آبگرفتگی معابر و سرازیرشدن روان آبها به عرض خیابان و کوچه های قم یک مشکل و رنج قدیمی است که گاهی به دلیل مشکلات زیرساختی و شهرسازی و همچنین نبود فرهنگ شهروندی نزد برخی افراد، بر اقدامات و تدابیر مجموعه مدیریت شهری غلبه می کند و سبب ایجاد معضلاتی در آمد و شد مردم و سایل نقلیه می شود.
کد خبر: ۹۲۲۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰ 07 December 2020

به گزارش تابناک قم، به گفته کارشناسان زیرساخت‌های شهری قم ظرفیت جمعیت و خانوار ساکن در آن را ندارد به عبارت دیگر زیرساخت‌های مهم مانند فاضلاب و سیستم هدایت روان آب‌ها هنوز عملکرد مطلوبی ندارذ و این مشکل در کنار کمبودهای دیگر در عرصه شهرسازی و معماری باعث بروز معضلاتی مانند آبگرفتگی معابر در بارندگی‌های متناوب بویژه در بارش های تند می‌شود.

کارشناسان معتقدند یکی از ضعف‌های این حوزه که مانع هدایت روان و طبیعی آب‌ها می شود، مسدود بودن انتهای بسیاری از انهار شهری و عدم اتصال آنها به یک دیگر است و عرض و عمق نهرهای اصلی و فرعی در محلات قم نیز کم عرض است و گنجایش توسعه شهری سالهای گذشته را ندارد و همین مساله در زمان بارندگی به یک معضل حادتر تبدیل می‌شود.

نکته بسیار حائز اهمیت دیگر از نظر کارشناسان، عدم رعایت پاکیزگی از سوی برخی شهروندان و مغازه داران و رها کردن هر گونه زباله در جوی ها و انهار کنار گذرهاست که در ایام بارانی به سرعت باعث گرفتگی انهار و پل ها و جمع شدن آب در معابر می شود. 

از صبح امروز نیز با آغاز بارش‌ها، گزارش‌های مردمی از آبگرفتگی های جزیی در برخی مناطق مختلف شهری دریافت شد و برخی شهروندان قمی از تکرار معضل آبگرفتگی در برخی معابر و خیابان‌های شهری گلایه مند بودند.

در گزارش‌های مردمی آب گرفتگی های جزیی در برخی مناطق مانند شهرک قدس، خیابان پاسداران، بلوار جمهوری اسلامی، خیابان جوادالائمه (ع)، خیابان ۴۵ متری کارگر، خیابان امامزاده ابراهیم، میدان امینی بیات، تونل غدیر، روبروی بهشت معصومه و ورودی بلوار میدان تره‌بار شهید رجایی و شهرک پردیسان شدیدتر گزارش شده است که با نگاهی اجمالی به این مناطق می‌توان نتیجه گرفت که نوعاً هیچکدام از مناطق هشت گانه شهری قم از این مشکل مستثناء نبوده و شهروندان قمی از آن رنج می‌برند.

آبگرفتگی خانه‌ها معضل نگران کننده دیگری است که در سالهای گذشته و به ویژه در زمان بارش‌های سیلابی در قم رخ می‌دهد و به یک باره خانه و زندگی شهروندان را با چالش جدی روبه می‌کند و خسارت‌های مادی فراوانی به بار می‌آورد که باید تدابیر درستی برای جلوگیری از تکرار این معضل در فصل آبی جاری شود هرچند به دلیل حجم بارندگی‌ها امروز منازل قمی شاهد آبگرفتگی های قابل ذکری نبودند.

هیچ آبگرفتگی بحرانی در شهر قم گزارش نشده است

در همین خصوص مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم از آمادگی کامل عوامل شهرداری برای رفع آبگرفتگی‌های سطح شهر خبر داده است.

سید محسن میرهادی گفت: تا کنون مشکل جدی در آبگرفتگی معابر و اماکن در سطح مناطق هشتگانه شاهد نبوده‌ایم.

وی با اشاره به آماده‌باش کامل نیروهای خدمات شهری و سازمان‌های تابعه شهرداری برای رفع آبگرفتگی‌های احتمالی سطح شهر اظهار داشت: بیش از ۱۵۰۰ نفر از نیروی شهرداری قم به‌ویژه در حوزه خدمات شهری برای رفع آبگرفتگی‌های شهر به‌صورت دو شیفت در حال آمادگی کامل هستند.

وی ادامه داد: تجهیزات موتوری و امکانات تمامی مناطق هشتگانه به همراه مدیران ستادی، مناطق و سازمان‌های تابعه در حال خدمت‌رسانی به مردم برای رفع آبگرفتگی هستند.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم ادامه داد: ماشین‌آلات سبک و سنگین و پمپ‌های مکش در آمادگی کامل با همکاری سازمان آتش‌نشانی و مرکز مدیریت بحران شهرداری به‌منظور رفع آبگرفتگی‌های احتمالی هستند.

وی اظهار داشت: آبگرفتگی‌های سطح شهر در شرایطی نبوده که نیاز به مسدود کردن مسیری ایجاد کرده باشد.

میرهادی یادآور شد: حدود ۵ نقطه بحرانی شهری، فراشهری و فرامنطقه‌ای نیز تاکنون مشکلی نداشته و روان آب‌ها به‌خوبی کنترل و هدایت‌شده است.

میرهادی مشکلات آبگرفتگی در تونل غدیر را مورد توجه قرار داد و افزود: سپتیک های زیرگذر تونل تمامی فعال بوده و تا این لحظه مشکلی در زمینه آبگرفتگی برای این تونل به وقوع نپیوسته است و هیچ پس‌زدگی‌ای نیز از فاضلاب در این تونل گزارش نشده است.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم با درخواست از مردم برای همکاری در جهت عدم ریختن زباله در انهار تصریح کرد: یکی از دلایل مهم در آبگرفتگی‌ها، ریختن زباله به‌ویژه ظروف پلاستیک و یکبار مصرف در انهار بوده که نیاز است مردم همکاری بیشتری در این زمینه داشته باشند.

هوای قم از دو روز گذشته بارانی و در برخی مناطق کوهستانی استان نیز بارش برف گزارش شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار