کد خبر: ۸۸۰۵۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱ 27 July 2020

محمد اسماعیل مطلق مشاور معاون بهداشت وزرات بهداشت در جلسه نشست اتخاذ راهکار و تمهیدات بهداشتی جهت برگزاری مراسم محرم حسینی در شرایط کرونا اظهار کرد: باتوجه به وضعیت کرونا قرمز در استان‌های خوزستان و لرستان باید برای اجرای برنامه‌های عزاداری ایام محرم برنامه‌ریزی‌های متناسبی صورت گیرد.

وی افزود: در تجمعات انسانی احتمال ابتلا به دلایل عدم رعایت فاصله فیزیکی بیش از یک‌ونیم متر، احتمال عدم تهویه مناسب، احتمال تماس با سطوح و عدم امکان شست‌وشوی مکرر دست و عدم امکان رعایت مناسب اصول بهداشتی مناسب بیشتر است.

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: طبق برنامه ریزی های ستاد ملی مبارزه با کرونا ضوابط کلی از جمله هئیت امناء و رئیس هئیت در هماهنگی با ادارات سازمان تبلیعات مسؤول نظارت و حسن اجرای ضوابط برنامه های عزاداری خواهند بود.

وی عنوان کرد: از دیگر ضوابط اولویت با برگزاری همه مراسم در فضای باز با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است‌.

مطلق تصریح کرد: طبق این ضوابط سازمان تبلیغات مامور به رایزنی‌های با مسؤولان، هئیت‌ها و تشویق و حمایت از آنها برای انتقال مراسم به کوچه‌ها و یا خیابان‌های مجاور هیئت خواهند بود.

وی تصریح کرد: دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی ملزم به پشتیبانی برای برگزاری مراسم و فضای باز خواهند بود.

ضوابط کلی برگزاری مراسم متناسب با وضعیت شهرها


محمد اسماعیل مطلق گفت: ضوابط و اجرایی در شهرهای قرمز به گونه‌ای تدوین شده است که دسته‌گردانی و برگزاری هرگونه مراسم غیر از مراسم‌ تاسوعا و عاشورا آن هم تحت ضوابط شدید بهداشتی ممنوع است.

وی در ادامه افزود: این ضوابط برگزاری مراسمات را برای شهرهای زرد در فضای بسته ممنوع کرده است و در شهرهای سفید برگزاری مراسم‌های عزاداری رعایت ضوابط بهداشتی مجاز است.

ضوابط اجرا مراسم در محیط های سرپوشیده


مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: ضدعفونی مستمر محل برگزاری مراسم قبل و بعد و حین اجرای مراسم ضروری است همچنین لازم است گیت‌های بهداشتی در ورودی هر هیات مستقر شوند‌.

وی ادامه داد: استفاده از ظروف حاوی مواد ضدعفونی دست با پایه نگه دارنده به تعداد و فاصله مناسب در محل برگزاری مراسم لازم است.

محمداسماعیل مطلق بیان کرد: اجباری بودن استفاده از ماسک برای تمامی افراد حاضر درمراسم و مداحان، پرهیز از برهنه شدن و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی هنگام سینه‌زنی، علامت گذاری مکان استقرار افراد در هئیت و محاسبه حداکثری ظرفیت فضای سرپوشیده بر اساس پروتکل‌های بهداشتی الزامی است.

وی اذعان کرد: استفاده از تمام ظرفیت‌های طبیعی و رسانه‌ای هیئت برای رعایت ضوابط، درج شعار من ماسک میزنم در ورودی‌ هیئت‌ها، نصب استند و پوسترهای آموزشی و اطلاع رسانی پیامکی ضروری است.

مطلق گفت: تمامی آبخوری‌ها و آب سردکن‌ها به صورت موقت باید جمع‌آوری شوند و آب بطری شده استفاده شود.

ضوابط دسته گردانی


مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در دسته‌های عزاداری متصدیان مشخصی باید برای ضدعفونی مستمر و اقلام بهداشتی تعیین شود همچنین استفاده کلیه افراد از ماسک، ضدعفونی کامل ابزار، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی حین برگزاری مراسم و تذکر مستمر مداحی مبنی بر رعایت ضوابط از دیگر قوانین دسته‌گردانی است.

ضوابط ایستگاه‌های صلواتی


مطلق درادامه پروتکل‌های اجرایی ماه محرم گفت: لزوم اخذ مجوز ایستگاه صلواتی از سازمان تبلیغات و مشخص بودن مسؤول ایستگاه، شست‌وشوی مستمر ایستگاه استقرار تجهیزات ضدعفونی دست برای مراجعین، استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی، ارائه آبجوش به شکل سلف سرویس و ارائه آب، چای و دمنوش وسایر اقلام پذیرایی به شکل دسته‌بندی از ضوابط لازم ایستگاه‌های سلامتی است.

ضوابط پذیرایی در هئیت و طبخ توزیع غذای نذری


اسماعیل مطلق در این خصوص بیان کرد: استفاده از ظروف گیاهی برای سلف، توزیع آب و نوشیدنی و ماست به شکل بسته‌بندی، عدم سرو انواع سبزیجات و سالاد ضروری است.

وی ادامه داد: لزوم معروفی طبخ غذا و آشپزخانه‌ها به اداره بهداشت و اخذ مجوزهای لازم، ممنوعیت ورود و خروج به محل طبخ غذا و ضرورت اخذ کارت گواهی تندرستی برای مسوؤلان پذیرایی و طبخ غذا از دیگر موارد ضروری و لازم اجرا است‌.

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: توزیع غذا در کوتاه‌ترین زمان پس از طبخ با بسته بندی بهداشتی یک نفره، ممنوعیت عرضه غذای رو باز و لزوم رعایت ضوابط بهداشتی و عدم دخالت افراد متفرقه در توزیع غذا اجباری است‌.

وی عنوان کرد: عدم پذیریش غذای آماده و بسته‌های غذایی نذری از افراد ناشناس توسط هیئت‌ها و ممنوعیت قربانی احشام در جلوی هیئت‌های از دیگر موارد است که باید اجرا شوند.


مطلق اذعان کرد: از انتشار عکس و فیلم هایی که درآنها ضوابط بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی رعایت نشده جدا باید اجتناب کرد‌.

عناوین جرایم وتخلفات


محمداسماعیل مطلق افزود: عدم رعایت ضوابط بهداشتی در هیئت، مسجد وتکایا، عدم توجه تذکرات، طرح مطالب و یا انجام اعمال خلاف ضوابط و تحریک و تهدید با روش‌هایی برای نقض ضوابط از عناوین جرایم تخلفاتی است که با آنها برخورد می شود.

مطلق در ادامه گفت: اولین کاری که باید انجام شود سطح سواد سلامت مردم در باره کووید 19 و ماه محرم باید بالا برود.

وی با تاکید بر سلامت مردم، افزود: در ایام ماه محرم همه باید ماسک بزنند و در صورت امکان در ایام محرم ماسک رایگان توزیع کنند، شست‌وشو مکرر دست‌ها با آب و صابون و مواد ضدعفونی شود.

وی گفت: فاصله هر فرد در تجمعات حدود دو متر باشد و مراسمات در فضای باز اجرا و کمتر از دو ساعت برگزار شوند همچنین بهتر است که مراسمات در روز اجرا شوند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار