تابناک: رئیس شورای اسلامی شهر کاشان گفت: به لحاظ قانونی ارائه تحلیل‌ها و گفت و شنودهای نشست‌های شورای اسلامی شهر نمی‌تواند صورت قانونی و الزام اجرائی به خود بگیرد، اما بنا به وظیفه خود مشکلات و نارسائی‌ها و هم‌چنین راهکارهای خود را به عنوان نمایندگان مردم در پارلمان شهری به مدیران اجرائی شهر ارائه می‌دهیم تا آنان مسیری برای دستیابی به حل مشکلات در پیش روی خود داشته باشند.
کد خبر: ۸۷۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹ 01 September 2015
به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر کاشان، علی رسول زاده در نشست بررسی و ارائه راهکار ویژه برای بحران آب کاشان، خواستار مشارکت رسانه‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و ائمه جمعه و جماعات در بحث فرهنگ سازی و آگاه سازی مردم برای حل بحران آب دشت کاشان شد.

وی با بیان اینکه به لحاظ دغدغه مندی آماده همکاری با همه مدیران و مسؤلان اجرائی شهر برای حل بحران آب دشت کاشان هستیم، ادامه داد: به لحاظ قانونی ارائه تحلیل‌ها و گفت و شنودهای نشست‌های شورای اسلامی شهر نمی‌تواند صورت قانونی و الزام اجرائی به خود بگیرد، اما بنا به وظیفه خود مشکلات و نارسائی‌ها و هم‌چنین راهکارهای خود را به عنوان نمایندگان مردم در پارلمان شهری به مدیران اجرائی شهر ارائه می‌دهیم تا آنان مسیری برای دستیابی به حل مشکلات در پیش روی خود داشته باشند.

هم‌چنین عضو شورای اسلامی شهر کاشان با بیان لزوم اجرائی شدن مصوبات نشست‌های بررسی بحران آب کاشان خواستار برخورد قانونی با متخلفان و برداشت کنندگان غیرمجاز از چاه‌های موجود در اطراف شهرستان در کنار ایفای وظیفه مسؤلانه مدیران اجرائی با بحران کم آبی و فرهنگ سازی و ارائه الگوی درست و صحیح مصرف آب به شهروندان شد.

علی هاشمی طاهری افزود: متأسفانه در زمینه مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی مدیریت درستی اعمال نمی‌شود و اگر در مورد این بخش که 90 درصد از کل مصرف آب را به خود اختصاص داده راهکارهای مناسب ارائه و در مرحله اجرا قرار گیرد می‌توان به نتایج مناسبی دست یافت.

وی یادآور شد: مشکل بزرگ در این میان ضمانت اجرائی مصوباتی است که در نشست‌های مدیریتی مطرح می‌شود چرا که میان حرف و عمل فاصله بسیاری است و به خصوص درباره بحران آب که به عقیده کارشناسان با الگوی مصرف فعلی، کاشانی‌ها فقط تا 6 سال دیگر دارای آب مصرفی خواهند بود. ضمن دوری از قانون گریزی باید برخورد مسؤلانه‌تری با این بحران داشت.

هاشمی طاهری با اشاره به لزوم تغییر هر چه سریعتر شیوه آبیاری مزارع و باغات در بخش کشاورزی از غرقابی به تحت فشار و قطره‌ای و آموزش کشاورزان این زمینه تصریح کرد: حل بخش زیادی از بحران آب دشت کاشان باید از طریق مدیریت داخلی و در درون حوزه جغرافیائی کاشان انجام شود چون کم توجهی به این بحران از حدود 3 دهه پیش و به دست خودمان ایجاد شد و حالا نیز باید با همکاری همه مسؤلان و مردم و ارائه راهکار و برنامه بر این بحران غلبه کنیم.

با ارگان های پر مصرف برخورد شود

رئیس کمیسیون عمرانی و فنی شورای اسلامی شهر کاشان نیز در این نشست با اشاره به بی نتیجه بودن توقع رسیدن کمک از خارج از محدوده شهر کاشان برای غلبه بر بحران آب شهرستان از لزوم ایجاد همت مسؤلانه میان همه مدیران برای حل این بحران سخن گفت و افزود: تنها کشوری در جهان نیستیم که دچار چنین بحرانی شده به عنوان مثال باید از تجربیات کشورهائی که کمبود آب خود را با بهره گیری از شیوه‌هائی نظیر تعبیه دستگاه‌های تصفیه آب خصوصی در منازل و ادارات و استحصال مجدد از فاضلاب حل کرده‌اند استفاده کرد.

علی ثابت با بیان اینکه هر مسؤلی باید در حوزه کاری خود به دنبال رفع ایرادات و نارسائی‌های عدم مدیریت بحران آب باشد، تصریح کرد: متأسفانه برخی مدیران عادت به انداختن توپ مشکلات در زمین مسؤل دیگر دارند و مسلم است که با این شیوه نمی‌توان به حل بحران بزرگ آب کاشان پرداخت.

وی یادآور شد: باید با سازمان و دستگاهی که روزانه 1900 لیتر آب از چاه استحصال می‌کند و 1800 لیتر آن صرف آبیاری فضای سبزش می‌شود برخورد کرد.

ثابت خاطرنشان کرد: برای غلبه بر بخشی از بحران آب کاشان استفاده هر چه سریعتر از پساب‌ها و آب تصفیه شده فاضلاب‌ها در بخش فضای سبز شهری الزامی است.

هم‌چنین رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر کاشان با یادآوری اینکه در بخش کشاورزی لزوم ایجاد نگاه علمی و برنامه ریزی شده در قسمت آبیاری و تغییر شیوه به شدت احساس می‌شود، افزود: ایجاد نگاه هماهنگ در میان مسؤلان برای غلبه بر بحران آب کاشان لازم و ضروری است و با مدیریت یک پارچه حل بحران آب دشت کاشان دور از دسترس نیست.

حسن الماسی با بیان اینکه ایجاد و تعبیه سیستم آب شیرین کن‌ها در منطقه گرم و خشک کاشان لازم است، تصریح کرد: در طرح آمایش سرزمین تعیین کشت گیاهان و درختانی که نیاز کمی به آبیاری دارند و سازگار با اقلیم کاشان باید مورد توجه قرار گیرد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار