کد خبر: ۸۳۰۳۸۷
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶ 11 March 2020
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور ، شامگاه سه شنبه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با موضوع بررسی روند مقابله با ویروس کرونا در پاسخ به این سوال که احتمال اینکه کرونا یک سلاح بیولوژیک باشد چقدر است توضیح داد: برای پاسخ به این سوال سه گمانه مطرح شده است. نخست طغیان طبیعی و جهش درون ژنی این ویروس و بدون دخالت انسانی مطرح است. گمان دوم فرار آزمایشگاهی از آزمایشگاه ووهان چین بوده است. چون در آنجا آزمایشگاه سطح ۳ وجود دارد که مطالعاتی روی ویروس کرونا در حال انجام بوده است نخست برای کشتن انسانهاست که در زمان جنگ جهانی دوم اتفاق افتاد. اما امروزه عمدتا اهداف جنگ‌های بیولوژیک اقتصادی یعنی حمله به اقتصاد کشور با بستر بیولوژیک است.
وی ادامه داد: این مدل سوم باید چند ویژگی داشته باشد. نخست پاسخ به این سوال که آیا ویروس دستکاری شده است یا نه. اگر دستکاری شده باشد یعنی اینکه در محیط آزمایشگاهی روی آن کار شده و ویژگی‌های ویروس را با توجه به اهدافشان سازماندهی کرده‌اند. در مورد این ویروس میبینیم که تلفات آن کم، ولی همه‌گیری آن بالاست. این یکی از ویژگی‌هایی است که در سلاح‌های بیولوژیک استفاده می‌شود. چون می‌تواند یک کشور را درگیر کند.
رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور ادامه داد: نکته سوم تلفیق آن با رسانه است. در مدل جنگ‌های اقتصادی شاید ۶۰ درصد ماجرا مربوط به رسانه است که پایداری و ثبات اقتصادی و بازار، صنایع خاص و مشخصا مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر این مورد را در کشور خودمان بررسی کنیم برای مثال شبکه‌های معاند در مورد ویروس کرونا تمرکز بر ایران دارند و در آن هم رویکرد اخبار این شبکه‌ها به سمت نگاه‌های منفی است که به دنبال القای ناکارآمدی است. یعنی در اینجا توجه به ابعاد رسانه‌ای بیش از حد است.
وی ادامه داد: آمریکا آزمایشگاه‌های سطح سه و چهار بسیاری در سطح منطقه و جهان دارد و اساسا امکان و ظرفیت اقدامات جنگ زیستی را در اختیار دارد.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه این سه عامل در کنار هم گزینه جنگ بیولوژیک با هدف اقتصادی را تقویت می‌کند، اما این مهم نیازمند یک شرط کافی است توضیح داد: باید نقشه ژنوم ویروس در آزمایشگاه مورد بررسی و با نقشه ژنوم اولیه مقایسه شود و ویروس شناسان به ما بگویند این ویروس جدید چه تغییراتی کرده است. بخشی از امکانات ترسیم ژنوم ویروس در کشور وجود دارد. در این بخش نیازمند آزمایشگاه‌های سطح ۳ و ۴ هستیم. ما امسال موفق شدیم یک آزمایشگاه سطح ۳ در بخش دفاع تولید کنیم تا بتوانیم مطالعات ایمنی این بخش را انجام دهیم.
جلالی با بیان اینکه با توجه به آنچه گفته شد به طور قاطع نمی‌شود گفت که این ویروس، یک سلاح بیولوژیکی است متذکر شد:، ولی بخش زیادی از این ویژگی‌ها را دارد که مطالعه روی آن نیازمند زمان است. یکی از اقداماتی که باید انجام دهیم این است که سیستم تشخیصیمان را هم به لحاظ ابزار و هم به لحاظ مهارت ارتقا دهیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار