همزمان با هفته دولت
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در هفته دولت توسط سازمان جهاد کشاورزی 135 پروژه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که بیشتر این پروژه‌ها مربوط به آب‌وخاک به‌ ویژه آبیاری تحت‌ فشار است.
کد خبر: ۸۲۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲ 24 August 2015
مجتبی مزروعی در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، اظهار کرد: در هفته دولت توسط سازمان جهاد کشاورزی 135 پروژه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که بیشتر این پروژه‌ها مربوط به آب‌وخاک به‌ ویژه آبیاری تحت‌ فشار است.

وی افزود: کل مبلغ سرمایه‌گذاری در این پروژه 345 میلیارد ریال است که اشتغالزایی یک‌هزار و 128 نفر را به‌ صورت مستقیم و یک‌هزار و 450 نفر را نیز به‌صورت غیر مستقیم را به همراه دارد.

مزروعی با اشاره به اینکه در بخش آب‌وخاک در سال گذشته 13 هزار و 200 هکتار طرح‌های آبیاری تحت‌فشار داشتیم که با توجه به وضعیت آب در استان باید به این موضوع توجه بیشتری شود، گفت: در بخش کشاورزی در همه محصولات زراعی و باغی امسال 450 هزار تن خرید گندم و 106 هزار تن خرید جو داشتیم و در واقع بیش از 40 درصد کل خرید جو در کل کشور به خراسان رضوی تعلق دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه برای خرید یک‌هزار و 400 دستگاه ادوات کشاورزی مانند تراکتور به کشاورزان تسهیلات داده‌ شده است، افزود: با توجه به کم‌آبی در استان تلاش می‌کنیم با همکاری همه مسئولان به‌ویژه استاندار و نمایندگان استان انتقال آب را در سال 94 در دستور کار قرار دهیم.

وی یادآور شد: در استان خراسان رضوی به دلیل گرما هر کیلومتر لوله‌گذاری در انتقال آب سبب 70 هزار مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود در نتیجه با توجه به این مهم می‌توانیم سبب کاهش مصرف آب در استان شویم.

مزروعی ادامه داد: بنا بر اعلام سازمان آب منطقه‌ای حدود پنج درصد از منابع آبی در استان را در اختیار داریم و از طرفی از 20 درصد کل کسری مخازن کشور برخوردار هستیم و متأسفانه آبیاری تحت‌ فشار و انتقال آب با لوله کمتر از میانگین کشور در استان است که یکی از دلایل مهم آن عدم سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی خراسان رضوی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در زمینه بهره‌وری در بخش کشاورزی نیز عنوان کرد: ما برای بهبود وضعیت بهره‌وری روش‌های مختلفی را باید اجرا کنیم که یکی از آنها افزایش راندمان است و با اجرای شبکه‌های انتقال آب در واقع از هدر رفت آب جلوگیری می‌کنیم و در حقیقت دستگاه‌های آبیاری نوین سبب افزایش راندمان آبیاری و سیستم انتقال آب نیز سبب جلوگیری از هدررفت آب می‌شود.

وی تصریح کرد: در محصولات کشاورزی نیز باید بهره‌وری را افزایش داد تا بیشترین درآمد را کسب کرد و در این راستا کشت محصولات کم آب مانند زعفران و پسته می‌تواند بیشترین درآمد را برای ما داشته باشد.

مزروعی افزود: برای بهره‌وری بیشتر باید به سمت کشت محصولات گلخانه‌ای و مدیریت شده حرکت کنیم به عنوان مثال در یک هکتار برداشت 15 تن گوجه فرنگی را داریم اما اگر همین روش را در کشت گلخانه‌ای ببریم در گلخانه‌های معولی 450 تن و گلخانه مدرن 600 تن تولید گوجه‌فرنگی خواهیم داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار