کد خبر: ۸۳۸۲۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۸ 11 April 2020

داستان اینبار آنقدر چندش آور است که حتی قلم نیز لغزیدن روی کاغذ را خوش نمی‌دارد!
صحبت از ارث، حق وارث‌ است، اما نه آن هنگام که نفس مورِّث به شماره افتاده و هنوز دست از جدال با مرگ نکشیده است!

درست در زمانی که تمام توان پزشکان عمومی و انجمن‌ و تشکیلات صنفی و علمی آنان در حال استهلاک از مواجهه با یک بحران تمام عیار و نفس‌گیر است و همّ و غمّ این گروه از سویی یافتن حداقلِ تجهیزات حفاظتی برای دوام آوردن در این شرایط سنگین و خرد کننده و از دیگر سو جستجوی دستی حمایتگر و همکار است، گروهی سودجو، انحصارگر و بی‌بهره از اخلاق حرفه‌ای فرصت را برای جهش در جهت حصول منافع ناحق خود مغتنم یافته و باز با دستاویزهای غیرعلمی و نامعقول سعی در ماهی گرفتن از آب گل آلود نموده‌اند.

اینبار ناامید از اعمال نفوذ در دیوان عدالت، مجلس، نظام پزشکی و ناکام از تمام روش‌های زشتِ تخریبی و تبلیغی قبل، با ایجاد ذهنیت نادرست و طرح فرض غلط، در جلب نظر اعضای هیأت محترم ممتحنه و ارزشیابی بورد برای به انحصار درآوردن خدماتی مانند تزریق فیلر و بوتاکس و استفاده از دستگاه‌های لیزر مو و زیبایی را کوشیده‌اند!

هرچند این‌بار نیز این تیر رها شده از کمان سودجویی راهی جز اصابت به سنگ ندارد و نهایتاً تکلیف اختلافات بین رشته‌ای باید از مسیر قانونی تعریف شده یعنی کمیته تعیین صلاحیت حرفه‌ای روشن گردد، توضیحاتی برای تنویر ذهن جامعه محترم پزشکی کشور خالی از لطف نیست ؛

۱- در بحران حاضر، خط مقدم مواجهه با کرونا در اورژانس‌ها، درمانگاه‌ها، بخش‌های بیمارستانی و ... پزشکان عمومی هستند که عملاً ثابت نموده‌اند در پایین‌ترین سطوح خودایمنی و حفاظت، سلامت بیمار را بر جان خود مقدم دانسته و به شعار اکتفا ننموده‌اند.

دوستان انحصارگر که نگران عوارض سوختگی سطحی ناشی از لیزر یا افتادن پلک بیمار از تزریق بوتاکس هستید، چگونه است از بابت مرگ و میر فاجعه‌آمیز همان بیماران و فشار مراجعات به مراکز درمانی نگران نیستید؟ چرا ماهی شده و کارد را به خود حرام کردیده‌اید؟ چرا تمام نگرانی‌های شما صرفاً مختص مواردی است که فاقد خطر و واجد پول است؟!

۲- این بار کوریکولوم آموزشی را بهانه ساخته و نبودن تکنیک‌های زیبایی در کوریکولوم آموزشی دوره پزشکی عمومی را دستاویز ساخته‌اید. مگر بیماری کرونا در کوریکولوم پزشکی عمومی بود؟! در جایی که رشته‌های دیگر مانند طب‌اورژانس، عفونی، داخلی، اطفال، بیهوشی و حتی رشته‌های جراحی به سهم خود با این بحران دسته و پنجه نرم می‌کنند، فقط کوریکولوم آموزشی شماست که با این مقولات بیگانه است؟! چگونه است که کوریکولوم شما نیز مانند زمینه‌های نگرانی و دلسوزیتان فقط محدود به مقوله‌های پول‌ساز و بی‌دردسر است؟!

۳- در هیچیک از کشورهای پیشرفته دنیا، لیزر موی زاید ارتباطی به پزشکی ندارد. کاربر دستگاه باید با اصول فیزیک و امواج آشنا باشد و از سویی حق مردم است که از پیشرفت تکنولوژی با حداقل هزینه سرباری بهرمند باشند. بر چه اساسی آنچه به کوریکولوم آموزشی تشخیص بیماری‌های پوست کوچکترین ارتباطی ندارد را مصادره به مطلوب نموده‌اید؟!

بعلاوه، پزشکان عمومی حاضرند در قیاس با این دوستان مدعی در یک امتحان یکسان از نظر معلومات مبانی لیزر و مهارت کاربری آن مورد سنجش قرار‌گیرند تا “سیه روی شود هر که در او غش باشد”!

۴- ما می‌دانیم و شما هم می‌دانید که اینبار هم از این سودای خام طرفی برنخواهید بست. هیچ کجای دنیا با استانداردهای درمانی و بهداشتی بالاتر و پایین‌تر از کشور ما، اینگونه که شما می‌خواهید و مدعی گشته‌اید نیست و طبعاً اینجا نیز چنین نخواهد شد. گر چه این را نیز می‌دانیم که استدلال و احتجاج بیش از این نیز زیاده خواهی شما را متوقف نمی‌کند. تنها چیزی که می‌تواند این جدال حرفه‌ای بی‌منطق و این توقعات غیرعلمی را چاره‌ساز باشد، پیروی از اصول اخلاق حرفه‌ای و احیای دیدگاه درمانگرانه به جای کاسبکارانه است.

گفت چشم تنگ دنیا دوست را
یا قناعت پر کند یا خاک گور

 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار