ضوابط فنی عرصه و حریم میدان امام (ره) اصفهان به وسعت ۲۲۶ هکتار تا دو ماه آینده ابلاغ می‌شود.
کد خبر: ۸۹۲۵۲۹
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۹ 26 August 2020

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با اشاره به آغاز ثبت ملی آثار تاریخی در اصفهان پس از آگاهی از لزوم حفاظت از آثار تاریخی از سال ۱۳۱۰ خورشیدی گفت: ثبت عرصه و حریم این آثار به‌دلیل فنی بودن و همچنین هزینه‌بر بودن با وقفه‌ای نسبتا طولانی از سال ۱۳۴۹ آغاز شد.
فریدون اله‌یاری افزود: وقفه ۴۰ ساله بین ثبت ملی و ثبت عرصه و حریم آثار باعث شد تا بسیاری از آثار، حتی آثار شاخص اصفهان تا مدت‌های طولانی بدون عرصه و حریم مشخص باشند.
وی گفت: میدان نقش جهان اصفهان در سال ۱۳۵۸ از جمله اولین مجموعه آثار در ایران بود که به ثبت جهانی رسید، و با توجه به اینکه این میدان در قلب شهر اصفهان واقع شده و بافت جمعیتی متراکمی در پیرامون آن قرار دارد، در طی دهه‌های گذشته ساختمان‌های متعددی با ارتفاعات متنوعی در پیرامون آن بنا شده است.
مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با بیان اینکه از سال ۱۳۴۹ تا سال ۱۳۹۳ تنها ۱۶۳ اثر در کل استان اصفهان تعیین عرصه و حریم شده بود، افزود: لزوم تسریع در روند عملیات ثبت عرصه و حریم آثار تاریخی به ویژه میدان نقش جهان، عملیات ثبت عرصه این میدان عظیم تاریخی به وسعت ۲۲۶ هکتار انجام و در سال ۱۳۹۵ ابلاغ شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار