لارو مگس‌ها پس از کشت و پرورش در آزمایشگاه، به صورت پانسمان روی زخم قرار گرفته و با خوردن عفونت و بافت‌های نکروز شده زخم و ترشح آنتی بیوتیک بر روی آن به تدریج سبب بهبود می‌شوند. زمانی که لارو کرمی‌شکل است، توانایی خوردن بافت نکروز شده را دارد. در ضمن لارو‌ها باید استریل باشند تا عفونت جدید به زخم‌ها وارد نکنند. بسته به وسعت آسیب زخم به بدن، بین یک تا شش هفته زخم بهبود می‌یابد.
کد خبر: ۹۱۵۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۷ 10 November 2020
«لارودرمانی» یا «ماگوت‌تراپی» شیوه‌ای برای درمان زخم‌های مزمن از جمله زخم بیماران دیابتی است. در واقع لارو، به همان نوزاد کرمی شکل برخی از حشرات گفته می‌شود که در بدو تولد علاقه بسیار زیادی به تغذیه دارند. غذای لاروها، بافت‌های مرده زخم‌ها هستند و با خوردن این بافت‌های متعفن و آلوده سبب بهبودی زخم می‌شوند.

به گزارش ایسنا، لارو مگس‌ها پس از کشت و پرورش در آزمایشگاه، به صورت پانسمان روی زخم قرار گرفته و با خوردن عفونت و بافت‌های نکروز شده زخم و ترشح آنتی بیوتیک بر روی آن به تدریج سبب بهبود می‌شوند. زمانی که لارو کرمی‌شکل است، توانایی خوردن بافت نکروز شده را دارد. در ضمن لارو‌ها باید استریل باشند تا عفونت جدید به زخم‌ها وارد نکنند. بسته به وسعت آسیب زخم به بدن، بین یک تا شش هفته زخم بهبود می‌یابد.

در جریان درمان، پانسمان لارو را عوض می‌کنند و تعویض سه روز یک بار لارو‌ها ضروری است. عدم نیاز به جراحی و برداشتن بافت‌های عفونی، عدم نیاز به بستری شدن در بیمارستان ها، طول درمان کوتاه و هزینه کم از جمله مزایای این روش درمانی است.

فعالیت هسته فناور لارودرمانی در دانشگاه آزاد ملایر

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر به سیاست‌های کلی دانشگاه آزاد در جهت تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین اشاره کرد و گفت: در مرکز رشد دانشگاه آزاد واحد ملایر از ایده‌های نوآورانه و فناورانه حمایت می‌شود و با توجه به نیاز‌های جامعه، صاحبان ایده می‌توانند با مراجعه به این مرکز، پس از داوری و تأیید نهایی شورای مرکز رشد، از امکانات دانشگاه به منظور تجاری سازی طرح و ایده‌های نوآورانه خود بهره‌مند شوند.

محمدرضا میرزایی‌پور در گفتگو با ایسنا، با اشاره به حمایت‌های مادی، علمی و پژوهشی این مرکز از طرح‌ها و ایده‌های ارائه شده تصریح کرد: مرکز رشد دانشگاه آزاد واحد ملایر، پل ارتباطی صاحبان طرح و ایده در شهرستان با خانواده بزرگ دانشگاه آزاد است تا این صاحبان ایده بتوانند از امکانات دانشگاهی سراسر کشور برای تجاری سازی طرح‌های خود که سه تا پنج سال زمان‌بر است، استفاده کنند.

وی با بیان اینکه تأکیدات مقام معظم رهبری در زمینه «جهش تولید» سرلوحه کار مرکز قرار گرفته است، مطرح کرد: هم اکنون دو شرکت دانش بنیان و دو هسته مستقر در مرکز رشد دانشگاه فعال است و دو هسته دیگر در حال استقرار و دو شرکت نیز در حال تبدیل شدن به شرکت‌های دانش بنیان هستند.

میرزایی پور از آغاز فعالیت هسته فناور لارودرمانی در این مرکز از اواسط سال ۹۷ خبر داد و یادآور شد: شرکت ریز درمان‌گران کوچک طبیعی با مدیریت دکتر آرش جعفری از سال ۹۷ در دانشکده علوم پزشکی مستقر شده و به تولید لارو‌های استریل حشره «لوسیلیا سریکاتا» مشغول است.

وی با بیان اینکه مرکز تولید لارو در دانشکده علوم پزشکی ملایر مستقر و کلینیک درمان زخم با استفاده از این لارو‌ها در مرکز استان راه اندازی شده است، گفت: لارودرمانی یکی از روش‌های درمان زخم‌های مزمن مثل زخم‌های دیابتی است که ممکن است به قطع عضو کشیده شود یا زخم‌های بستر که درمان آن‌ها طولانی و برای بیمار رنج آور است.

نجات بیش از ۴۵۰ بیمار دیابتی از قطع عضو

مدیرعامل شرکت ریز درمان‌گران کوچک طبیعی نیز به خبرنگار ایسنا گفت: لارودرمانی یکی از روش‌های درمان زخم‌های مزمن است که با استفاده از مرحله نوزادی یک حشره خاص به نام «لوسیلیا سریکاتا» انجام می‌شود، در واقع لارو‌ها بافت‌های عفونی را به عنوان ماده غذایی برداشته و سرعت ترمیم زخم را تا چندین برابر افزایش می‌دهند و نیز سبب افزایش خون رسانی به بافت می‌شوند.

دکتر آرش جعفری با بیان اینکه کارآیی لارو‌ها در سطح زخم با ترشح آنتی بیوتیک‌های طبیعی بیشتر می‌شود، اظهار کرد: از سال ۹۷ مرکز تولید لارو در دانشگاه آزاد واحد ملایر و کلینیک درمان زخم با استفاده از این لارو‌ها با عنوان کلینیک مهدیه در شهرستان همدان راه اندازی شد و تاکنون بیش از ۴۵۰ بیمار با این روش تحت درمان قرار گرفتند که ۹۵ درصد این افراد بهبودی کامل خود را به دست آورده و از قطع عضو در آن‌ها جلوگیری شده است.

وی به روند تولید لارو‌های استریل پرداخت و اظهار کرد: لارو‌هایی که توسط مگس‌های بالغ تولید می‌شود پس از استریل و بسته بندی، به منظور استفاده در روند درمان به کلینیک مهدیه همدان منتقل می‌شوند.

مسئول کلینیک زخم همدان با بیان اینکه فعلاً مرکز تولید لارو‌ها در شهرستان ملایر فعال است و مجوز‌های اولیه برای راه اندازی سلامتکده طب سنتی اخذ شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در آزمایشگاه تولید این لارو‌ها سه نفر مشغول به کار هستند و راه اندازی سلامتکده تأثیر بسزایی در ایجاد اشتغال در این زمینه خواهد داشت.

جعفری همچنین افزایش آگاهی افراد از این روش درمانی را ضروری دانست و گفت: مراجعه به موقع بیماران تأثیر بسزایی در کاهش هزینه‌های درمانی آن‌ها و افزایش احتمال بهبودی در مدت زمان کمتر خواهد داشت.

سلامتکده طب سنتی در دانشگاه آزاد ملایر راه‌اندازی می‌شود

در ادامه مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر از اخذ مجوز تأسیس سلامتکده طب سنتی خبر داد و گفت: این سلامتکده قرار است در دانشکده علوم پزشکی واقع در بلوار سردار حاج قاسم سلیمانی (جاده سلامت) تأسیس شود که موافقت‌های اصولی آن اخذ شده و به دنبال پروانه بهره برداری آن هستیم که بخشی از این سلامتکده به لارودرمانی اختصاص خواهد یافت.

وی به مزایای تأسیس این سلامتکده علاوه بر سلامت بیماران که در اولویت است، اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بسیاری از بیماران تحت درمان به روش لارودرمانی خارج از استان همدان هستند، این سلامتکده می‌تواند در زمینه توریسم درمانی و نیز درآمدزایی برای سیستم بهداشت و درمان شهرستان مؤثر باشد.

استقرار هسته فناور تولید زالو طبی استریل در دانشگاه آزاد ملایر

میرزایی پور همچنین از استقرار هسته فناور تولید زالو طبی استریل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر خبر داد و گفت: با توجه به اینکه بسیاری از زالو‌های مورد استفاده در سطح استان و یا کشور استریل نیست و از طرفی در صورت آلودگی این زالوها، فرد با مشکلات جدی مواجه خواهد شد، تصمیم گرفتیم این هسته را در دانشگاه فعال کنیم و در حال اخذ مجوز‌های استقرار این هسته به کمک معاونت ویژه فرمانداری ملایر هستیم تا در نهایت بتوانیم از این زالو‌های استریل در سلامتکده طب ستنی استفاده کنیم.

وی در بخش دیگری به شرکت پویا پژوهان افرند غرب که در تولید دستگاه‌های توانبخشی فعال است، اشاره و تأکید کرد: این شرکت که در زمینه تولید محصولاتی برای استفاده افرادی با ضایعه نخاعی فعالیت می‌کند، تاکنون افزون بر ۱۵ محصول از جمله دستگاه ماساژور عضلات، دستگاه گرمکن عضلات، یک نمونه دستگاه تنفس مصنوعی و دستگاه ماساژ عضلات مچ پا تولید کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به حساسیت دستگاه‌های توانبخشی و فیزیوتراپی ما به دنبال اخذ مجوز برای تجاری سازی محصولات این شرکت از مراجع بهداشتی درمانی و بهزیستی هستیم ضمن اینکه مدیریت این شرکت را یکی از دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی ملایر بر عهده دارد و با توجه به اینکه همسر وی دچار آسیب نخاعی شد، از دستگاه‌های تولید شده تاکنون در زندگی خود استفاده کرده است.

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر در پایان به استفاده از تولیدات گیاهان دارویی ارگانیک تولید شده در گلخانه دانشگاه در بخش دیگری از سلامتکده طب سنتی اشاره کرد و یادآور شد: بخش‌های دیگری نیز با توجه به نیاز جامعه در زمان راه اندازی به سلامتکده اضافه خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار