آمار‌های موجود از سازمان انتقال خون همدان نشان می‌دهد تاکنون بیش از یکصد بیمار با پیوستن به پویش شکرانه سلامت نسبت به اهدای پلاسما اقدام کرده‌اند، اما این رقم به نسبت افراد مبتلا بسیار کم است و انتظار می‌رود با فرهنگ‌سازی مناسب و نیز آگاهی بخشی جامعه نسبت به میزان ضرورت اهدای پلاسما، اقدام به این رفتار انساندوستانه کرد.
کد خبر: ۸۸۷۹۹۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹ 16 August 2020
تاثیر بالای روش پلاسما درمانی بیماران کرونای ضرورت پرداختن به این اقدام خیرخواهانه، انسانی و خداپسندانه را دوچندان کرده است.

به گزارش ایرنا، یکی از روش‌های مورد تاکید برای کمک به درمان بیماران کرونا، تزریق پلاسما بهبودیافتگان است و در کشور‌های مختلف جهان نیز مورد استقبال چشمگیر قرار دارد.

پلاسما، بخش مایع خون و زرد رنگ است که ۵۵ درصد خون را تشکیل می‌دهد، افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده و بهبود یافته‌اند، آنتی بادی قوی برای مقابله با کرونا در پلاسمای خون خود دارند، از این رو پلاسمای این دسته از بهبود یافتگان، گرفته شده و به بیماران بدحال کرونایی تزریق می‌شود که به این روش، پلاسما درمانی گفته می‌شود.

در واقع پلاسمای بهبودیافتگان کرونا می‌تواند در سرعت درمان این بیماری کمک کند چرا که این افراد یک ماه پس از بهبودی دیگر به هیچ عنوان ناقل نیستند و امکان اهدای خون یا پلاسما برای آن‌ها فراهم است.

پلاسمای بهبودیافتگان کرونا می‌تواند در سرعت درمان این بیماری کمک کند چرا که این افراد یک ماه پس از بهبودی دیگر به هیچ عنوان ناقل نیستند و امکان اهدای خون یا پلاسما برای آن‌ها فراهم است.
حال در راستای بهره مندی افراد بیشتر از بیماران مبتلا به کرونا از این روش درمانی، بهبودیافتگان می‌توانند به شکرانه بازگشت سلامت خود، با اهدای بخشی از خون خود در محل سازمان انتقال خون همدان، به یاری بیماران نیازمند و بدحال کرونای بستری در مراکز درمانی بشتابند.

براساس اعلام رسمی مسوولان بهداشت و کادر‌های درمانی، اهدای پلاسما کوچکترین ضرری به اهداکنندگان ندارد و تاثیری بر کاهش ایمنی بدن نخواهد داشت و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توان به این امر خیر اقدام کرد.

همچنین افراد با ۲۸ روز فاصله داشتن با بیمار کرونایی و گذشت این زمان پس از بهبودی می‌توانند خون یا پلاسما اهدا کنند و در این روش بخشی از خون بهبودیافتگان قطعی کرونا که سیستم ایمنی آن‌ها توانسته بیماری را مهار کند، به افراد مبتلا تزریق می‌شود.

آنچه که مورد تایید قرار گرفته این است که درمان بیماران مبتلا به کرونا با پلاسمای بهبودیافتگان، از پیشرفت بیماری جلوگیری کرده و نیاز به بستری در بخش‌های مراقبت ویژه و استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

آنچه که مورد تایید قرار گرفته این است که درمان بیماران مبتلا به کرونا با پلاسمای بهبودیافتگان، از پیشرفت بیماری جلوگیری کرده و نیاز به بستری در بخش‌های مراقبت ویژه و استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد؛ بنابراین ضرورت اهدای پلاسما در شرایط کنونی بسیار حایز اهمیت است و اوج انساندوستی را در عصر شیوع کرونا نشان می‌دهد.

پلاسما درمانی به روی بیماران مبتلا به کرونایی نشان می‌دهد که اثرات امیدبخش و نتایج امیدوارکننده آن مشهود بوده و مورد تایید مراجع علمی کشور قرار گرفته است.

آمار‌های موجود از سازمان انتقال خون همدان نشان می‌دهد تاکنون بیش از یکصد بیمار با پیوستن به پویش شکرانه سلامت نسبت به اهدای پلاسما اقدام کرده‌اند، اما این رقم به نسبت افراد مبتلا بسیار کم است و انتظار می‌رود با فرهنگ‌سازی مناسب و نیز آگاهی بخشی جامعه نسبت به میزان ضرورت اهدای پلاسما، اقدام به این رفتار انساندوستانه کرد.

در اهدای پلاسما سن و سال نیز مورد توجه است به طوریکه اهدا کننده باید بین ۱۸ تا ۶۰ سال سن داشته باشند، اما افراد بالای ۶۰ سال که سهم بالایی در ابتلا به کرونا دارند در صورت بهبود نمی‌توانند پلاسما اهدا کنند.

دکتر افشین محمدی مدیرکل انتقال خون همدان نیز در تشریح مراحل دریافت پلاسما توسط فرد اهدا کننده می‌گوید: هر بیمار بهبود یافته از کرونا یک تا ۲ نوبت می‌تواند نسبت به اهدای پلاسما اقدام کند چرا که با گذشت بیش از سه ماه از بهبودی، میزان آنتی‌بادی موجود در خون کاهش می‌یابد بنابراین به علت کاهش سطح آنتی‌بادی با گذر زمان، بهبود یافتگان از کرونا همچنان در برابر ویروس آسیب‌پذیر هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار