جذابیت های یک اتاق؛
تابناک: متاسفانه یکی از آسیب هایی که همواره اتاق های بازرگانی را تهدید می کرده، عدم همگرایی اعضای اصلی اتاق که همان هیئت مدیره و روسای کمیسیون های مختلف هستند، بوده است. چند دستگی در هر مجموعه ای اعم از سیاسی، فرهنگی ، اقتصادی و غیره پاشنه آشیل پیشرفت در کشور ماست.
کد خبر: ۹۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴ 01 March 2015
به گزارش تابناک از اصفهان، با نزدیک شدن به روزهای آغاز تبلیغات کاندیداها برای حضور در انتخابات اتاق بازرگانی های سراسر کشور، تنور این انتخابات در استان اصفهان نیز گرم شده است.

اتاق بازرگانی اصفهان در این دوره با سه ائتلاف اصلی در انتخابات شرکت خواهد کرد و این سه گروه با هم به رقابت خواهند پرداخت. در این روزها بازار سخنرانی های تبلیغاتی و تریبون های شعاری برای اعلام نظرات کاندیداها و ائتلاف های مختلف در استان داغ شده است.

اما چرا اتاق بازرگانی تا این اندازه برای بازرگانان و تجار مهم است. چرا ورود به این تشکل بخش خصوصی به عنوان یک امتیاز برای یک فعال اقتصادی به شمار میرود و آیا اساسا عضویت در اتاق بازرگانی می تواند روند تولید و تجارت را برای فعالان تسهیل نماید.

اولین اتاق بازرگانی در تاریخ تجارت ایران در سال 1305 در تهران تشکیل شد که ریاست آن برعهده حاج امین اصفهانی بود. این اتاق با هدف بررسی مشکلات واحدهای صنفی و واحدهای تولیدی بخش خصوصی تشکیل شد.

از همان ابتدا اتاق بازرگانی توانست نقشی تعیین کننده در قانون های تجارت در ایران داشته باشد.گرچه در اوایل تشکیل اتاق بازرگانی، به دلیل وابستگی اقتصادی ایران به کشورهای خارجی این اتاق عملا در بخش تولید داخلی چندان موثر نبود اما حضور آن بهتر از عدم وجود آن در عرصه تجارت ایران به شمار میرفت.

سبقه طولانی اتاق های بازرگانی در ایران از جمله امتیازات آنها به شمار می رود و از همین رو حضور و عضویت در این تشکل برای بسیاری از فعالان اقتصادی یک وجه ممتاز اقتصادی به حساب می آید.

از طرفی دیگر یکی از وظایف اصلی اتاق بازرگانی صدور کارت های بازرگانی برای فعالان اقتصادی کشور است. فعالان کشور در این زمینه بدون داشتن کارت بازرگانی قادر به انجام مبادلات تجاری اعم از صادرات و واردات نخواهند بود.

از همین روی یکی از دلایل اصلی عضویت در اتاق های بازرگانی الزام قانونی برای دریافت کارت بازرگانی سبب تمایل فعالان برای عضویت در این تشکل اقتصادی شده است.

اما یکی دیگر از کارکردهای مهم اتاق بازرگانی نقش واسطه ای آن برای ارتباط بخش خصوصی با دولت است. هر اندازه اتاق بازرگانی بتواند از وابستگی و برچسب های سیاسی و دولتی به دور باشد و بخش خصوصی خالص را در خود پرورش دهد، می تواند در این زمینه موثرتر عمل نماید.

در سالهای اخیر به واسطه رابطه اتاق های بازرگانی و دولت ها، قوانین بسیاری در حوزه تجارت مورد بررسی و اصلاح قرار گرفته است اما در برهه هایی از زمان نیز به دلیل حضور چهره های وابسته به دولت ها و سیاسی کاری اتاق های بازرگانی، این تشکل نتوانست آنگونه که باید صدای صنعت را به گوش مجلس و دولت برساند.

برگزاری جلسات مشترک دولت و بخش خصوصی با مشارکت اتاق های بازرگانی، از دیگر کارکردهای اتاق ها است که این امر نیز با تشکیل شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت در سال های گذشته تسهیل شد.

البته از جمله چالش هایی که اتاق های بازرگانی با آن روبرو هستند، قانون های متناقض بخش تجارت در کشور ماست که در صورت شناسایی نیز با اطاله بررسی قانون و بازنگری در آن مواجه می شود و قانونگذاران تنها فرصت اصلاح بخش کوچکی از آن را داشته و دارند.

اما شاید انتظاراتی که از یک بخش خصوصی قوی و منسجم انتظار می رفته تاکنون در اتاق های بازرگانی شاهد آن نبودیم و به همین دلیل نیز در این دوره از انتخابات اتاق ها ، چهره های جدی و اغلب جوان با هدف نوگرایی و ایجاد تحول در این تشکل ها به میدان رقابت آمده اند.

متاسفانه یکی از آسیب هایی که همواره اتاق های بازرگانی را تهدید می کرده، عدم همگرایی اعضای اصلی اتاق که همان هیئت مدیره و روسای کمیسیون های مختلف هستند، بوده است. چند دستگی در هر مجموعه ای اعم از سیاسی، فرهنگی ، اقتصادی و غیره پاشنه آشیل پیشرفت در کشور ما است چراکه هنوز ائتلاف های مختلف در بخش های متفاوت تصمیم گیری هنوز به این نقطه از بلوغ فکری نرسیده اند که در یک تشکل ، منیت ها و فردگرایی ها باید پشت درب گذاشته شده و با عاقبت اندیشی برای تجارت کشور به میدان تصمیم گیری وارد شویم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :