با حضور اساتید ملی هنر خوشنویسی
با حضور اساتید ملی هنر خوشنویسی کشور سیزدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی در سبزوار برگزار شد.
کد خبر: ۸۲۹۶۲
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۷ 25 August 2015
محمدرضا محسنی‌ثانی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی با اشاره به اهمیت برگزاری این جشنواره‌ها اظهار داشت: هنر خطاطی از هنرهای تاریخی است که می‌تواند به عنوان بهترین ابزار برای ترویج و توسعه فرهنگ اسلامی مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه هنر خوشنویسی از هنرهای دارای تعمیق و تحکیم در فرهنگ اسلامی است، تصریح کرد: امروز این هنر متعالی در راستای کتابت آیات نورانی قرآن کریم مورد استفاده قرار گرفته و این مسئله جایگاه‌ این هنر را در بین هنرهای دیگر ارتقاء داده است.

وی با بیان اینکه هنر خوشنویسی ایران دیباچه‌ای است که در هزار سال گذشته در عرصه‌ شماری‌هایی همچون کتابت کلام‌الله ،کتیه و بناها، مرقعات و نسخ خطی و... خوش درخشیده است، عنوان کرد: سبزوار از جمله مناطقی است که این هنر در آن جلوه‌ای زیبا یافته و امروز هنرمندان خوشنویسی سبزوار دارای جایگاه بزرگی در بین سایر هنرمندان هستند.

دیگر نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه با اشاره به اینکه در طول تاریخ بشر بهره‌مندی از خط به عنوان یک ابزار ارتباطی همواره مورد توجه بوده است، گفت: خط عامل اصلی شکل‌گیری ارتباطات جوامع اجتماعی و دلیل آغاز داد و ستدها و مسافرت‌های گوناگون و ارتباط بین جوامع بشر است.

رمضانعلی سبحانی‌فر با بیان اینکه امروز هنر خوشنویسی به عنوان یک هنر موفق در اختیار توسعه تعالیم اسلام قرار گرفته است، عنوان کرد: اگر ما از این هنر به عنوان یک هنر مقدس یاد کنیم گزافه نیست چرا که امروز هنرمندان این عرصه خود را خادم قرآن و توسعه فرهنگ اهل بیت (ع) کرده‌اند و احادیث و آیت این کتاب و ذخایر عالم را کتابت می‌کنند.

در ادامه این مراسم فرماندار سبزوار با اشاره به اهمیت مسئله فرهنگ و هنر در نگاه دولت تدبیر و امید اظهار داشت: امروز دولت نگاه ویژه‌ای به فعال شدن انجمن‌های هنری مختلف در سطح کشور دارد و مردم را بهترین داوران و فعال در عرصه هنر می‌داند.

احمد برادران با بیان اینکه هنرمندان و صاحبان هنر و فرهنگ در نگاه دولت دارای جایگاه ویژه‌ای هستند، خاطرنشان کرد: متاسفانه در گذشته براساس بی‌تدبیری‌ها و سیاست‌های نادرست مقوله هنر به انزوا کشیده شده بود و امروز با این نگاه جدید هنرمندان به عنوان مهم‌ترین رکن عرصه فرهنگ به جایگاه واقعی خود رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات گذشته مسئله ممیزی کتاب در سطح وزارت فرهنگ بود، افزود: متاسفانه این نگاه سبب شده بود که بخش زیادی از هنرمندان و نویسندگان ما با مشکلاتی روبه‌رو شوند که در این زمینه دولت با نگاه ویژه‌ای ضمن رعایت قوانین و چارچوب‌ها مسیر را برای هنرمندان این عرصه باز کرد و مردم را بهترین داوران و هیئت ممیز دانست.

برادران برگزاری جشنواره خوشنویسی در سبزوار را نشانه توانمندی شهرستان دانست و افزود: سبزوار در حوزه‌های مختلف دارای توانایی و توانمندی است و توانایی برگزاری جشنواره‌های مختلفی را دارد.

در ادامه این مراسم رئیس کمیته داوران جشنواره با اشاره به ارسال بیش از 420 اثر به دبیرخانه جشنواره اظهار داشت: این آثار در دبیرخانه جشنواره که در شهر تهران مستقر بود مورد توسط هئیت داوران متشکل از اساتید کابلی، حیدری، شیرازی و رضائیان مورد بررسی قرار گرفته است.

استاد غلامحسین امیرخانی با بیان اینکه هئیت داوران در مرحله شهرستانی نیز در شهر سبزوار و با حضور اساتید طوسی، شرافت، مشقی و شیرخانی تشکیل شده بود، تصریح کرد: از بین آثار ارسالی تعداد 189 آثار به مرحله نخست جشنواره راه پیدا کرد و از این تعداد پنج نفر در هر رشته گزینش شدند.

وی برگزاری این جشنواره را یکی از مهم‌ترین ضروریات برای توسعه هنر خوشنویسی دانست و افزود: امروز هنر خوشنویسی به عنوان یکی از هنرهای دارای ریشه در کشور شناخته می‌شود و هنرمندان زیادی در این عرصه تربیت شده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار