شهردار اصفهان تاکید کرد:
تابناک: شهردار اصفهان مساجد را محور پویایی شهر و فعالیت مردم عنوان کرد و گفت: قرار است اصفهان، شهري مسجد محور شود.
کد خبر: ۸۳۴۰۰
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲ 26 August 2015
به گزارش تابناک به نقل از ايمنا، دکتر مهدي جمالي‌نژاد؛ صبح امروز در دیدار با دبیر اجرایی رسیدگی به امور مساجد استان و مدیران اجرایی مناطق مرکزی رسیدگی به امور مساجد اصفهان اظهار کرد: شهرداري‌ها اولين خاكريز تعامل با مردم هستند، دستگاه‌هاي دولتي بسياري در شهر اصفهان و كشور وجود دارد كه مي‌توان از آن‌ها نام برد اما هيچ دستگاهي نيست كه مانند شهرداري‌ها ارتباط تنگاتنگي با مردم داشته باشد.

وي در رابطه با اينكه انتخاب شهردار، انتخابي غير مستقيم و توسط مردم است، افزود: در هيچ كجا چنين وضعيتي وجود ندارد كه مردم از محله‌هاي و از شهرهاي مختلف گرد هم جمع شوند و تحت عنوان انتخابات، اشخاصي را به عنوان اعضاي شوراي شهر انتخاب كنند كه از جنس خودشان در همان محله و
شهر هستند و آنها را مسئول كرده تا شخصي را به عنوان شهردار برگزيند.

شهردار اصفهان ثمره چنين انتخاباتي را ارتباط بسيار نزديك بين دولت و مردم خواند و ادامه داد:ا گر مردم از مديران محلي خودشان راضي باشند، اين امري به محله آنها تسري پيدا كرده و بعد از آن استان و به يقين بعد از آن هم اين رضايت به سطح كشورشان تسري پيدا مي‌كند.

جمالی‌نژاد اظهار کرد: شهردار شخصي است كه به راحتي مي‌تواند در مسائل و حوزه‌هاي مختلف ورود پيدا كند و مشكلات مردم را حل كند، و به همين صورت دسترسي مردم هم به اعضاي شوراي شهر و همينطور شهردار آسان‌تر است.

وي با بیان این‌که شهرداري‌ها مي‌توانند اعتماد و رفاقت به نظام را تا حد زيادي افزايش دهند، عنوان کرد: از شما استدعا دارم در حوزه اداره شهر ما را ياري كنید و يقين بدانید كه نزديك‌ترين، بهترين و دوستانه‌ترين ارتباط را افراد كارمند يك اداره با حوزه كاري خودشان دارند.

جمالي نژاد در خصوص پیگیری امور مساجد در اصفهان خاطر نشان كرد: قرار است اصفهان، شهري مسجد محور شود.

وی ادامه داد: رويه جديد ما اين است كه اگر قرار بر تاسیس فرهنگسرا، ورزشگاه و غيره در شهر است، در كنار مساجد باشد تا اصل مسجد محوري فراموش نشود چراكه هرچه اين تعامل بين مردم و مساجد بيشتر شود، به تناسب حس تعلق مردم به محله خودشان نيز بيشتر خواهد شد.

وي با بیان این‌که متاسفانه در شهرداري اصفهان، حدود 90 تا 100 درصد هزينه‌هايي كه در حوزه خدمات شهري انجام مي‌شود، بيهوده است، گفت: این امر با آموزش‌هاي شهروندي صحيح قابل پيشگيري است، اما چون ما نتوانسته‌ايم در بدنه‌هاي مختلف مردم رخنه كنيم، آموزش‌هاي موثر را نداشتيم و بسياري از آن‌ها براي ما هزينه‌هاي سربار بوده و خواهد بود.

شهردار اصفهان گفت: حضور مستقیم مدیران مناطق مرکزی رسیدگی به امور مساجد در این اماکن مذهبی و البته فرهنگی، باعث مي‌شود مساجد به عنوان محور فعاليت مردم و پويايي شهر شناخته شود و به گونه‌اي شود كه غير از مباحث مذهبي، مساجد بتوانند به مباحث آموزش شهروندي نيز ورود پيدا كنند.

به گفته جمالی‌نژاد، اگر در اين مسير قرار بگيريم مسلما از بسياري از هزينه‌هايي كه بيهوده صرف مي‌شود، جلوگيري خواهد شد و به توسعه شهر كمك مي‌شود.

وی اظهار کرد: مساجد نه تنها مي‌توانند محور گسترش مباحث ديني بلكه قادرند موتور توسعه شهري در جهت مسائل شهروندي باشند و كمك كنند به مردم تا وظايف خود را بهتر بشناسند و به نوعي به مسئولين خودشان اعتماد پيدا كنند.

وی عنوان کرد: شهرداري اصفهان به تناسب كلانشهر بودن و اينكه اقوام و اديان مختلفي را در خود جاي داده، وظايف بسياري دارد و اداره چنين شهري پيچيده‌تر خواهد بود.

وي با ذكر اين نكته كه اگر مردم به صورت جدي و به دلخواه خود در مسير كمك به اداره شهر حضور نداشته باشند، ادامه داد: يقينا شخص شهردار به تنهايي نمي‌تواند شهر را به گونه‌اي كه شايسته است اداره كنند، مردم بايد به مسوولين در اداره شهر كمك كنند و مساجد مي‌توانند در مردم شهر اين اشتياق براي كمك‌رساني و حضور فعال را به وجود آورند.

به گفته جمالي نژاد، مساجد مي‌توانند همانگونه كه فضاي معنوي بسيار مطلوبي را در شهر به وجود آورده‌اند، دستگاه‌هاي دولتي را را در مسير آموزش جدي مردم براي حضور موثر در جامعه ياري كنند تا به هدفي كه در تمامي برنامه‌هاي اخير شهرداري مدنظر بوده، برسند.

وي با عنوان اين نكته كه در شهرداري اصفهان هيچ‌ وقت خساستي در خصوص پرداخت هزينه‌هاي امور مساجد نبوده، تصريح كرد: شهرداري مسئوليت خود را در اين حوزه بسيار جدي گرفته و ما در شهرداري اصفهان كميته مساجد را داريم و براي آن اعتبارات خاصي را در نظر گرفته‌ايم که هميشه مورد حمايت دستگاه شهرداري بوده و هست.

شهردار اصفهان، كمك و ورود به امور مساجد را از جمله وظايف ذاتي خود دانست و گفت: ارتباط بين خادمين در مساجد و مسئولين دولتي بايد متقابل باشد تا ارتباطي صميمانه‌تر شكل گيرد، شايد خيلي از مباحث با پول و امكانات صفر حل نشود و اينجاست كه ما بايد تعامل و هم‌فكري لازم را با يكديگر داشته باشيم تا مشكلات حل شود.

جمالي نژاد در خاتمه این دیدار خاطر نشان كرد: اگر بتوانيم حداقل فصلي يكبار جلساتي را بين خادمين مساجد و مسئولين دولتي برگزار كنيم، مسلماً مي‌توانيم شهر را در مسير توسعه و روند مسجد محور شدن، به صورت هرچه بيشتر ياري كنيم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار