظر گرفته‌ایم.
کد خبر: ۸۱۷۲۷
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۹ 23 August 2015
مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان اظهار کرد: گاهی به منظور تعریض معابر برخی ساختمان‌ها باید عقب‌نشینی کنند بدین منظور یک حالت برد_ برد را درنظر گرفته‌ایم.

به گزارش ایسنا؛"محمد رودباری" از معنادار نبودن ادغام دو اداره راه و ترابری و مسکن و شهرسازی انتقاد کرد و گفت: اداره راه و ترابری یک اداره زیربنایی و صرفا اجرایی بوده اما اداره مسکن و شهرسازی یک اداره نرم‌افزاری و ستادی است که ادغامشان معنادار نبود.

وی افزود: به‌زودی تعدادی از نمایندگان لایحه‌ای به مجلس ارائه خواهند کرد تا این موضوع تعیین تکلیف شود البته بازگشت به روال گذشته دور از انتظار است اما امکان دارد قسمت‌هایی از این اداره جدا شود.

رودباری به ماموریت‌های این اداره‌کل پرداخت و تصریح کرد: یکی از ماموریت‌ها ساخت و توسعه حمل و نقلی استان و اقسام راه‌های اصلی، فرعی، روستایی بزرگراهی و نگهداری آنهاست به طوریکه در همین زمینه تعدادی پروژه برای سفر رئیس جمهور آماده کرده‌ایم تا به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: 37 کیلومتر بهسای و آسفالت راه‌های روستایی و نزدیک به 47 کیلومتر بزرگراه در سطح استان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه با به بهره‌برداری رسیدن این بزرگراه‌ها، محور همدان به سمت آوج تا انتهای بزرگراه چهارخطه می‌شود، اضافه کرد: بزرگراه کبودراهنگ به سمت شیرین‌سو تا ورودی چهارخطه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: حدود 3.8 درصد آزادراه‌ها و 3.9 درصد بزرگراه‌های کشور در استان همدان قرار دارد همچنین تراکم راه در استان همدان در هر 100 کیلومترمربع 26 کیلومتر بوده در حالی‌که میانگین کشوری 13 کیلومتر است به عبارت دیگر راه‌های استان دو برابر میانگین کشوری طول دارد.

وی کل راه‌های استان همدان را در کشور 2.3 درصد دانست و از مهمترین پروژه‌های چهارخطه استان، کبودراهنگ_قیدار، جوکار _تویسرکان، تویسرکان _کنگاور و ملایر _توره دانست که عملیات اجرایی آنها در حال انجام است.

وی افزود: عملیات چهارخطه کردن محور نهاوند_ملایر _آورزمان که یکی از محورهایی است که شاهد ترافیک و به تبع تصادفات سنگین هستیم، در حال حاضر آغاز شده و پیمانکار به جد کار می‌کند همچنین عملیات چهارخطه کردن ملایر _ بروجرد آغاز شده است.

وی در ادامه گفت: 10ها طرح روستایی با عنوان بهسازی روستایی و آسفالت در برنامه داریم به طوریکه باید روستاهای بالای 20 خانوار را آسفالت کنیم همچنان که از نظر جمعیتی بالای 99 درصد جمعیت روستایی استان از راه آسفالته برخوردارند.

رودباری به پروژه‌های پیشنهادی راه و شهرسازی برای سفر رئیس جمهور به استان اشاره کرد و افزود: ساخت چهار بیمارستان اکباتان، بهار، تویسرکان و نهاوند را پیشنهاد کرده‌ایم به طوریکه با دریافت اعتبارات لازم بیمارستان‌های شهرستان بهار و 160 تختخوابی نهاوند که در مرحله نازک‌کاری است را به بهره‌برداری برسانیم و سال آینده برنامه آغاز عملیات اجرایی بیمارستان‌های اکباتان و تویسرکان را مدنظر قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در بحث ریلی هم به جد پیگیر به سرانجام رساندن راه‌آهن تهران_ همدان هستیم البته مناقصه تهیه ریل توسط وزارتخانه برگزار شده تا مشکل عمده این پروژه که ریل است، رفع شود.

وی با بیان اینکه 96 درصد زیرسازی پروژه و 100 کیلومتر ریل‌گذاری از 267 کیلومتر انجام شده است، تصریح کرد: راه‌آهن تهران _ همدان برای غرب کشور اهمیت دارد به طوریکه مسیر آن از ملایر به نهاوند سپس کرمانشاه و خسرویه می‌گذرد و حتی داخل خاک عراق می‌شود.

وی با بیان اینکه 84 کیلومتر ریل‌گذاری از ملایر تا فیروزان است، ادامه داد: عملیات ریل‌گذاری برای ایستگاه فیروزان در دست اقدام است و امیدواریم تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

رودباری گفت: احداث ساختمان‌های عمومی و دولتی مثل بیمارستان‌ها، ساختمان فرمانداری، کتابخانه، بخشداری، تهیه طرح‌های جامع و تفصیلی شهرها، مطالعه سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده، شناسایی ساختمان‌های فاقد ارزش و بازآفرینی محلات از دیگر مامورریت‌های راه و شهرسازی است.

وی یادآور شد: یکی ماموریت‌های راه و شهرسازی تهیه طرح‌های جامع و تفصیلی شهرها به علاوه طرح‌های منطقه‌ای و ناحیه‌ای است به طوریکه دنبال می‌کنیم از 29 شهر استان که 9 شهر طرح تفصیلی مصوب دارد بتوانیم تا پایان امسال به 27 شهر برسانیم که طرح‌هایشان مصوب و به استان ابلاغ شود گرچه شهرهای استان طرح هادی شهری دارد اما شهرها باید دارای طرح تفصیلی مصوب مورد تأیید شورای عالی معماری و شهرسازی کشور باشند.

وی با بیان اینکه پیگیر هستیم تا تهیه طرح جامع همدان جزو مصوبات سفر باشد، تصریح کرد: باید بتوانیم مطالعه جامع علمی و دقیقی برای حریم و محدوده شهر همدان در قالب طرح جامع و تفصیلی داشته باشیم.

وی با اشاره به مطالعه سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده شهری اظهار کرد: حتی برای شناسایی ساختمان‌های فاقد ارزش هزینه می‌کنیم به طوریکه در شهر همدان چند ساختمان وجود دارد که با نظارت میراث فرهنگی به دنبال حفظ شکل و شمایل آنها هستیم.

وی با بیان اینکه در همدان بر روی سه محله کبابیان، حاجی و گلپا کار می‌کنیم، افزود: بحث بازآفرینی محلات در دستور کار قرار دارد به طوریکه می‌خواهیم شکل و شمایل قدیم این محلات حفظ شود هر چند در بافت‌های فرسوده شهر به دنبال بازسازی هستیم.

وی با اشاره به اینکه مطالعه بازآفرینی بر روی سه محله توسط مشاور انجام شده و طرح و نقشه آنها مشخص است، یادآور شد: به دنبال این هستیم تا این محلات را به عنوان مرکز محله بازآفرینی کنیم و به شکل قبل برگردانیم به طوریکه برای انجام این کار کارگروه بازآفرینی تشکیل داده و در کشور پیش‌رو هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه در سکونتگاه‌های غیررسمی نیز 5 منطقه مطالعه شده است، عنوان کرد: از دیگر ماموریت‌های راه و شهرسازی بحث تامین زمین برای طرح‌های دولت است به طوریکه زمین‌های مختلف متناسب با کاربریشان در اختیار طرح‌هایی از جمله گردشگری، ورزشی، فرهنگی، آموزشی، اداری و ... قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در بحث املاک حقوقی نیز به جد پیگیر هستیم تا از زمین‌های دولتی حفظ و حراست کنیم. باید زمین‌های حریم شهرها به ما تحویل شود.

وی تاکید کرد: براساس قانون باید زمین‌هایی که به هر علتی برای کشاورزی، جنگل کاری و ... مناسب نیستند در اختیار راه و شهرسازی قرار گیرد تا متناسب با کاربری‌ها واگذار شود البته از عمده کارهای این اداره‌کل حفظ، حفاظت و جلوگیری از تعرض به این زمین‌هاست.

وی با بیان اینکه مرتب در این زمینه پرونده در دادگاه تشکیل می‌شود، افزود: هفته‌ای دو یا سه بار دادگاه می‌رویم و حکم تخریب می‌گیریم به طوریکه دولت به شدت با هر گونه تجاوز به منابع ملی برخورد می‌کند هر چند از پارسال با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری تعرض به زمین‌های دولتی کاهش یافته و صحبت‌های ایشان در این خصوص تاثیرگذار بوده است.

رودباری تصریح کرد: حدود 6.6 هکتار از زمین‌های دولتی که مورد تعرض قرار گرفته بودند به کمک دادستان و نیروی انتظامی قلع بنا شد و تصرف زمین را داشتیم.

وی در بحث ساخت و ساز داخل باغ‌ها نیز گفت: ساخت و ساز در باغ‌ها باید براساس ضوابط انجام شود به طوریکه هر کسی نمی‌تواند داخل باغش اقدام به احداث بنا کند مگر اینکه از طریق جهادکشاورزی اقدام به دریافت مجوز کرده باشد تا بتواند متناسب با مساحت باغ خانه کارگری یا خانه باغی احداث کند هر چند طی یکسال گذشته مجوزی در این زمینه صادر نشده است.

وی اضافه کرد: امور مربوط به احداث خانه کارگری در ابتدا توسط جهادکشاورزی انجام می‌شود سپس در کمیسیون امور زیربنایی و شهرسازی که زیرمجموعه شورای برنامه‌ریزی استان است، مصوبه می‌گیرد سپس اجازه می‌دهند فرد متناسب با مساحت باغش ساخت و ساز در باغ انجام دهد.

وی تاکید کرد: به تازگی کسی جرات انجام ساخت خانه کارگری بدون مجوز را نداشته چراکه جهادکشاورزی و شهرداری برخورد می‌کنند و فرد خاطی بلافاصله تحویل دادگاه می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از کارهایی که مسئولان مصمم هستند حفظ باغات است، تصریح کرد: ارزش همدان به قسمت جنوبی شهر و الوند است به طوریکه اگر این را هم از همدان بگیریم نفس شهر گرفته می‌شود بنابراین همه تلاش می‌کنند که این قسمت‌ها را حفظ کنند به طوریکه قوه قضائیه و نیروی انتظامی پاشنه کشیده مامور حفظ و حراست هستند.

وی یادآور شد: تمام تغییر کاربری‌ها در محدوده شهر با پیشنهاد شهرداری در کمیته فنی بررسی و چکش کاری می‌شود اگر در کمیته با آن مخالفت شود که پرونده برگشت می‌خورد، در صورت موافقت پرونده‌هایی که تغییر کاربری برخی از آنها بنا به دلایی ضرورت دارد به کمیسیون ماده 5 ارسال می‌شوند و پس از بررسی مستندات ارائه شده تصمیم‌گیری صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه هیچ پرونده‌ای که سندش باغ است حق ورود به کمیسیون ماده 5 را ندارد، اظهار کرد: در صورتی که پرونده‌ای رأی کمیسیون ماده 12 را داشته باشد به هیچ وجه اجازه تغییر کاربری داده نمی‌شود مگر با رأی دادگاه!

وی با بیان اینکه کمیسیون ماده 12 نوعیت زمین را مشخص می‌کند، افزود: نوعیت زمین با توجه به وضعیت محل، درخت‌ها و نقشه هوایی سال‌های دهه 40 بررسی می‌شود و در صورتی که باغ بوده باشد رأی می‌گیرد و کمیسیون ماده 5 اصلا به آن وارد نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه سعی کرده‌ایم براساس طرح تفصیلی ارتفاع، تراکم و سطح اشغال را رعایت کنیم، اضافه کرد: گاهی به منظور تعریض معابر برخی ساختمان‌ها باید عقب‌نشینی کنند بدین منظور امتیاز باز شدن معبر را در قبال صدور مجوز برای تجاری‌سازی بخشی از ساختمان را خواهیم داشت که این یک حالت برد_ برد است.

وی در بخش دیگری با بیان اینکه سرانه‌ها، بخش جمعیت، مراکز آموزشی، خدماتی و ... باید در به صورت کلی در بازنگری طرح تفصیلی و جامع لحاظ شود، اظهار کرد: با مطالعه وسیع و جامع به همراه مشاور توانمند فضاها و زمین‌های بالاستفاده را ساماندهی می‌کنیم.

وی در ادامه در خصوص مسکن مهر گفت: در مجموع در استان همدان عملیات ساخت و ساز 37 هزار واحد در قالب مسکن مهر آغاز شده که تاکنون 23 هزار واحد به بهره‌برداری رسیده و در برنامه سفر رئیس جمهور 6 هزار و 901 واحد و تا پایان سال چهار هزار واحد افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود چهار هزار واحد دیگر سال 95 به بهره‌برداری می‌رسد، اظهارکرد: بنا به گفته مهرآبادی پرونده مسکن مهر در استان همدان باید تا 6 ماهه نخست سال 95 بسته شود هر چند اکنون مشکل این مسکن‌ها در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت است به طوریکه مساکنی احداث شده که فاقد متقاضی است و انتقادی جدی به آن وارد است.

وی اضافه کرد: وقتی کسی خانه نمی‌خواهد برای که خانه می‌سازید؟ به عنوان مثال قیمت زمین در گل‌تپه متری 10 هزار تومان است پس چه لزومی به احداث مسکن مهر در این منطقه بوده است؟ همچنین است در شهرهای دمق، گیان، فامنین و حتی کبودراهنگ، تمام شهرهای کوچک این مشکل را دارند.

وی با بیان اینکه مسکن مهرها در برخی موارد درست جانمایی نشده و عمدتا به این علت فاقد متقاضی هستند، تصریح کرد: خوشبختانه به علت شرایط موجود در شهر همدان مسکن مهر فاقد متقاضی نداریم، در ملایر هم بجز یک پروژه همه مساکن متقاضی دارند، مساکن مهر شهرستان‌های نهاوند، اسدآباد، تویسرکان و بهار کامل تحویل شده و در شهرستان رزن هم به‌زودی به اتمام می‌رسد.

رودباری بیان کرد: مشکل اینجاست که در نقاطی خانه ساخته شد که خواهان وجود نداشت، قرار بود زمین مسکن مهر توسط دولت تامین شود و هزینه ساخت و ساز آن از قبل آورده متقاضی به علاوه وام در شهرهای کوچک با سود چهار درصد و در شهرهای بزرگ با سود هفت درصد تأمین شود که متاسفانه در شهرهای کوچک به علت نداشتن متقاضی پروژه متوقف شده است.

وی ادامه داد: دولت به دنبال تعیین تکلیف این پروژه است تا با دریافت مصوبه‌ای از هیات دولت شروط را تعدیل کند شاید متقاضی بیاید.

وی با اشاره به اینکه در بحث زیرساخت‌های واحدهایی که تحویل می‌دهیم اگر زیرساخت‌ها تکمیل نباشد به عنوان افتتاحیه لحاظ نمی‌کنیم، افزود: خوشبختانه حدود 6 هزار واحدی که در سفر رئیس جمهور تحویل می‌شود کامل است هر چند قبول داریم که برخی مساکن تاسیسات روبنایی همچون مدرسه، مرکز بهداشت، کلانتری و ... ندارند.

وی تصریح کرد: تاکنون دولت در استان همدان 29 میلیارد تومان برای تاسیسات زیربنایی و روبنایی رایانه مستقیم پراخت کرده است که با مساعدت مجددا اقدام به نوسازی و تجهیز مدارس، ساخت مسجد و مدرسه، مرکز بهداشت و کلانتری خواهیم کرد البته در برخی سایت‌ها با هزینه راه و شهرسازی ورود کرده و ساختن مراکز تجاری را آغاز کرده‌ایم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان در خصوص رکود بازار مسکن نیز گفت: بحث عرضه و تقاضا مطرح است به طوریکه در کل کشور بازار مسکن در ساخت و سازها و حتی خرید و فروش راکد بوده و تعداد پروانه‌ها به شدت کم شده و ساخت و سازها کاهش یافته است.

وی ابرازامیدواری کرد: تا پایان سال بازار مسکن رونق یابد چراکه بسیاری از شغل‌ها وابسته به ساخت و ساز است به عبارت دیگر صنعت ساختمان وابسته به سایر صنایع است و اشتغالزایی می‌کند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار