سرپرست اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: به مناسبت روز جهانی خاک و به یاد شهدای سلامت و شهید محسن فخری‌زاده، عملیات‌های بیولوژیکی مقابله با بیابان‌زایی در بیش از هزار و 275 هکتار از اراضی قم آغاز شده است.
کد خبر: ۹۲۲۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰ 07 December 2020

به گزارش تابناک قم، محمد شعاعی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه «فرسایش خاک چیزی نیست که بعد بشود به‌آسانی جبرانش کرد»، اظهار کرد: استفاده بی‌رویه از منابع خاک، تبدیل جنگل‌ها به مراتع و تبدیل مراتع به اراضی کشاورزی، تغییر کاربری اراضی کشاورزی از عمده ترین عوامل انسانی فرسایش خاکی است.
وی با اشاره به اینکه برای تشکیل یک سانتی متر خاک عالی 700 سال زمان نیاز است، عنوان کرد: میانگین آمار جهانی فرسایش خاک 6 تن در هر هکتار است اما این میزان در ایران 16.7 تن در هکتار است که 4 برابر میانگین جهانی است.
سرپرست اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با بیان اینکه در برخی مناطق کشور فرسایش خاک به 30 تا 40 تن در هر هکتار نیز می‌رسد، عنوان کرد: کاهش آمار فرسایش خاک نیازمند یک اهتمام جدی و ملی است.
وی از فرا رسیدن روز جهانی خاک یاد کرد و گفت: به مناسبت این روز، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، برنامه جامعی را در سطح 420 شهرستان کشور در دستور کار خود قرار داده است.
وی اضافه کرد: استان قم در این برنامه ی جامع ملی، در حوزه مقابله با بیابان‌ زایی 475 هکتار، احیا و اصلاح مراتع 234 هکتار، توسعه و احیای جنگل 481 هکتار، توسعه زراعت چوب 70 هکتار و در حوزه جنگل‌کاری اقتصادی با مشارکت مردم 15 هکتار پروژه بیولوژیک را آغاز می‌کند.
سرپرست اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با اشاره به اینکه در حوزه احیا و اصلاح مراتع 234 هکتار نهال‌کاری انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: در حوزه مقابله با بیابان‌زایی 150 هکتار پروژه نهال‌کاری و 325 هکتار پروژه مدیریت هرزآب دنبال می‌شود.
وی با بیان اینکه در حوزه توسعه و احیای جنگل 401 هکتار نهال‌کاری و 80 هکتار بذرکاری دنبال خواهد شد، مطرح کرد: در حوزه جنگل‌کاری اقتصادی با مشارکت مردم کاشت گونه‌هایی همانند بادام کوهی، بنه و عناب دنبال خواهد شد.
شعاعی با تاکید بر اینکه اجرای پروژه‌های آبخیزداری موجب حراست از خاک می‌شود، عنوان کرد: همگان باید در راستای حفاظت از خاک مشارکت کنند چراکه اگر نتوانیم ثبات و پایداری خاک را رقم بزنیم تهدید ریزگردها بیشتر و بیشتر می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار