تابناک گیلان/ با نزدیک شدن به شروع کار مجلس یازدهم، قشرهایمختلف مردم به ویژه فعالان سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای با طرح انتظاراتشان از نمایندگان برای چهار سال آینده، شعار‌ها و وعده‌های آن‌ها را یادآوری کرده تا اولویت‌ها و اهدافشان را فراموش نکنند.
کد خبر: ۸۴۵۴۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۲ 03 May 2020

 

تابناک گیلان/ با نزدیک شدن به شروع کار مجلس یازدهم، قشرهایمختلف مردم به ویژه فعالان سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای با طرح انتظاراتشان از نمایندگان برای چهار سال آینده، شعار‌ها و وعده‌های آن‌ها را یادآوری کرده تا اولویت‌ها و اهدافشان را فراموش نکنند.
 
 
با نزدیک شدن به شروع کار مجلس یازدهم، قشرهایمختلف مردم به ویژه فعالان سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای با طرح انتظاراتشان از نمایندگان برای چهار سال آینده، شعار‌ها و وعده‌های آن‌ها را یادآوری کرده تا اولویت‌ها و اهدافشان را فراموش نکنند.

به گزارش «تابناک»؛ شروع کار مجلس یازدهم امید‌های بسیاری را در دل مردم ایجاد می‌کند؛ مجلسی انقلابی با دورنمای حل مشکلات کشور به خصوص در شرایط تحریمی و فشار مضاعف بحران کرونا که می‌طلبد قوای سه گانه و تمامی نهاد‌ها و ارگان‌ها با تمام قوا پای کار آمده و باری از دوش مردم و مملکت بردارند. قطعا در این وضعیت حضور نمایندگان تازه نفس، با انگیزه و با عزم اصلاح امور می‌تواند موانع بسیاری را از سر راه بردارد.

اما انتظارات مردم از مجلس یازدهم چیست؟

صداقت و شفافیت

در مجلس دهم حرف‌های زیادی درباره شفافیت آرا و مواضع نمایندگان زده شد؛ اما در نهایت طرحی برای اصلاح آیین نامه داخلی مجلس تصویب نشد که به موجب آن، آرای نمایندگان به طرح‌ها و لوایح به اطلاع مردم رسانده شود. انتظار طیفی از مردم، پیگیری این شفافیت در مجلس یازدهم است تا سنگ بنایی برای ادوار دیگر پارلمان باشد. این همان صداقت و اتاق شیشه‌ای نمایندگان خانه ملت با ولی نعمتان خود است که به گفته جوانی ۲۸ ساله امروز مردم بیش از هر چیزی به راست گویی نیاز دارند.

تلاش برای فعال‌تر کردن دولت برای حل مشکلات

برخی کارشناسان بر این باورند که دولت‌ها در دوره دوم کار خود تلاش کمتری برای حل مشکلات کشور می‌کنند که با نزدیک شدن به پایان عمرشان این وضعیت بدتر هم می‌شود؛ از این روی، تاکید فعالان سیاسی، وادار کردن مجلس یازدهم به تحرک بیشتر دولت برای خدمت به مردم است. علی اکبر رائفی پور از چهره‌های مطرح سیاسی در این باره می‌گوید: «مهمترین کار مجلس، وادار کردن دولت به تحرک بیشتر است. باید دید این مجلس موفق به کار کشیدن از دولتمردان چغر و بد بدن می‌شود یا نه؟!»

توجه به پتانسیل جوانان در کار‌های پژوهشی

توجه به جوانان و استفاده از ظرفیت آن‌ها همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری به تمامی دستگاه‌ها بوده که این شامل مجلس شورای اسلامی می‌شود. در همین باره، مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان بازوی پژوهشی پارلمان تلاش کرد در چند سال گذشته نظرات کارشناسی درباره طرح‌ها و لوایح یا موضوعات مهم روز به نمایندگان و حتی روسای قوای سه گانه و سایر مراجع مسئول ارائه کند. به رغم تمامی این تلاش‌ها باز هم تاکید بدنه دانشگاهی و اندیشمند جامعه، بهره گیری مجلس از کار‌های پژوهشی است. در این باره علی شمسی پور، عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر می‌گوید: «پاشیده شدن تیم‌های قوی پژوهشی و ناامیدی نسل جوان و نخبه کشور از خسارات عظیم کند شدن یا توقف طرح‌های کلان ملی شورای عتف (شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری) است. پیگیری این مساله از وظایف مهم منتخبین دغدغه‌مند مجلس یازدهم است.»

تحول در کارکرد قوه مقننه

در ایام رقابت‌های انتخاباتی بیشتر کاندیدا‌ها، عمدتا اصولگرا سخنانی از باب ضرورت تحول در کارکرد مجلس به خصوص از بعد نظارتی آن مطرح می‌کردند که به نظر می‌رسد این موضوع هم به مطالبه قشری از مردم تبدیل شده است. در این باره یاسر جبرائیلی از چهره‌های اصولگرا و اقتصاددان تاکید می‌کند که مجلس یازدهم باید مجلس تحول باشد. سپردن این مجلس به کسانی که به نام نیرو‌های انقلاب می‌خواهند مسیر گذشته را ادامه دهند، مردم را از جریان انقلابی ناامید خواهد کرد.

در این میان، زمزمه‌هایی از تلاش برای تغییر نحوه ریاست مجلس و تغییرات در هیات رییسه در دوره بعدی شنیده می‌شود؛ موضوعی که بیشتر از سوی منتخبان تهران بیان شده تا جایی که الیاس نادران منتخب تهران بزرگترین دستور مجلس را برگرداندن دوباره به راس امور دانسته؛ با این رویکرد که مجلس لاریجانی به مجلس شورای اسلامی تبدیل شود. سید نظام موسوی دیگر منتخب تهران هم در واکنش به این صحبت نادران گفت که مجلس لاریجانی" فقط یک "اسم" نیست بلکه یک "رسم" است. اسم مهم نیست، رسم را باید برانداخت.

طبعا هر یک از این منتخبان طرفدارانی دارند که به نظر می‌رسد آن‌ها به پشتوانه انتظارات این قشر از جامعه چنین موضوعی را مطرح می‌کنند. شاید این انتظار بخشی از جامعه باشد.

وحدت و همدلی و فراموش کردن رقابت‌های انتخاباتی

وحدت و همدلی برای حل مشکلات کشور موضوعی مهم است که همواره تمامی فعالان سیاسی و مسئولان بر آن تاکید داشته اند. انتظار همه از مجلس یازدهم، پرهیز از طرح موضوعات اختلافی و تمرکز بر حل مشکلات و حتی داشتن وحدت بین تمامی طیف‌های فکری است. رقابت‌های انتخاباتی تمام شده و امروز همه باید موانع موجود برای زندگی بهتر مردم را بردارند.

بهبود وضعیت معیشت و ایجاد اشتغال

همواره شعار دولت‌ها و مجالس، بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی بوده که بررسی میزان موفقیت آن‌ها در این مجال نمی‌گنجد، مجلس یازدهم هم از این قاعده مستثنی نیست. منتخبان امروز و کاندیدا‌های دیروز در رقابت‌های انتخاباتی شعار‌هایی با این محتوا داده اند که امروز انتظار مردم به ویژه قشر جوان عمل به این وعده مهم است. در کنار آن باید وضعیت بازنشستگان و معلمان و کارگران در این وانسفای اقتصاد کرونایی هم مورد اهمیت قرار گیرد.

انتظار می‌رود نمایندگانی که وجاهت خود را از رای مردم کسب کرده اند، در دوران چهار ساله پیش روی، تمام تلاش خود را برای عمل به این انتظارات و وعده‌های خود قرار دهند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار