در میان روزنامه های سه شنبه؛
تابناک: شهردار اصفهان با بیان اینکه تبدیل نصف جهان به یک نوین شهر نیاز به ارائه راهکارهای خلاقانه دارد، گفت: پوست اندازی در حوزه زیبا سازی شهری از ضرورت هاست.
کد خبر: ۹۱۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۷ 08 September 2015
به گزارش تابناک اصفهان، عصر فرا ارتباطی حاضر، فرصت خوبی برای شبکه های مجازی و تلویزیون ها و رادیو ها به عنوان رسانه های نویت ایجاد کرده است، از همین رو رسانه های سنتی مثل روزنامه و کتاب بسیاری از مخاطبین خود را از دست داده اند، البته این به معنای حذف آن ها از جامعه نیست. به هر حال در این عصر نیز عده ای صبح به صبح از خواب که بیدار شدند، طبق عادت به دکه روزنامه فروشی می روند و روزنامه مورد علاقه خود را خریداری می کنند.

در کنار آن روزنامه ها هم در راستای رسالت های خود به اطلاع رسانی و تحلیل در فضای رسانه ای موجود می پردازند.

با توجه به این مسئله سایت خبری تحلیلی تابناک اصفهان، هر روز مهم ترین گزارش یا اتفاق روزنامه های اصفهان را در اختیار مخاطبین می گذارد، تا از این مسائل با خبر باشند.

روزنامه اصفهان زیبا در این شماره خود به نقل از شهردار اصفهان، به بررسی خدمات مورد نیاز برای شهر و چشم انداز اصفهان در آینده پرداخته است:

شهردار اصفهان با بیان اینکه تبدیل نصف جهان به یک نوین شهر نیاز به ارائه راهکارهای خلاقانه دارد، اظهار داشت: پوست اندازی در حوزه زیبا سازی شهری از ضرورت هاست.

دکتر مهدی جمالی نژاد در گردهمایی مسوولان، مدیران و معاونان خدمات شهری که برای ارائه مشکلات این حوزه با شهردار در هنر سرای خورشید برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: خدمات شهری زینت و زیور شهر است و همه تجهیزات و امکانات هم باید شایسته شهری مانند اصفهان باشد.

تلاش مستمر اما بدون بهره وری در حوزه خدمات شهری اثری نخواهد داشت

وی با بیان اینکه تلاش مستمر اما بدون بهره وری در حوزه خدمات شهری اثری نخواهد داشت، افزود: معاونت های فضای سبز و زیباسازی در این حوزه هر چقدر تلاش کنند اما بهره وری کامل نداشته باشند زحمات آنها هدر می رود.

دکترجمالی نژاد با اعتقاد بر اینکه شهر مانند موجود زنده ای است که بایدپویا و فعال باشد، تصریح کرد: اگر به شهر رسیدگی نشود مانند انسانی که بیمار است و به آن رسیدگی نمی شود، می میرد. چه بسیاری از شهرهایی که بر اثر بی توجهی در جهان پژمرده شده و از بین رفته اند.

وی با اشاره به اینکه شهر نیاز به آرایش و پیرایش دارد، ادامه داد: آرایش و پیرایش در شهر باید مداوم باشد و استمرار پیدا کند تا تازگی و نو بودن بر آن حاکم شود.

شهردار اصفهان حوزه خدمات شهری را حوزه مهم در بدنه شهرداری دانست و افزود: در این حوزه مهم اشکالاتی در حوزه خدمات شهری وجود دارد که می توان آنها را به رشته نقد کشید.

وی با بیان اینکه اصفهان ابر شهر بزرگ و زیبایی است که در همه جهان شناخته شده است، اذعان داشت: در این شهر مدیران و مسوولان باید ایده های بزرگی را ارائه دهند که شایسته شهری مانند اصفهان باشد.

مباحث شهری در اصفهان باید به روز شود

دکترجمالی نژاد اذعان داشت: مباحث شهری در اصفهان باید به روز شود و اخیرا شهرهای با شخصیت، با پرستیژ و هوشمند در صدر شهرهای دیگر مورد توجه قرار دارند.

شهردار اصفهان به وجود شهرهای دانش محور اشاره کرد و گفت: دانش و علم را باید به سمت خدمات رهنمون کرد. قرار نیست شهر اصفهان مانند100سال پیش اداره شود.حوزه های عمرانی و خدماتی باید با نوآوری و عملکرد خلاقانه، خدمات شهر را به عهده بگیرند، اما جمع آوری زباله و زیباسازی شهر وظیفه ذاتی تک تک شهروندان است.

دکترجمالی نژاد با بیان اینکه فعالیت حوزه خدمات شهری باید در شأن پایتخت فرهنگی و تمدن ایران اسلامی باشد، گفت: فردی که متصدی امور خدمات شهری است باید با حوزه فضای شهری آشنا باشد و در این زمینه مطالعه کند تا به کاستی ها و نواقص واقف شود.

شهردار اصفهان تاکید کرد: انتظار من در حوزه ها به خصوص خدمات شهری و فضای سبز زیاد است و برای زیباسازی شهر تاریخی و با هویتی مانند اصفهان باید بیشتر از این انتظار داشت.

وی ادامه داد: اگر خدشه ای به شهر وارد شود 10 سال آینده خودش را نشان می دهد. پس باید مباحث خدمات شهری را با مدیریت شهری و زیر بیرق آن حوزه اداره کرد.

دکترجمالی نژاد زیباسازی شهری را جزو اولویت های خدمات شهری دانست و اذعان داشت: استفاده از کارگران ایرانی، حفظ و کرامت آنها و توجه به حقوق و مزایای آنها در اولویت کاری شهرداری است.شهردار اصفهان در بخشی از سخنان خود گفت: رویکرد تشویق و تنبیه در حوزه خدمات شهری از سیاست های مدیریت شهری است و از سال آینده مدیران، کارمندان و کارگران فعال این حوزه تشویق می شود و اگر کوتاهی در کار فردی رخ دهد او را تنبیه خواهیم کرد.وی اضافه کرد: امسال پیمانکاران نمونه را معرفی می کنیم و این کار را ادامه خواهیم داد.شهردار اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود رسیدگی به فضای شهری را در اولویت دانست و گفت: شهرشناسان غربی اصفهان را یک باغ شهر در میان کویر دانسته اند.

متاسفانه فضای سبز عمودی در شهر کاهش پیدا کرده است

دکترجمالی نژاد با اعتقاد بر اینکه در سطح شهر چمن کاری باید به حداقل و درختکاری به حداکثر برسد، تاکید کرد: متاسفانه فضای سبز عمودی در شهر کاهش پیدا کرده است و در این حوزه باید با جدیت وارد عملشد.

وی از اجرای یک نهضت درختکاری در سال آینده خبر داد و گفت: کاشت درختان بادوام و متناسب با آب و هوای اصفهان در راستای فضای سبز عمومی و به صورت عمودی باید به عنوان سیاست اصلی مطرح شود.

شهردار اصفهان گفت: بالا بردن راندمان کاری و تجهیز سیستم های خدمات شهری از اولویت های دیگری است که مد نظر قرار می گیرد.

وی به ارتباط شبکه ای بین مدیران و کارگران اشاره کرد و گفت: ارتباط منسجم و هماهنگ بین مدیران و کارگران سیاست کلانشهری را به سمت شهری فعال افزایش می دهد.

دکترجمالی نژاد به انتخاب گونه های متفاوت و مناسب برای درختکاری در سطح شهر اشاره کرد و گفت: تضاد سلایق مدیران و معاونان در انتخاب گونه ها و درختان یکی از مشکلات ما در حوزه شهری است.

وی با بیان اینکه در شرایط آب و هوایی اصفهان، درختان کوچک رشد مطلوبی نخواهند داشت، گفت: کاشت درختان مناسب و با دوام در سطح شهر باعث می شود که فضای شهری، زیبایی موثرتری پیدا کند.شهردار اصفهان به افزایش کیفیت و نگهداری فضای سبز اشاره کرد و گفت: درختان منطقه عباس آباد از سال 44 تاکنون از استحکام و دوام بسیاری برخوردارند، ولی متاسفانه اکثر درختان در حال خشک شدن هستند.

دکترجمالی نژاد کارکنان خدمات شهری را مصداق مدیران جهادی برشمرد و گفت: نقدهایی نیز به این حوزه وارد است که رفع خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ارائه راهکار برای تبدیل اصفهان به یک جهان شهر نوین ازضرورت هاست.

شهردار اصفهان گفت: یک سوم بودجه شهر اصفهان برای خدمات شهری مصرف می شود، بنابراین در این حوزه باید فعالیت ها را به صورت کیفی گسترش داد.

دکترجمالی نژاد گفت: با آغاز سال تحصیلی جدید شهر زنده می شود و برنامه های بسیاری برای ارائه خدمات در راه است.

شرایط حاکم بر این حوزه از قبل بهتر است ولی راضی کننده نیست

در ادامه این همایش احمد مصور، مدیر خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: این همایش برای نخستین بار و پس از20سال با شهردار اصفهان برگزار شده و این یک جلسه استثنایی است.وی تصریح کرد: شرایط حاکم در این حوزه از گذشته بهتر است، اما راضی کننده نیست و باید رعایت و دقت نظر و توجه کافی را به این موضوع مبذول داشت.مصور با بیان اینکه 120 نفر از مدیران و معاونان خدمات شهری در این همایش حضور دارند، ادامه داد: اگر شهری تمیز است باید تمیزتر شود. ما روزانه همه تلاش ها و گزارش های خدمات شهری مناطق 15 گانه را رصد می کنیم.

دیدار خانواده خدمات شهری با شهردار

در ادامه این همایش امینی، معاون خدمات شهری منطقه7 با بیان انتظارات خود از شهردار گفت: این نخستین بار است که خانواده بزرگ خدمات شهری شهردار اصفهان را در کنار خود می بیند و این جرقه امیدی برای ارائه فعالیت های بیشتر و کارهای مبدع و خلاقانه است.امینی با بیان اینکه خدمات شهری اصلی ترین امور را در شهر انجام می دهد، خاطر نشان کرد: افرادی که قبلا در این حوزه مشغول بوده اند دارای تحصیلات دانشگاهی نبوده اند و امروز حتی ماموران عادی تحصیلات عالیه دارند.وی اضافه کرد: در گذشته با توجه به تحصیلات پایین کارکنان، مدیران خود را بالاتر از دیگران می دیدند و باید امروز به این موضوع توجه ای ویژه شود.

اصفهان سرآمد شهرهاست

معاونت خدمات شهری منطقه 7 گفت: مدیریت شهری همواره در زمینه خدمات شهری بسیار پر تلاش بوده است.امینی گفت: خوشبختانه شهر اصفهان از نظر فضای سبز، چیدمان و مبلمان شهری به گونه ای هست که بخواهیم آن را به رخ دیگر شهرها بکشیم.در ادامه این همایش ستاری، معاون خدمات شهری منطقه 6 امنیت شغلی را از دغدغه های این حوزه دانست و گفت: کارشناسان فضای سبز و مسوولان واحدها دغدغه بسیاری دارند.وی ادامه داد: کمبود نیروی تخصصی در مناطق شهری و بازنگری و اصلاح چارت پرسنلی از خواسته های ما از شهردار است.ستاری تصریح کرد: ایجاد سیاست های انگیزشی در پرسنل با توجه به توانمندی آنها و شفاف سازی رده های پستی از دیگر خواسته هاست.وی با بیان اینکه مسوولان حوزه خدمات شهری افرادی سخت کوش و پر تلاش هستند افزود: مدیریت شهری در زمینه تشویق این عزیزان اقداماتی را انجام دهند.معاون خدمات شهری منطقه 6 عنوان کرد: توجه به حقوق و مزایای کارکنان و جایگزینی یک نفر از فرزندان پرسنل هنگام بازنشستگی باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین معاونان از دستگاه های نظارتی برای پیمانکاران استفاده کنند.

تعریف مدیریت فرهنگ

پیچیدگی جوامع جدید و فرآیند رو به گسترش جهانیشدن، توجه به مدیریت در تمام عرصه های زندگی را ضروری کرده است. به نظر میرسد حتی کسانی که به مدیریت عرصه فرهنگ و سیاستگذاری برای آن اعتقادی ندارند و برای این عرصه، آزادی عمل فارغ از دخالت دولت قائل هستند، لزوم حداقلی از مدیریت را پذیرفت هاند. در جهان رقابتی کنونی، کشورهایی که برای فرهنگ خود هدف و برنامه ای نداشته باشند، به وسیله فرهنگ های دیگر کنار گذاشته خواهند شد؛ به تعبیری دیگر، کشورهایی که برای فرهنگ خود برنامه ای نداشته باشند، خود مشمول برنامه های فرهنگی دیگران و جزیی از آن خواهند شد. با این مقدمه باید گفت که در باب مدیریت فرهنگ تعاریف زیادی در عرصه نظری بیان شده که برای آشنایی با مفاهیم مطرح شده، اشارهای اجمالی به تعدادی از آنها میشود. مدیریت فرهنگی دانشی میان رشته ای است. مدیریت فرهنگی فرآیند مدیریت و عملکرد آگاهانه به هدایت و بهره گیری صحیح از دانش فرهنگی در مسیر پیشرفت برنامه ها و در جهت اهداف و راهبردهای مورد نظر نظام سیاستگذاری، سازمانها و نهادهاست. مدیریت فرهنگی، علم و هنر اداره سازمانها و موسسات متولی امور فرهنگی به منظور ایجاد تغییر و تکامل در فرهنگ است. یک مدیریت فرهنگی مطلوب حداقل دارای چندین نوع جهت گیری کارکردی ازجمله مدیریت کالاها و ابزارهای فرهنگی، مدیریت سازمانها، نهادها، مجامع و انجمنهای فرهنگی، مدیریت میراث فرهنگی، هنری، ادبی و علمی، خلاقیتها و نوآوری، مدیریت توسعه فرهنگی و مدیریت صنایع فرهنگی خواهد بود. مدیریت فرهنگی متمرکز است؛ اما قطعا در عمل و اجرا در سطح ملی و منطقه ای تفاوتهایی خواهد داشت. چشم انداز20ساله كشور، نقشه هدف است. مهندسی فرهنگی كشور، نقشه راه برای تحقق این هدف است. پس از آنکه هدف و راه ترسیم شد و سیاستهای كلی یعنی جهت رسیدن به هدف در این راه مشخص شد، مدیران رده میانی كشوراعم از مدیران قوای سه گانه و وزرا و مدیران دستگاه های كشور زیر نظر مدیر راهبردی فرهنگی كشور - ولی فقیه- باید به مدیریت و اداره ساختارهای تابعه خود بپردازند و از منابع مادی و انسانی تخصیص یافته به این ساختارها حداكثر بهره برداری را برای هدفگذاری، سیاستگذاری، برنامه ریزی، سازماندهی، سرپرستی و نظارت وكنترل داشته باشند. در غیر این صورت نقشه هدف ونقشه راه پیاده نخواهد شد. بدیهی است اگر ترسیم نقشه هدف را نسبتا یکباره در نظر بگیریم،ترسیم نقشه راه یک باره نخواهد بود وشرایط و مختصات ومقتضیات زمان دراصلاح و تكمیل این نقشه موثر است.

ویژگی های مدیریت فرهنگ

در باب ویژگی های مدیریت فرهنگی مواردی از جمله موارد زیر مطرح است. مدیریت فرهنگی مرکزی معمولا دارای همتاهایی در سطوح منطقه ای یا محلی است به نحوی که عملی کردن یک سیاست فرهنگی غالبا ازطریق پروژه هایی صورت می گیرد که توسط سطوح مدیریتی متفاوت طراحی شده اند. این پروژه ها ممکن است هماهنگ یا متعارض باشند، به ویژه اگر مقامات منطقه ای یا محلی درحوزه فرهنگی پرنفوذ باشند. ویژگی خاص شغل مدیریت فعالیت های فرهنگی، مربوط به وضعیت مدیر فرهنگی در درون موسسه است که تاحدی متناقض است. از او انتظار می رودکه به کنش فرهنگی بپردازد و در عین حال ضمن سر و کار داشتن با کنش و واکنش، مدیریت درستی اعمال کند. مدیرفرهنگی به منظور رسیدن به هدف های خود در زمینه کسب درآمد ازفعالیت ها، باید قیمت ها را تا آن حد افزایش دهدکه برای استفاده کنندگان پذیرفتنی باشد و کاستن از مخاطبان اصلی، اثرات ضد فرهنگی نداشته باشد. ضمنا به طورکلی یک مدیر فرهنگی میتواند با دو نگرش در رویارویی با فرهنگ و مسائل مربوط به آن وارد میدان شود.

الف) نگرش سازگاری، به مفهوم هم سویی و سازگاری مدیر با فرهنگ جامعه د رمدیریت سازمان

ب) نگرش تحول، درجهت فرهنگ مطلوب و مورد نظر

(این مطلب)ریشه در برخوردی سیستمی با مدیریت و سازمان دارد؛ یا به عبارتی برانگیخته از « استراتژی سازگاری» است که انطباق سازمان و محیط را از هر نظر و از جمله از نظر مدیریت و موقعیت آن « مدیریت نظامگرا» مد نظردارد. این نظریه با هدف اثر بخشی و کارایی سازمان، لزوم این تطبیق دائمی محیط را مطرح و مدیر را در این جهت توجیه میکند. در آخر از همه صاحب نظران و نخبگان عرصه مدیریت و فرهنگ تقاضا می شود تا نقدها و نظرات تکمیلی خود را از طریق سایت www.amaher.ir با نگارنده در میان گذارند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سید محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
باسلام ازشهردار محترم درخواست دارم که بوضع نانوائی ها رسیدگی نماید روی تابلو ی نوشته شده 350 گرم نان 500 تومان ولی 250 گرم می فروشند این خلاف است .یاعلی مدد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار