مسئول تیم کاوش شهر زیرزمینی سامن با بیان اینکه فصل پنجم کاوش سامن به پایان رسید، گفت: در فصل پنجم کاوش دستکند سامن یک رشته قنات و مجموعه زیرزمینی جدید در سامن کشف شد.
کد خبر: ۸۶۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸ 01 September 2015
مسئول تیم کاوش شهر زیرزمینی سامن با بیان اینکه فصل پنجم کاوش سامن به پایان رسید، گفت: در فصل پنجم کاوش دستکند سامن یک رشته قنات و مجموعه زیرزمینی جدید در سامن کشف شد.

به گزارش فارس؛علی خاکسار با بیان اینکه در ادامه کاوش‌های زیرزمینی دستکند سامن در سال‌های گذشته، کاوش آن در فصل پنجم به موارد جدیدی رسید، اظهار کرد: برنامه بررسی، پیگردی و کاوش در فصل پنجم انجام شد و موفق شدیم ضمن برقراری ارتباط چند کارگاه زیرزمینی به آثار بسیار ارزشمندی دست پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: در ادامه پیگردی در ضلع شرقی کارگاه اصلی و از طریق یک کانال زیرزمینی به یک رشته قنات برخورد کردیم و مجدد در ادامه پیگردی که بعد از قنات انجام شد منجر به شناسایی یک مجموعه زیرزمینی جدید شد.

مسئول تیم کاوش شهر زیرزمینی سامن ادامه داد: وجود قنات، دسترسی افراد و ساکنان مجموعه به آب بسیار نکته حائز اهمیتی است که نشان از وجود مدیریت و اقامت طولانی‌مدت در این مجموعه دارد.

وی با بیان اینکه اشیاء، آثار متعدد و متنوعی طی کاوش کشف شد، افزود: ظروف سفالی، اشیای فلزی و قطعات سفالی مربوط به یک دوره تاریخی از این دستکند کشف شد که تاریخ‌گذاری محوطه و مجموعه ما را بسیار کمک می‌کند.

خاکسار با تأکید بر اینکه وجود قنات مشکلی برای دستکند ایجاد نمی‌کند، افزود: قنات دو تا سه متر زیر مجموعه قرار دارد و به هیچ عنوان مشکل رطوبت یا ورود آب به مجموعه را ایجاد نمی‌کند.

وی با بیان اینکه فصل پنجم با اعتبارات مانده از سال 93 انجام شد، تصریح کرد: برای آغاز عملیات کاوش فصل بعد منتظر تخصیص اعتبارات سال 94 هستیم.

مسئول تیم کاوش شهر زیرزمینی سامن در پایان با بیان اینکه در صورت تأمین اعتبار فصل جدید کاوش آغاز می‌شود، افزود: فصل ششم کاوش پس از بررسی نتایج فصل اخیر، انجام کارهای پژوهشی مورد نیاز و تکمیل گزارش فصل پنجم آغاز می‌شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار