کد خبر: ۸۹۲۵۴
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۶ 05 September 2015
هدف موزه میراث روستایی گیلان، تنها انتقال بناهای روستایی نیست، بلکه حفظ فرهنگ بومی، فن ساخت و دانش نانوشته‌ای است که در روستاهای گیلان وجود داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،منطقه گیلان،موزه‌های روستایی، تصاویری از زندگی سنتی اند که در آنها می توان معماری، آداب و رسوم،صنایع دستی و هنرهای بومی را به طور زنده مشاهده و زندگی روستایی را تجربه کرد. موزه های روستایی مانع گسست نسل ها می شوند و فضایی را فراهم می کنند تا مردمان هر سرزمین با گذشته نزدیک پدران و مادران خود آشنا شوند.

اندیشه ایجاد موزه میراث روستایی گیلان برای نخستین بار پس از زمین لرزۀ 1369 گیلان ـ زنجان، از سوی دکتر محمود طالقانی مطرح شد؛ این موزه که در نوع خود در آسیای مرکزی منحصر به فرد است، با هدف پاسداشت و حفظ میراث مادی و معنوی مردم سرزمین گیلان طراحی و با حمایت مادی و معنوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شروع به فعالیت کرد.

در ساخت این موزه علاوه برشناسایی، واچینی و دوباره چینی گونه های مختلف معماری روستایی، به میراث معنوی گیلان نیز توجه خاصی شده است، تا آنجا که در انتقال بناها به موزه کوشیده اند نه تنها اصالت کالبد بنا، بلکه روح حاکم بر آن را نیز حفظ و منتقل کنند.

پس از مطالعات گسترده برای مکان یابی موزه، پارک جنگلی سراوان، واقع در کیلومتر ١٨ جادۀ رشت- تهران، به دلیل ویژگی های جغرافیایی و توپوگرافی مشابه گیلان برگزیده شد. مساحت سایت موزه بالغ بر263 هکتار است که حدود 45 هکتار آن برای احداث مجموعه موزه ای درمرکز سایت و بقیه به صورت کمربند سبز امنیتی برای حفاظت از این مجموعه در نظر گرفته شده است.

این موزه، نمونه‌ای کوچک اما واقعی، از نحوه‌ زندگی و فرهنگ سنتی روستاهای گیلان است، بخش معماری این موزه، مجموعه‌ای است که قدمت بناهای آن به طور متوسط به ١٥٠ سال می‌رسد، هدف موزه میراث روستایی گیلان، تنها انتقال بناهای روستایی نیست، بلکه حفظ فرهنگ بومی، فن ساخت و دانش نانوشته‌ای است که در روستاهای گیلان وجود داشته است، در این مجموعه، علاوه بر معماری روستایی مناطق مختلف استان، سایر عناصر فرهنگی مربوط به ابزارهای زندگی و کار، خوراک، پوشاک و … هم به نمایش درآمده است.

به گزارش ایسنا، کارکنان جهاددانشگاهی گیلان به همراه خانواده‌هایشان به همت معاونت فرهنگی فرهنگی این نهاد روز پنجشنبه از موزه میراث روستایی گیلان با شعار آب و خاک پاک، آشتی با محیط زیست بازدید کردند و در این اردو سیاحتی و محیط زیستی در مواجه با گردشگرانی از کشور کره به تبادل فرهنگی پرداختند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار