رییس موسسه فرهنگی اکو گفت: شهر اصفهان، ظرفیت‌های بسیاری برای تبدیل شدن به پایتخت گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) را دارد و می‌توان از آن بعنوان فرصتی برای توسعه روابط فرهنگی استفاده کرد.
کد خبر: ۸۹۲۵۲۴
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۹ 26 August 2020

سرور بختی در دیدار با مسوولان و فعالان صنعت گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در باغ موزه چهلستون اصفهان افزود: اصفهان از شهرهای غنی و دیدنی دنیاست که با جاذبه‌های گردشگری بسیار، تاثیر فراوان و خاطره‌انگیزی بر ذهن گردشگران می‌گذارد.

وی با بیان اینکه می‌توان مرکز نمایشگاهی و فروشگاهی صنایع دستی ۱۰ کشور عضو اکو را در اصفهان برپا کرد، گفت: این کار فرصتی برای تعاملات فرهنگی هرچه بیشتر بین این کشورها و افزایش درآمدزایی برای آنها بویژه در بخش خصوصی خواهد بود.

بختی با اشاره به اینکه تاجیکستان برای شروع روابط گردشگری و فعالیت‌های مشترک با اصفهان آمادگی کامل دارد تا این کار به سایر کشورهای عضو اکو نیز تسری یابد، تصریح کرد: اصفهان ظرفیت‌های بسیاری در زمینه گردشگری سلامت دارد که می‌توان از آن برای توسعه این صنعت در تعامل با کشورهای عضو اکو استفاده کرد.

وی با بیان اینکه مردم تاجیکستان علاقه بسیاری به سفر به شهر اصفهان دارند، اظهارداشت: تاجیکستانی‌ها خود را جزو این فرهنگ می‌دانند و امر امکانات ایجاد می‌شد، آنها سفرهای زیادی به ایران و اصفهان داشتند.

رییس موسسه فرهنگی اکو با تاکید بر اینکه بیمارستان‌های ایران در کشورهایی مانند تاجیکستان و ازبکستان، شناخته شده هستند، افزود: ما اگر گام‌های محکمی در همکاری با هم برداریم به نفع همه کشورهای عضو اکو خواهد بود.

بختی، نخستین گام برای برقراری این همکاری‌ها را اعزام هیاتی از بخش گردشگری، صنایع دستی و سرمایه‌گذاری اصفهان به تاجیکستان و شهرهای دوشنبه و خجند و مشخص کردن مسیرهای همکاری مشترک عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه همه‌گیری بیماری کرونا صنعت گردشگری همه کشورها را تحت تاثیر قرار داد، تصریح کرد: تاجیکستان و دیگر کشورهای عضو اکو تلاش می‌کنند تا با رعایت دستورهای بهداشتی بتوانند گردشگران را به کشورهای خود جذب کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این نشست با اشاره به اینکه سابقه و پیشینه مشترک تاریخی، فرهنگی و دینی بین مردم کشورهای عضو اکو وجود دارد، گفت: با وجود این ظرفیت‌های غنی، بهره‌برداری از این نقاط مشترک در سطح پایینی قرار دارد.

فریدون اللهیاری با بیان اینکه روابط در بخش فرهنگی بین این کشورها به آن صورت که باید باشد، نیست، افزود: کشورهای عضو اکو در یک حوزه بزرگ تمدنی بودند و جاذبه‌های تاریخی مشترک بسیاری دارند و شهرهایی مانند اصفهان، بخارا، سمرقند و هرات برای مردم آنها خاطره‌های تاریخی دارد اما از این فرصت‌ها و ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نشد.

وی با اشاره به اینکه بیشتر گردشگری اصفهان، فرهنگی است، خاطرنشان کرد: ۱۰ کشور دارای بیشترین گردشگر خارجی در اصفهان، اروپایی هستند و در سال‌های اخیر عراق و چین هم به آنها اضافه شدند که انگیزه بیشتر آنها تاریخی و فرهنگی و برخی، طبیعت‌گردی است.

اللهیاری با بیان اینکه در سه سال اخیر اقدام‌هایی برای توسعه روابط گردشگری با کشورهای شرقی و میانه آسیا انجام شد، اضافه کرد: برای توسعه روابط گردشگری در بین کشورهای عضو اکو لازم است که کمیته‌هایی با موضوع سرمایه‌گذاری، گردشگری، صنایع دستی و هنر تشکیل و ماموریت‌ها مشخص شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار