رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اظهار کرد: براساس مطالعات انجام شده در سال ۹۸، یک میلیون و ۹۲ هزار هکتار کانون فرسایش بادی در استان اصفهان وجود دارد که سالانه ۱۲۴ میلیارد تومان به منابع زیستی و اقتصادی این استان خسارت می‌زند.
کد خبر: ۸۶۲۸۰۳
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۸ 14 June 2020

حسینعلی نریمانی با این توضیح که کانون‌های فرسایش بادی، مناطق فاقد پوشش گیاهی هستند که با وزش باد بیش از چهار متر بر ثانیه گرد و خاک ایجاد می‌کنند، خاطرنشان کرد: ۱۶ کانون فرسایش بادی در هشت شهرستان آران و بیدگل، اردستان، اصفهان، برخوار، خوروبیابانک، نطنز، نائین و کاشان شناسایی شده اند.

نریمانی با اشاره به وجود سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی بیابانی در استان اصفهان، اضافه کرد: نزدیک به ۶۵۰ هزار هکتار از این اراضی بیابانی، تپه‌های ماسه‌ای بادی است که در ۵۲ سال گذشته برای کنترل آن ۳۰ هزار هکتار مالچ‌پاشی و در کنار آن نهال کاری و بذرپاشی شده است.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان بیان کرد: طرح مقابله با بیابان زایی از سال ۱۳۴۷ در منطقه امامزاده آقا علی عباس نطنز در استان اصفهان آغاز شد و از آن سال تاکنون بیش از ۳۰۷ هزار هکتار جنگل دست کاشت در اراضی بیابانی استان ایجاد شده است.

وی ادامه داد: اجرای این طرح در سطح استان اصفهان از نظر اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی تأثیر بسزایی داشته که به حفظ بیش از ۷۰۰ کیلومتر جاده مواصلاتی، دو فرودگاه، راه آهن و ۳۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در پناه جنگل‌ها و تاغ‌زارها اشاره کرد.

منبع: ایمنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار