درباره همایش وحدت اصولگرایان؛
سه ضلعی مؤتلفه، ایثارگران و پایداری که می‌گویند تاکنون ٤٠ جلسه وحدت‌ساز برگزار کرده‌اند، روز پنجشنبه هم نخستین همایش خود را پشت درهای بسته برگزار کردند. آنها، اما فقط یک سه‌ضلعی از چندضلعی اصولگرایی‌اند که..../هسته اوليه اين اتحاد بين جمعيت ايثارگران، مؤتلفه و جبهه پايداري در حال تشكيل است و به نظر مي‌رسد كه بايد در آينده نزديك شاهد پيوستن ساير دسته‌ها و گروه‌هاي اصولگرا به ....
کد خبر: ۸۴۶۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۱ 29 August 2015
به گزارش تابناک بوشهر:روز پنج شنبه گذشته در سالن شهید لاجوردی مجتمع فرهنگی شهدای مؤتلفه همایش وحدت اصولگرایان برگزار شد.  اصولگرایان درحالی آماده ورود به کارزار انتخابات مجلس دهم می‌شوند که تصمیم بر این است که با محور قرار گرفتن «شورای فقها» و تاکید اضلاع اصولگرایی بر این مدل،‌ با دستیابی به یک ائتلاف حداکثری و وحدت گفتمانی زودتر از دوره‌های قبل آماده حضور در انتخابات شوند.

این همایش که پشت در های بسته برگزار شد روایت های و تحلیل های متفاوتی را از سوی رسانه ها در بر داشت که در ادامه  به دو روایت از دو روزنامه اصولگرای «جوان»  و  اصلاح طلب « شرق»می پردازیم. 

روایت نخست
روزنامه اصولگرایی جوان با تیتر« گام بلند "نيروهاي انقلاب" براي وحدت» گزارش خود شروع کرده بود. که در ادامه بخشی از گزارش روزنامه جوان از این همایش می آید:

اين روزها گام‌هاي اصولگرايان براي حضور يكپارچه در عرصه انتخابات هر روز جدي‌تر از قبل مي‌شود و همايش‌هاي گوناگوني در اين‌باره بين گروه‌‌هاي  مختلف در حال برگزاري است. همايش‌هايي كه از يك سال پيش به رهبري حجت‌الاسلام تقوي رئيس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه در حال برگزاري است. 

روندي كه پس از پيروزي روحاني در انتخابات رياست جمهوري آغاز شد و در حقيقت مسيري بود كه بسياري از اصولگرايان به دنبال آن بودند و به نظر مي‌رسد با نزديك شدن به انتخابات مجلس شوراي اسلامي و شديدترشدن رقابت‌هاي انتخاباتي ضرورت آن هر روز بيش‌تر از قبل احساس مي‌شود. 
هسته اوليه اين اتحاد بين جمعيت ايثارگران، مؤتلفه و جبهه پايداري در حال تشكيل است و به نظر مي‌رسد كه بايد در آينده نزديك شاهد پيوستن ساير دسته‌ها و گروه‌هاي اصولگرا به اين اتحاد باشيم. 

اتحادي كه با وجود رقابت‌هاي سنگين در انتخابات غير قابل اجتناب است. آخرين گام در اين مسير اجلاسي بود كه با حضور طيف‌هاي مختلف اصولگرايان در روز يك‌شنبه برگزار شد و به نظر مي‌رسد گامي جدي در مسيري باشد، از آنچه اصولگرايان براي پيروزي در عرصه انتخابات به دنبال آن بوده‌اند. 

تلاش براي اختلاف‌افكني بين اصولگرايان؛ با اين همايش سؤال جدي كه در ادامه مطرح مي‌شود، اين است كه قدم بعدي اصولگرايان در اتحاد چه خواهد بود و چگونه مي‌توان اين مسير را با موفقيت طي كرد و به نقطه مطلوب رسيد؟

دراين ميان آنچه كه نشان مي‌دهد چنين همايش‌هايي در مسير موفقيت قدم برمي‌دارد، نگراني‌ها‌يي كه از اين مسئله در جبهه مقابل ابراز مي‌شود و مهم‌ترين آن ايجاد تفرقه بين اصولگرايان است كه بارها به صورت علني ابراز شده است.

در اين ميان بارها و بارها و در بزنگاه‌هاي تاريخي هرگاه جريان اصولگرا دست به برگزاري همايش زده يا كنار هم نشسته‌اند تا زمينه‌هاي تحقق وحدت را بررسي كنند، جماعت تجديدنظرطلب نگران شده و تلاش داشته تا با انتشار مطالب متعدد در رسانه‌هاي زنجيره‌اي خود چنين اقدامي را غير‌ممكن القا كند.

واقعيت اين است كه «‌تشديد اختلافات بين فراكسيون اصولگرايان و رهروان ولايت در مجلس نهم» يكي از ترفندهاي جريان دوم خرداد براي به چالش كشيدن رقيب و نزديك شدن به قدرت رسمي است؛ تلاش دارد آن را به گسلي غيرقابل ترميم در جناح رقيب تبديل كند و آن را به عنوان ابزاري براي جلوگيري از هر گونه وحدت مؤثر در جريان رقابت‌هاي انتخاباتي تبديل كرده و نتايج خود را حاصل كند.

البته تاكتيك به تفرقه كشاندن اصولگرايان موضوع جديدي نيست و به سال‌هاي قبل باز‌مي‌گردد و همانطور كه اشاره شد از همان آغاز روي كارآمدن دولت يازدهم هم فرصتي مناسب براي رسانه‌هاي جريان تجديدنظرطلب فراهم شد تا با عملياتي خاص تحولات مجلس اصولگرايي نهم را زير ذره‌بين خود برده و با بازي‌هاي مختلف ضمن به تخاصم كشاندن روابط اصولگراهاي اين قوه «مجلس نهم را سرعت‌گيري در مسير دولت يازدهم» القا كنند. 
 
روایت دوم
و اما روزنامه اصلاح طلب شرق نزدیک به حزب کارگزان با تیتر «  تنها سخنران سه‌ضلعی اصولگرایی» به استقبال این همیش می رود و در ادامه می افزاید: 

همایشی که تابلو وحدت اصولگرایی را بر دوش می‌کشید، بدون حضور ستون‌هایش برگزار شد؛ رؤسای جامعتین (جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين حوزه علميه قم) همان‌ها که بارها از سوی بزرگان اصولگرا تنها محور وحدت و ائتلاف در اصولگرایی معرفی شده‌اند؛ پنجشنبه عذر تقصیر خواستند و نیامدند. به‌جای آنها آیت‌الله مصباح‌یزدی، سخنرانی کرد و سخنرانی‌اش را هم در غیاب خبرنگاران رسانه‌های رسمی، روابط‌عمومی حزب مؤتلفه یک روز بعد منتشر کرد.

سه ضلعی مؤتلفه، ایثارگران و پایداری که می‌گویند تاکنون ٤٠ جلسه وحدت‌ساز برگزار کرده‌اند، روز پنجشنبه هم نخستین همایش خود را پشت درهای بسته برگزار کردند. آنها، اما فقط یک سه‌ضلعی از چندضلعی اصولگرایی‌اند که اصرار دارند، بگویند اصولگرایان بر محور ایده آنها به اشتراک رسیده‌اند.

اولین‌بار «مجتبی شاکری»، عضو جمعیت ایثارگران انقلاب، بحث محوریت شورای فقها را در روند وحدت اصولگرایی مطرح کرد. او گفته بود: «‌در جلسات متعدد سه‌ضلع اصولگرایی؛ پایداری، مؤتلفه و ایثارگران، توافق شده است شورای فقها، یعنی آیات «مصباح»، موحدی و یزدی در رأس تصمیم‌گیری باشند». شورای فقها ایده‌ای است که نخستین‌بار در جبهه پایداری پیاده شد. آنها اعلام کردند، حتی بعد از تبدیل‎شدن‎شان به حزب هم ساختار شورای فقها را حفظ می‌کنند. چند روز قبل هم خبرگزاری فارس تیتر زد «شورای فقها» محور وحدت اصولگرایان شد. این در حالی است که اصولگرایان تاکنون تنها و فقط از جامعتین به عنوان محور وحدت سخن گفته‌‌اند و «مصباحی‌مقدم»، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، صراحتا گفته است که شق سومی را قبول ندارند. او گفته بود: «این یک ادعاست و نه چیزی بیشتر. من موضع جامعه روحانیت مبارز را به صورت قاطع می‌گویم. بنای ما بر این است که در قالب دو جامعه مسائل را پیش ببریم و ضلع سومی را قبول نداریم».

 حجت‌الاسلام ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز، هم در نقل‌قولی به خبرآنلاین گفته بود آيت‌الله «مصباح‌یزدی» در نشست با آيات «يزدي» و «موحدي‌کرماني» عنوان کرده است هر چه جامعتين اعلام کنند می‌پذيرد. این یعنی «مصباح» قرار است پذیرنده تصمیمات باشد، نه یکی از اضلاع تصمیم‌ساز. حتی «حمیدرضا ترقی»، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه، هم با ابراز تعجب از تیتر گزارش فارس به «شرق» گفته بود: «تا‌به‌حال من چنین چیزی نشنیده بودم. بحث شورای فقها اصلا مطرح نبوده است».

همایش روز پنجشنبه هم تا حد زیادی تأییدکننده همین ادعا بود که اصولگرایان قرار نیست و نمی‌خواهند تن به ایده این سه‌ضلعی بدهند. آن‌طور که خبرگزاری فارس گزارش داده است برای آن همایش از آیات موحدی‌کرمانی، دبیر جامعه روحانیت مبارز و یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نیز دعوت شده بود ولی گفته شد که به دلیل سفر آیت‌الله موحدی‌کرمانی، پیام تصویری وی در این همایش پخش شد و آیت‌الله یزدی نیز که بنا به کسالت جسمی نتوانسته بود در این همایش حضور یابد، حجت‌الاسلام تقوی به نمایندگی از وی سخنرانی کرد. این در حالی است که متن پیام رئیس جامعه روحانیت مبارز و سخنرانی آیت‌الله تقوی در این همایش منتشر نشده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار