ارزش پایین زمین ها و آپارتمان های این شهر باعث شده است که حضور اقشار آسیب پذیر نظیر زنان مطلقه و معتادان در شهر بسیار جلب توجه نماید و اگر فعالان فرهنگی اصفهان می دانستند در اینجا چه می گذرد فعالیت در این شهر را بر خود واجب می دانستند.
کد خبر: ۹۰
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۷ 15 January 2015
اقشار آسیب پذیر اصفهان به کجا می روند؟به گزارش تابناک، این روزها زمانی که به شهر مجلسی می رویم، با فضایی روبرو خواهیم شد که بیشتر در فیلم ها دیده ایم، فضایی بی جان و بدور از هرگونه هیاهو و حتی تاکسی و اتوبوس و هر وسیله حمل و نقل عمومی دیگر.

شهر جدید علامه مجلسی (ره) در سال 1368 به منظور اسکان کارکنان شرکت‌های صنعتی اطراف از جمله شرکت فولاد مبارکه و همچنین جلوگیری از تخریب زمین‌های کشاورزی احداث گردید.

زمانی که صحبت از شهرهای جدید می شود، شهرهایی با معماری و شهرسازی جدید در اذهان خودنمایی می کند ولی غافل از اینکه تولد یک شهر تولد یک هویت است و زمانی این هویت قابل افتخار خواهد بود، که نگاهی جامع در دوره پیدایش آن حاکم باشد.

شهر جدید مجلسی در ۲۵ کیلومتری شهرستان مبارکه و در مسیر ارتیاطی اصفهان به بروجن واقع گردیده است و از نظر ارتباطی در شرایطی در بین استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است که این روزها بجای اسکان کارکنان مجتمع های صنعتی بیشتر خوابگاه مهاجران این استان ها شده است.

مجلسی در سال 1368 افتتاح شد، حمایت های کارخانه فولاد مبارکه در آن روزها باعث شد که این شهر با سرعت قابل توجهی پله های ترقی را بالا رود و این درحالی بود که مدل شهری در جوار صنایع در سال های پیش با فولادشهر برای کارخانه ذوب آهن تجربه شده بود.

وجود مراکز آموزشی در هر دیاری باعث رونق آن شهر و حرکت به سمت پیشرفت خواهد بود و با توجه به این رویکرد در تیر ماه ۱۳۷۲ با مساحتی بالغ بر ۱۱۶ هکتار در یکی از قطب های مهم صنعتی کشور بویژه در استان اصفهان ، شهر پرظرفیت و رو به رشد مبارکه و در شهر جدید علامه مجلسی تاسیس شد.

زمانی که سابقه این دانشگاه را بررسی می کنیم با دوران پرفراز و نشیب آن روبرو خواهیم شد، دورانی که با توجه به حضور یکی از فعالان نام آشمای فرهنگی اصفهان در صدر ریاست این دانشگاه نوید روزهای خوبی می دهد.

این دانشگاه در رشته های صنعتی و مهندسی در این سال ها اقدام به جذب دانشجو می نمود و همچنین از امکانات خوابگاهی نیز برخوردار بود در حالی که سال های سال دانشجویان این دانشگاه از وضعیت سرویس های آن نه تنها رضایت نداشتند بلکه می توان گفت کاملا ناراضی بودند.

در نگاه اول اینجا آرامش معنای واقعی دارد، ولی کمی در شهر قدم می زنیم، شهری با زیرپوست متفاوت، زیرپوست متفاوتی که اگر فعالان فرهنگی اصفهان می دانستند در اینجا چه می گذرد فعالیت در شهر علامه مجلسی را بر خود واجب می دانستند.

ارزش پایین زمین ها و آپارتمان های این شهر باعث شده است که حضور اقشار آسیب پذیر در شهر بسیار جلب توجه نماید و این جلب توجه تا جایی خود را نشان خواهد داد که مراکز خرید کمی در این شهر است و به اصطلاح سرمایه گذاران حتی حاضر نمی شوند برای مدتی کوتاه در این شهر به فعالیت بپردازند.

در حال حاضر انجام خدمات شهری مانند تأمین آب شرب، نگهداری از فضای سبز و همچنین احداث فضاهای آموزشی به عهده شرکت عمران شهر جدید مجلسی می‌باشد و این شهر دارای ۱۱۰۶۷۸۲ مترمربع فضای سبز است که از این نظر شهری برخوردار است و در سطح بالایی قرار دارد.

این روزها جمعیت شهر مجلسی بالغ بر 14 هزار نفر شده است، 14 هزار نفری که بر طبق قانون شهرهای بالای ده هزار نفر نیازمند شهرداری است.

این شهر فاقد هرگونه امکانات فرهنگی است، و یک مجتمع فرهنگی و هنری و سه مسجد در حال تکمیل دارد که مشخص نیست چرا در روند تکمیل آن تسریع نمی شود.

زمانی که شهرداری به عنوان یک نهاد اجتماعی در شهری راه اندازی شود بسیاری از مسائل و مشکلات آن شهر برطرف خواهد شد و این روزها وضعیت مجلسی اورژانسی شده است و این در حالی است که مجوز احداث شهرداری پشت سدهای وزارت خانه ها مانده است.

البته در شهرهای جدید معظل بسیار جدی دیگر وجود شرکت عمران و شهرداری هاست که تجربه بهارستان ثابت نموده است که از روز اول باید تقسیم بندی وظایف بدرستی انجام و بر این موضوع حساسیت خاصی در نظر گرفته شود.

در این شهر شاهد دریا یا بهتر بگوییم اقیانوس بی کران میراث ماندگار دولت عدالت محور مسکن مهر هستیم که باید بصورت جدی مورد بررسی قرار گیرد که احداث آن ها بدون وجود زیرساخت ها توانسته است عده ای را خانه دار کند ولی بسیاری از شاخص های یک خانواده اسلامی را مورد هدف قرار داده است.

به همان ترتیبی که نیازمند اقتصاد و فرهنگ با مدیریت جهادی هستیم در عرصه های زیادی باید شاهد مدیریت جهادی باشیم که این موضوع باید در نظر گرفته شود که اگر مدیریت جهادی بر فضای شهر مجلسی حاکم نشود شاهد روزهای فوت شهر مجلسی خواهیم بود و این وضعیت اورژانسی زمان زیادی دوام ندارد.

مجلسی این روزها حال خوبی ندارد، ولی بهر حال هنوز هم دیر نشده است و لطفا مسوولان در این زمینه بیدار شوند؟


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار