مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ‌ها، مراتع و آبخیز داری کشور با بیان اینکه در کنار بیمه دام‌ ها باید مراتع را نیز بیمه کنیم، گفت: این طرح در منابع طبیعی و آبخیز داری در حال بررسی است.
کد خبر: ۸۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۶ 28 February 2015

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ‌ها، مراتع و آبخیز داری کشور با بیان اینکه در کنار بیمه دام‌ ها باید مراتع را نیز بیمه کنیم، گفت: این طرح در منابع طبیعی و آبخیز داری در حال بررسی است.

به گزارش فارس :، سید علی خلیل‌پور ظهردر کارگروه ملی ساماندهی کوچ عشایر و مدیریت چرای زاگرس میانی در همدان، تبدیل دریاچه‌ها به کویر را تأسف‌بار خواند و اظهار کرد: نگاه به کویر، آرامش ‌بخش است ولی زمانی که در مقابل کویر های حاصل از خشکسالی قرار می ‌گیریم جز اندوه و تاسف چیزی ندارد.

وی با تأکید بر اینکه بحران آب و مراتع طبیعی از بحران‌ های مهم امروز کشور است، نیاز به جهاد واقعی در این حوزه با مشارکت نهادهای مختلف را خواستار شد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه حفظ نظام اجتماعی عشایر، به عنوان خزانه و ارزش ژنتیکی خاص باید انجام شود، افزود: عشایر از فیزیک فرهنگ و اجتماعی به خصوصی برخوردار هستند.

وی با تأکید بر اینکه «کوچ» به جامعه عشایری معنا می ‌دهد، ابراز داشت: ذخایر جوامع عشایر باید حفظ شوند.

خلیل ‌پور با بیان اینکه استان‌ ها می‌‌توانند آهنگ کوچ و زمان ورود خروج دام‌ ها و همچنین تعداد آنها را کنترل کنند، این امر را مانع از بروز فشار بر مراتع دانست.

وی از جا به‌ جایی 15 روزه کوچ عشایر از 15 اردیبهشت ماه سال 94 به یکم اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: با شرایط جوی موجود تنها راه پیش رو این موضوع است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: اگر شرایط تغییر کند با برگزاری جلسه‌ ای فوری، تقویم کوچ را جا به ‌جا خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه می‌ توانیم با درخواست از دامداران ثابت، عبور عشایر از مراتع آنها را داشته باشیم، گفت: البته باید از اسکان عشایر در این مناطق جلوگیری شود.

خلیل‌ پور در ادامه موضوع دیگر را تأمین علوفه عشایر دانست و ابراز داشت: خرید علوفه با هر میزان اعتبار مورد نیاز، باید تامین شود چراکه آینده پوشش گیاهی کشور در میان است.

وی شرایط فعلی را بحرانی خواند و افزود: باید از ظرفیت موجود در همه نهادها استفاده کرده و دامداران غیر مجاز را تعیین تکلیف کنیم.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ‌ها، مراتع و آبخیز داری کشور تصریح کرد: می‌ توان از روستاهای خالی از سکنه به عنوان سکونت موقت عشایر استفاده کرد.

وی با بیان اینکه در کنار بیمه دام‌ ها باید مراتع را نیز بیمه کنیم گفت: این طرح در منابع طبیعی و آبخیز داری در حال بررسی است.

خلیل‌ پور بیان کرد: باید شرایط فروش و استفاده بهینه از دام عشایر انجام گیرد تا دام مازاد بر مراتع استان‌ های مقصد از میان برداشته شود.

وی با تاکید بر خطبه 115 نهج ‌البلاغه اظهار داشت: همه برای نزول باران دعا کنیم تا به لطف خداوند متعال از شرایط فعلی خارج شویم.   

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار