مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه اکثر پایتخت های مهم جهان و اروپا با هدف جذب گردشگر بافت تاریخی شهرهای خود حفظ کرده اند گفت: در حالی که بافتهای تاریخی ما بسیار ارزشمندتر از اروپا است نسبت به آن غافل بوده ایم.
کد خبر: ۸۹۷۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳ 06 September 2015
علی فعله گری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کرمانشاه 300 هکتار بافت فرسوده دارد که یک فرصت خوب برای زیباسازی شهر و جذب گردشگر است.

وی با اشاره به اینکه کرمانشاه چهار پنج میدان قدیمی با قدمت بالای 100 تا 200 سال دارد، اظهار داشت: باید بافتهای تاریخی بازسازی و احیا و برای بازدید گردشگران مهیا شوند.

به گفته فعله گری احیای نمای قدیمی بافت ها و بازآفرینی سردرهای شهر از طرحهای در دستور کار میراث فرهنگی است.

وی در عین حال عنوان کرد: اگر سازمان بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده بر احیای بافتهای تاریخی تمرکز کند، قطعا خیلی موثرتر از پاساژسازی است که نه برای گردشگر و نه برای مردم جذابیتی ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه افزود: آیا الان کسی از تغییر بافتهای تاریخی به ساختمانهای جدید با نماهای ناموزونی مانند سنگ، کامپوزیت، انواع رنگ ها و... لذت می برد؟

فعله گری از میدان امام شهر همدان و میدان حسن آباد تهران به عنوان نمونه هایی جذاب که بافت قدیمی آنها حفظ شده نام برد و گفت: این کار در واقع وظیفه دستگاههای متولی از جمله شهرداری و سازمان بهسازی و نوسازی بافتهای تاریخی است.

وی گفت: برخی اصرار دارند که از لفظ بافت فرسوده استفاده کنیم اما عنوان درست آن بافت تاریخی و اصیل شهر است.

فعله گری همچنین با تاکید بر اینکه اداره کل میراث فرهنگی استان نسبت به آثار و بافت تاریخی حساسیت داشته و دارد، بیان کرد: واحد حقوقی این اداره کل تنها واحدی در کشور است که توسط معاون حقوقی و پارلمانی سازمان میراث فرهنگی مورد تقدیر قرار گرفت زیرا پرونده های بسیار خوبی برای حفاظت از آثار باستانی در سال 93 در دستور کار این واحد قرار گرفت.

استان کرمانشاه دارای بیش از چهار هزار اثر تاریخی شناسایی شده است که تاکنون بیش از دو هزار و 200 اثر آن ثبت ملی شده است.

کتیبه داریویش هخامنشی در بیستون تنها اثر ثبت شده جهانی استان کرمانشاه به شمار می رود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار